Dagen innan vi flyttade in i vårt hus så gjordes det ett flyttstäd av ett företag . När dom städade ugnen så droppade det ner på golvet och har blivit fula fläckar som gått ner i trät.
Företaget själva ska fixa det och varit här och testat skrubba och få bort fläckarna men det går inte bort.
Så det står mellan att slipa golvet eller lägga om just dom ”drabbade” brädorna.
Fläckarna är på den sista raden av golv mot vägg fast med kortsidan och mitt i den raden + golven är ihop limmade i kanten så är ju inte bara klicka loss .
Vi har extra golv men golvet är lagt för några år sedan så det är ju nedslitet men som helhet ser det inte dåligt ut, så det nya golvet kommer högst troligt se annorlunda ut jämfört med det gamla.
Lägger in en bild där man ser skillnaden mellan nya och gamla golvet . Troligtvis är golvet som ligger behandlat med något vax? För det är så stor skillnad .
Eller så slipar dom golvet och inte bara slipar bort fläckarna utan då får dom ju slipa en större yta så det ser bra ut.
Det viktigaste för mig är att det som helhet ser bra ut och att det inte sticker ut något eller skiljer sig i golvet.
Företaget lutar nog mer åt att bara byta skivorna som har fläckar men jag är tveksam till att det kommer bli bra. Såga ut och limma dit en ny bit golv tycker jag känns som en billig lösning
Vad tycker ni?
Kan jag ställa som krav att dom slipar golvet?
Syns inte lika bra på bild.
Företaget själva ska fixa det och varit här och testat skrubba och få bort fläckarna men det går inte bort.
Så det står mellan att slipa golvet eller lägga om just dom ”drabbade” brädorna.
Fläckarna är på den sista raden av golv mot vägg fast med kortsidan och mitt i den raden + golven är ihop limmade i kanten så är ju inte bara klicka loss .
Vi har extra golv men golvet är lagt för några år sedan så det är ju nedslitet men som helhet ser det inte dåligt ut, så det nya golvet kommer högst troligt se annorlunda ut jämfört med det gamla.
Lägger in en bild där man ser skillnaden mellan nya och gamla golvet . Troligtvis är golvet som ligger behandlat med något vax? För det är så stor skillnad .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller så slipar dom golvet och inte bara slipar bort fläckarna utan då får dom ju slipa en större yta så det ser bra ut.
Det viktigaste för mig är att det som helhet ser bra ut och att det inte sticker ut något eller skiljer sig i golvet.
Företaget lutar nog mer åt att bara byta skivorna som har fläckar men jag är tveksam till att det kommer bli bra. Såga ut och limma dit en ny bit golv tycker jag känns som en billig lösning
Vad tycker ni?
Kan jag ställa som krav att dom slipar golvet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns inte lika bra på bild.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 630 inlägg
Det kommer inte att se bra ut om ni inte slipar om hela golvet tyvärr. Träet ändrar färg med tiden så jag tror det är mer eller mindre omöjligt att återskapa den nyans ni har nu på nya brädor.
Jag tror nog de kommer alltid synas, ser man till ansvarsbiten så måste företaget egentligen bara få bort fläckarna, sen om de blir nyansskillnader i golvet, de får man räkna med, något juridiskt stöd för annat de finns det inte. Ungefär som om man får en skada på en bil, ett försäkringsbolag behöver bara laga upp den skadade delen ex. Lackera en kofångare, sen om det blir olika nyanser på kofångaren och bilen, de har ingen betydelse i skadereglering. Tyvärr. Men så funkar de med skadereglering. Kan ni dock påvisa att fläckarna gör en värdeminskning på fastigheten efter lagning, då kan ni få ersättning för den värdeminskningen via skadeståndslagen. Men de kommer vara svårt att påvisa en värdeminskning på en fastighet för några fläckar på golvet. Bäst tror jag är att slipa lokalt, med tid så bleks slipningen, lägg en matta över och glöm bort. Kommer bli mer skador på golvet med tiden. Man får bara lära sig släppa sånt som ändå inte spelar roll med tidens tand.
Alternativ kan företaget reglera med en ekonomisk ersättning som ni kommer överens om, men då blir de via företagets ansvarsförsäkring och då blir de att ni kommer få brottas med företagets försäkringsbolag om att kräva ut ersättning, det är minst sagt lättare sagt än gjort. Iaf om man försöker få mer än vad skadans omfattning är.
