Hej,

Försöker förstå hur jag ska göra inför renovering av badrum.
Arbetet kommer att utföras av fackmänn, men efter att ha pratat med ett par, och fått i princip lika många svar så vänder jag mig till er för input. Att göra det enligt konstens alla regler är inte så lätt som jag först trodde =)

1. Om jag tolkat det rätt är det OK med vanlig gips om tätskiktssystemet inte kräver något annat, våtrumskiva är bara en rekommendation enligt BVV?

2. Bakom gips/våtrumsskiva går jag bet. Där anger både BVV och exempelvis LIP att underlaget ska ha tillräcklig böjstyvhet för belastningen av keramiken. LIP hänvisar till BVV och BVV skriver följande.

Skivornas dimensioner och antal ska vara anpassade till aktuellt centrumavstånd mellan reglar för tillräcklig böjstyvhet.

På det har vi våtrumsvägg 2012/2021 som rekommenderar 70 regel CC450 + 15mm plywood + 12mm gips.
Enligt de två kakel/klinker-killar jag pratat räcker det med OSB. (Det drar iväg en del i pris med plywood).

Är det här "sunt förnuft" kommer in i bilden?
Om jag kör 70 regel CC300 + 11mm OSB + 12mm gips, skulle det vara OK?
Kommod reglar jag upp för så vi prickar reglarna när den sätts upp.
Kan man få problem med försäkringsbolaget om man frångår rekommendationerna i våtrumsvägg?

pass ang försäkringsbolag men cc300 osb + gips den väggen klarar all keramik du kan hänga upp och lite till

"Våtrumsväggens" 15 mm plywood behövs inte för böjstyvhetens skull, utan för att man ska kunna skruva upp grejer vart som helst på väggen.
Rent tekniskt räcker det med gipsskivor, men då måste man passa in reglar/sätta kortlingar överallt där man planerar att skruva och det går att ångra sig i efterhand.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.