HusByggarTomten skrev:
Och det var ju faktiskt du som svarade på mitt inlägg med att det "är väl mycket mycket bättre" med en rörlig strategi och att man står som vinnare om det visar sig mer lönsamt. Ja, OM ja, annars inte. :)
Återigen... Allt bygger på "OM". Det är underförstått.

Det man kan göra är att försöka förutspå den troliga utvecklingen. I sådana situationer brukar man titta på historik och statistik (bl.a.). Genom att ta hänsyn till dessa parametrar kan man se att det SANNOLIKT är mest lönsamt med rörlig ränta.

Mitt inlägg bygger alltså på gängse uppfattning om vad som sannolikt är det bästa valet vad gäller bindningstider.

Hur du sedan får detta till att jag VET att räntan inte kommer att stiga över 6% kan bara du svara på (och det svaret väntar jag fortfarande på).

Kanske att inkomsterna är något i underkant men om inget "större" händer så ska det inte vara
några större problem. Lite beror ju på vilka vanor man har (alt. ovanor) men också hur mycket
man är beredd att "offra" för sitt boende.
Slutaröka, börja med matlåda, åka kolektivt, minska krogbesök, inte handla kläder och annat så ofta.

Finns det pengar för möbler eller finns det (inne/ute) -möbler, bord, belysning mm till alla kvadratmetrar?
Huset beror det på planering på att skaffa barn? Hur slår detta på ekonomin?

Hur säkra är jobben (branschen, orten mm)
Hur länge har ni arbetet/vilken löneutveckling tror ni på?

Förhoppningsvis tar det några år innan det behövs renovera men tänk på att buffert spara både för
lån (räntebuffert) men även någon form av renoveringsbuffert.

Tänk även på att huset (lånen) man väljer reglerar även vilka bilar man kan skaffa
sig, hur man kommer tillbringa sina semestrar i framtiden. Thailand med hela
familjen kanske får vänta några år tex.

Jag tror att det funkar men som sagt det beror ju ganska mycket hur mycket ni vill
offra/satsa för ert boende. Om det finns pengar till pantbrev och lagfart spelar ju stor roll också när summorna
är så höga.

Binder ni lånen så är ju det även inflationssäkrade och kommer bli mindre och
mindre i förhållande till eran lön.

Gillar ni området?

Om ni inte har mer än 650 000kr så kanske ni kan kolla med banken om att "bara"
lägga in tex 550 000 kan vara bra att ha 100 000kr kvar. Eventuellt göra en extra
amortering om ett-två år då man "landat" i huset. Sätt in pengarna på ett tryggt
och säkert sparkonto så länge där man kan ta ut dom på några dagar.

Att ha 650 000kr och inga övriga lån kan ju tyda på en sund ekonomi i övrigt så då
säger jag;
-Kör på!

Redigerat:
Binda räntan åt sig själv.
Räkna på 6 % i ränta från början. Vilket innebär att du öppnar en nytt konto och överför varje månad en räntekostnad på 6 % till detta konto, Den faktiska rörliga räntan dras från detta konto. Detta innebär i sin tur att du automatiskt bygger upp en reserv om utifall räntan skulle gå upp över 6%. Efter några år kommer du att upptäcka att det är hiskeligt mycket pengar kvar på detta konto.

HusByggarTomten skrev:
Och min avsikt var att visa att denna strategi inte alls behöver vara bättre. Den kan visa sig vara katastrofalt mycket sämre.
...
Well, 30000 kr extra på 5 år är väl inte direkt en katastrof ? :)

Men man kommer snabbt in på sannolikhet osv i detta - tittar man på räntekurvor från de senaste 30 åren så ser man att det är ganska svårt att få ett bundet lån lönsamt på 5-10 års sikt.

Man binder inte räntan för att det är lönsamt utan för att ha en trygghet.
Att då spara "ränteöverskottet" själv är ett annat sätt att få denna trygghet.
Att räntan sticker så mkt under så lång tid att denna buffert inte räcker är en risk - en risk som minimeras ju större buffert man har. Och just nu är kanske inte det optimala läget för att påbörja denna strategi, men inte heller det sämsta med tanke på att omvärldsutvecklingen inte i dagsläget indikerar några räntechocker direkt utan en långsam uppgång.

Sen är en annan fråga förstås när man skall sluta ?
Skall jag ha 100 kkr, 200 kkr eller 3% av lånet, eller hur mkt skall jag låta bufferten växa till innan jag tex klumpamorterar eller investera en del av den ?

/K

klaskarlsson skrev:
Well, 30000 kr extra på 5 år är väl inte direkt en katastrof ? :)

/K
Nej, det har jag inte sagt heller och så måste jag poängtera att det är exempel :)

Håller för övrigt med dig, man binder inte normalt sett för att lär vara mest lönsamt. Dock kan det vara det.

Binder man på 5-10 år och sen efter 2år inser att det var för dyrt och vill sälja så kostar det en bra slant att lösa lånen. (ränteskillnadsersättning)

Naturligtvis bör man ha klart för sig att man har råd OCH att man är så säker som det går på att man ska bo kvar.

HusByggarTomten skrev:
Naturligtvis bör man ha klart för sig att man har råd OCH att man är så säker som det går på att man ska bo kvar.
...och så var vi inne på avdelningen "OM" igen! :rolleyes:

I mina ögon är det inte ett dugg bättre att gissningsvis säga att man kommer att bo kvar, än att försöka förutspå räntenivåer. Båda gissningarna innehåller okända parametrar som man omöjligen kan ta hänsyn till.

Huruvida du måste flytta beror i mångt och mycket på följande saker: arbetslöshet, sjukdom, arbete på annan ort, skilsmässa, dödsfall, you name it...

Lyckas man förutspå en av dessa kan man vara glad (eller olycklig, beroende på hur man ser det) :)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.