Hej för ett antal år sedan så satte vi in en insatsslangen i skorstenen. Vid en besiktning för inte långt efteråt nämnde skorstensfejaren att det var några mindre skador på slangen men att det inte var så farligt. Inget nämndes i protokollet. På undran om hur dom kunnat uppstå svävade han ut i nåt att om man använde stålviska kunde det bli så men att det nog lika gärna kunde vara dom som satte i slangen. Tydligen ska det användas glasfiberviska när det är slang. Men det lät som att det inte var någon fara. Känns i efterhand som han ville slippa kostnad för åtgärd.I senare besiktningsprotokoll finns det anteckningar om skador på slangen.

Nu var jag upp på taket av annan anledning och kikade ner i röret och då ser det ut så här. Vy inuti en skorsten med insatsslang som uppvisar slitage och möjliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även om det är några år sedan känns det lite trist när man har kostat på något som man hoppas ska fungera under många år. Vi har inte hittat exakt datum för när slangen sattes i men kan nog vara uppåt tio år sedan. Undrar om någon varit med om liknande. Är det ens lönt att driva något mot skorstensfejaren? Jag gissar att den äldre sotare som vi hade strax efter montering av slangen har använt stålviskor av gammal vana. När det sedan börjat att haka tak i viskan har även glasfiberviskorna fastnat. Eller så har sotarna i allmänhet med sig stålviskan upp på taket och ids inte gå ner och byta när han ser det är insatsrör. Nu kommer det väl antagligen bara att bli värre och värre.

/Mats

K
När jag monterade rostfri slang stod det klart och tydligt i instruktionerna att nylonviska skulle användas. Påpeka det för den äldre sotaren vid första sotningen och han gnällde över att det inte blev rent och gick muttrande tillbaka till sin bil för att hämta en nylonviska.

Om jag är hemma nästa gång sotaren kommer ska jag kika vad han använder för viska och påpeka om han har fel.

/Mats

Är det samma sotarföretag som sotat sedan insatsröret sattes in så är det väl en solklar ersättningsfråga. Ett nytt insatsrör behöver sättas in och sotarföretagets försäkringar ska täcka kostnaden.

Ja det är samma företag.

/Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.