Jag är själv inne i en process att kräva ersättning via ansvarsförsäkringen som ett företag orsakade en vattenskada hos oss, så nu är det mot dina försäkringar jag driver kraven, inte mot företaget i sig. Och dom betalar inte ut en krona utan fakta och underlag på faktiskta kostnader och värdeminskningar som har varit. Oaktat vad man än säger eller presenterar. Så jag räknar med att det slutar i tingsrätt innan slutet.
Alternativ kan företaget reglera med en ekonomisk ersättning som ni kommer överens om, men då blir de via företagets ansvarsförsäkring och då blir de att ni kommer få brottas med företagets försäkringsbolag om att kräva ut ersättning, det är minst sagt lättare sagt än gjort. Iaf om man försöker få mer än vad skadans omfattning är.
Jag är själv inne i en process att kräva ersättning via ansvarsförsäkringen som ett företag orsakade en vattenskada hos oss, så nu är det mot dina försäkringar jag driver kraven, inte mot företaget i sig. Och dom betalar inte ut en krona utan fakta och underlag på faktiskta kostnader och värdeminskningar som har varit. Oaktat vad man än säger eller presenterar. Så jag räknar med att det slutar i tingsrätt innan slutet.
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Är det du som har beställt städjobbet? Om inte så är det inte städfirman du ska kräva åtgärd av.
Skulle tro att lokal slipning med infärgning av en erfaren golvfirma syns rätt lite. Att du ska ha rätt att få hela golvet omslipat är nog oproportionerligt.
Skulle tro att lokal slipning med infärgning av en erfaren golvfirma syns rätt lite. Att du ska ha rätt att få hela golvet omslipat är nog oproportionerligt.
Tycker inte detta är så allvarligt. Vill man inte ha sådana skador skall man välja ett tåligt golv ex klinker (ni har ju köpt ett kök med ett känsligt golv och då får man räkna med fläckar). Har man nu ett känsligt golv kommer det att bli fläckar såvida man inte är en ensamstående pedant i 60 års åldern. När man blir 80+ och terroristerna hemtjänst blir involverade får man räkna med nya fläckar varje vecka. Likadant om terroristerna barnbarnen dyker upp. Inget trägolv klarar dessa två kategorier om det inte är sten eller klinker.
Så du tycker att man ska räkna med att städfirmor som man anlitar förstör ens golv om man har riktiga trägolv? Det är en sak om man själv är ett klantarsel, en helt annan om man betalt klantarslet.D Diamant skrev:Tycker inte detta är så allvarligt. Vill man inte ha sådana skador skall man välja ett tåligt golv ex klinker (ni har ju köpt ett kök med ett känsligt golv och då får man räkna med fläckar). Har man nu ett känsligt golv kommer det att bli fläckar såvida man inte är en ensamstående pedant i 60 års åldern. När man blir 80+ och terroristerna hemtjänst blir involverade får man räkna med nya fläckar varje vecka. Likadant om terroristerna barnbarnen dyker upp. Inget trägolv klarar dessa två kategorier om det inte är sten eller klinker.
Jag tycker att det ser ut som sk..., och hade inte kunnat leva med det. Och ja, jag har trägolv i hemmet.
Städfirman bör naturligtvis betala ett rimligt skadestånd (1000 kr?) men inte åläggas att byta ut hela trägolvet då ett naturligt brukande av ugn/trägolv kommer att resultera i motsvarande skada förr eller senare troligtvis förr om man inte är pedant och definitivt förr om man drabbas av hemtjänsten tätt följt av barnbarnen.
Eftersom det är ett HIGH END kök så installera en snygg halvcirkel av valfritt svindyrt golv kring spisen och vips ser det ännu mer HIGH END ut. Finns säkert nån interiördesigner som vet exakt vad som funkar vid en SMEG samt mot trägolv.
Prata med säljaren, det är de som ska lösa det om du inte är beställare.
Att byta hela golvet är nog svårt att kräva, men ett proffs på trägolv bör kunna anlitas för att minska fläckarna så långt det är möjligt med lokal slipning och vaxning.
Att byta hela golvet är nog svårt att kräva, men ett proffs på trägolv bör kunna anlitas för att minska fläckarna så långt det är möjligt med lokal slipning och vaxning.
Vi har framgångsrikt kört med rabarber (som innehåller mild oxalsyra) och koncentrerad oxalsyra för att få bort mörka fläckar på stavparkett på intorkade fläckar (hundkiss, vartenfläckar bland annat), helt otroligt att det funkade och idag syns inget.
Men steg 1 är väl att säljaren får försöka fixa detta, borde vara deras ansvar.
Men steg 1 är väl att säljaren får försöka fixa detta, borde vara deras ansvar.
