2 442 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Har vi råd ?
Sida 1 av 2
Hej.
Vi har fått en möjlighet att köpa ett hus (byggår 2010) på 200 kvm för 4,2 m.
Inkomsterna är ca 28 000 kr resp 25 000 kr per månad. Vi kan stoppa in ca 650 000 kr kontant. Vi har inga övriga lån. Vad tror ni på forumet om dessa förutsättningar ?
Vi har fått en möjlighet att köpa ett hus (byggår 2010) på 200 kvm för 4,2 m.
Inkomsterna är ca 28 000 kr resp 25 000 kr per månad. Vi kan stoppa in ca 650 000 kr kontant. Vi har inga övriga lån. Vad tror ni på forumet om dessa förutsättningar ?
4,2 plus lagfart och pantbrev ?
då blir det lån på cirka 3,8
snittränta på 3 % cirka 9500 i månaden
andra utgifter vet bara ni
snittinkomst efter skatt på 32 000.
klart ni har råd om det är detta ni vill lägga halva eran inkomst på boende.
då blir det lån på cirka 3,8
snittränta på 3 % cirka 9500 i månaden
andra utgifter vet bara ni
snittinkomst efter skatt på 32 000.
klart ni har råd om det är detta ni vill lägga halva eran inkomst på boende.
Räknar jag rätt blir det ett lån på drygt 3,5 miljoner (har inte tagit hänsyn till lagfart/pantbrev).
3,5 millar tycker jag låter lite väl mycket med dessa inkomster.
Det kommer att bli jobbigt när (inte om) räntan normaliseras. Att behöva lägga större delen av lönen på boende är inte roligt.
Jag håller med föregående talare. Titta på något billigare...
3,5 millar tycker jag låter lite väl mycket med dessa inkomster.
Det kommer att bli jobbigt när (inte om) räntan normaliseras. Att behöva lägga större delen av lönen på boende är inte roligt.
Jag håller med föregående talare. Titta på något billigare...
Lås hela skiten på 5,8 eller 10 år om en ni vill slippa oroa er för en ökad ränta.
En låst ränta på 4% med 3,8 miljoner i lån ger en månadsränta netto på 8867:-
Är väl inga problem?
En låst ränta på 4% med 3,8 miljoner i lån ger en månadsränta netto på 8867:-
Är väl inga problem?
Bunden ränta är dyrt på sikt, skulle jag inte göra.
Beror mycket på vart Ni bor? Det låter som ett bra köp jmf med hur det kostar här omkring och era löner är väl minst normala så nog hade jag köpt huset med dom förutsättningarna eftersom det inte finns några billigare alternativ där jag vill bo.
Vill man inte lägga en stor del av sin lön på boendet så ska man nog vare sig bo eller köpa hus i storstadsområdena
Men råd har Ni även med en högre ränta än idag.
Beror mycket på vart Ni bor? Det låter som ett bra köp jmf med hur det kostar här omkring och era löner är väl minst normala så nog hade jag köpt huset med dom förutsättningarna eftersom det inte finns några billigare alternativ där jag vill bo.
Vill man inte lägga en stor del av sin lön på boendet så ska man nog vare sig bo eller köpa hus i storstadsområdena
Men råd har Ni även med en högre ränta än idag.
Bunden ränta är SANNOLIKT dyrare än rörligt, visst.
Vill man ha en nästintill spikad budget och slippa oro över toppar så anser jag dock att en ränta på 4% är en ganska bekväm form av lån.
Vill man ha en nästintill spikad budget och slippa oro över toppar så anser jag dock att en ränta på 4% är en ganska bekväm form av lån.
Det är väl mycket, mycket smartare att ha rörligt, men sedan avsätta medel på eget konto som motsvarar 6% (t.ex.).HusByggarTomten skrev:
När räntan är låg byggger man upp bufferten, när räntan är högre tar man från bufferten. En av fördelarna med detta är att man själv får ränta på bufferten, istället för att banken skall få det.
Med ovanstående strategi kommer man aldrig att stå som en förlorare om det på sikt visar sig att det var lönsammast med rörlig ränta, samtidigt som man kan sova gott på natten.
"Om" ja.eviljava skrev:
Förlorare blir man om det kommer en saftig räntetopp i kombination med arbetslöshet innan man har byggt upp en betydande buffert. Å andra sidan så har det väl aldrig varigt så långt ifrån en saftig räntetopp som nu.
Nä, rätt tid att börja bygga buffert har ju varit nu under "finanskrisen", men det är fortfarande mycket gynnsamt.Nyfniken skrev:
Att räntan kommer att stiga på sikt kan man vara helt övertygad om, frågan är hur lång tid det tar och hur hög räntetoppen blir?
Oavsett vad som händer är det ändå bättre att förvalta pengarna själv istället för att de skall hamna på nedersta raden i bankernas årsredovisning.
Det är inget fel med att köra buffertvarianten, det är jättebra. Men kom inte och säg att du VET att den rörliga håller sig under 6% och att man är safe bara för att bufferten läggs på den nivån.eviljava skrev:
Jmf exempel:
Om du låser dina lån idag på 3,75% i 5 år så betalar du 459.375:- på 5 år (10.938 brutto/mån)
Om du kör rörligt från idag och första året snittar på 2% sedan 3 - 4 - 5 och 6 % så betalar du 490.000:- på 5 år. (17.500 brutto/mån vid 6%)
OM man är "vinnare" vet man först vid en jämförelse i efterhand. Men att säga att det ÄR smartare att ha rörligt är omöjligt att konstatera redan innan framtiden har visat sig. Sannolikt och historiskt pekar dock på det men det finns inget säkert sätt att göra sig till vinnaren.
Redigerat:
Var någonstans skriver jag att jag VET detta?HusByggarTomten skrev:
Om du läser mitt inlägg en gång till ser du att jag t.o.m. tryckt dit ett "t.ex." efter procentsatsen...
Min avsikt var att visa att denna strategi var bättre. Hur man väljer att tillämpa den är nog upp till var och en utifrån den egna bedömningen om ränteläget de kommande åren.
Jag tror nog att alla förstår att ingen (och då menar jag INGEN) vet hur räntan kommer att se ut i framtiden. Man kan enbart göra mer eller mindre kvalificerade gissningar. Jag trodde att detta var underförstått, men jag ber om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.
Och min avsikt var att visa att denna strategi inte alls behöver vara bättre. Den kan visa sig vara katastrofalt mycket sämre.eviljava skrev:
Och det var ju faktiskt du som svarade på mitt inlägg med att det "är väl mycket mycket bättre" med en rörlig strategi och att man står som vinnare om det visar sig mer lönsamt. Ja, OM ja, annars inte.eviljava skrev: