J jonaserik skrev:
Inte i springorna, men det som kan rinna ner under golvet. Linolja inte om det finns springor, brandrisk. Nu kan även sägas att jag inte vet om det är rå linolja eller kokt linolja som är så där brandfarligt, men någon annan vet säkert
Kollar man på Brandskyddsföreningens sida varnar man där för bägge typer av linolja som kan rinna ner i bjälklaget. Det vanligaste är dock trasor som efter användning kan självantända.

Jag lutade mina golv en gång. Därefter endast linoljesåpa.

• Gilla
Nadu och 1 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi har oljade golv i hela huset, (utom i vardagsrummet) vi valde oljad Ask vilken är ett ljust trä. De första åren är det bra att vitsåpa golvet ofta, med lite mer såpa i vattnet första åren, så gjorde jag, inte för blött givetvis, såpan gör att det blir också som en barriär mot väta, har även detta golv i köket. Det är väl runt 10 år sedan som golven lades in, numera så blir det inte så ofta man såpar golven i sovrummen, golvet har hållit sig väldigt bra. Skulle det bli skador är det bara att pga upp det med en våt trasa och strykjärn.
Det lackade i vardagsrummet ska nu slipas oljas. Aldrig mer lackade golv.
Tack 😊

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
N Nadu skrev:
Tack 😊
På deras hemsida står vad de olika behandlingar är men det står inte om för- och nackdelar, det var den största anledningen till att jag ringde dem men även mer information om de olika metoderna.

• Gilla
Nadu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.