Den här städfirman har väl en Ansvarsförsäkring. Något ansvar bör dem väl ha och i detta fall kanske de bör fokusera på att kontakta deras försäkringsbolag. Att skapa sådana nyansskillnader är inte okej.
Hade ni fått en mindre vattenskada på den ytan hade ert egna försäkringsbolag förmodligen hjälpt er att slipa golvet i köksområdet för att få samma nyans på golvet i det området.
Sedan kan ni ta in 1-2 firmor för kostnadsförslag att fixa detta på ett professionellt sätt och inte lyssna på några städingenjörer.
Framgår dessutom inte om det var ni eller säljarna som anlitade dessa städare.Så om det skedde innan tillträde har ni rätt att ställa krav på dem. Och de bör då involvera sitt försäkringsbolag eventuellt om denna städfirma missköter sig kring sitt ansvar.
Skedde det under er tid och ert försäkringsbolag har du kanske lite tur om du kontaktar ditt försäkringsbolag och de kanske kan hjälpa er om hur detta ska gå till.
Hade ni fått en mindre vattenskada på den ytan hade ert egna försäkringsbolag förmodligen hjälpt er att slipa golvet i köksområdet för att få samma nyans på golvet i det området.
Sedan kan ni ta in 1-2 firmor för kostnadsförslag att fixa detta på ett professionellt sätt och inte lyssna på några städingenjörer.
Framgår dessutom inte om det var ni eller säljarna som anlitade dessa städare.Så om det skedde innan tillträde har ni rätt att ställa krav på dem. Och de bör då involvera sitt försäkringsbolag eventuellt om denna städfirma missköter sig kring sitt ansvar.
Skedde det under er tid och ert försäkringsbolag har du kanske lite tur om du kontaktar ditt försäkringsbolag och de kanske kan hjälpa er om hur detta ska gå till.
Det kommer inte bli mkt i skadestånd oavsett vad. MEN du har ingen aning om hur ägaren kommer att sköta om sitt hus. Bara för att du inte bryr dig så mkt om saker så har du ingen rätt att lägga över samma nivå på alla andra. (Det är tyvärr en genomgående sjukdom i samhället just nu). Har man köpt ett hus som avviker mot förväntningarna från kontrakt till tillträde så är det säljarens problem att lösa. Vad lösningen är återstår att se, men att bara lägga sig platt är ju helkorkat. Hade städfirman varit ordentlig så hade man lagt skydd under innan man började. Nu är den inte det och får handskas med konsekvenserna.D Diamant skrev:Städfirman bör naturligtvis betala ett rimligt skadestånd (1000 kr?) men inte åläggas att byta ut hela trägolvet då ett naturligt brukande av ugn/trägolv kommer att resultera i motsvarande skada förr eller senare troligtvis förr om man inte är pedant och definitivt förr om man drabbas av hemtjänsten tätt följt av barnbarnen.
Ja det är väl egentligen säljaren som ska lösa det här då dom anlitade städfirman , men säljaren pratade med företaget och företaget sa att dom tar detta med mig.
Jag förstår att inte hela golvet ska slipas eller att dom inte ska byta ut hela golvet , då samma golv ligger på större del av hela övervåningen.
Men att byta ut dom drabbade brädorna med nya med annan nyans är i mina ögon en annan typ av fläck.
Några av er har nämnt lokalslipning och behandling av någon som kan , det känns som en bra grej man kan testa innan man river upp golv.
Vissa kanske inte tycker det är så fult eller värdet på huset minskar inte av det… eller att jag ska få ekonomisk ersättning. Det är helt ointressant.
När olyckan väl är framme handlar det mer om hur man löser det, i det här fallet hur får man det att se bra ut igen , eller att få fläckarna att synas mindre. Det tycker inte jag är ett orimligt krav man kan ha på ett företag.
Jag förstår att inte hela golvet ska slipas eller att dom inte ska byta ut hela golvet , då samma golv ligger på större del av hela övervåningen.
Men att byta ut dom drabbade brädorna med nya med annan nyans är i mina ögon en annan typ av fläck.
Några av er har nämnt lokalslipning och behandling av någon som kan , det känns som en bra grej man kan testa innan man river upp golv.
Vissa kanske inte tycker det är så fult eller värdet på huset minskar inte av det… eller att jag ska få ekonomisk ersättning. Det är helt ointressant.
När olyckan väl är framme handlar det mer om hur man löser det, i det här fallet hur får man det att se bra ut igen , eller att få fläckarna att synas mindre. Det tycker inte jag är ett orimligt krav man kan ha på ett företag.
Det går inte att lossa de påverkade brädorna och snurra på dom så fläckarna hamnar under spisen?