4 775 läst ·
33 svar
5k läst
33 svar
Har ni tips på bra gräsklippare?
Vad ska man ha istf Klippo, då?rakt09 skrev:
jag håller verkligen med om att ta vara på gamla godingar, ofta med teknik som går att underhålla och reparera. set and forget. satsar alltså gärna på högvärdig kvalitet med god ergonomi, som kan ge glädje under många år.
bara att klippo (host) inte hör till dem. maken till överskattning söker sin like. tunga shabrak är vad de är.
men snygga och verkligen klassiska i designen. man önskar liksom att de vore bra![]()
Allt annat jag tittar på verkar bara vara smäck.
Jag köpte en Klippo Comet ny 2003.
Bytt olja varje år.
Smort reglagewire med ATF kanske vartannat år.
Öppnat till drivremeriet med kanske 5-6 års mellanrum och gjort rent.
Tallriken med fyra knivar ersatt med en fast kniv.
Lite nya luftfilter och nåt tändstift genom åren.
Framhjulen som driver börjar vara slitna, dags för nya om nåt år eller så.
I övrigt ser den nästan ny ut. Inget som är trasigt, löst eller ramlat av eller rostigt.
Lite skitig möjligen men jag blåser inte på den med högtryck, gnor av med en trasa nån gång.
Är det dåligt?
Vad ska man ha istället som är bättre?
det beror väl på tomtens utformning och dess storlek. men tråden handlar väl om en som jag uppfattat det ordinär villatomt på 800 kvm med viss uppdelning mellan olika ytor samt en del fruktträd, rabatter och någon slänt att parera. så som det ofta ser ut.Fotografen skrev:
Vad ska man ha istf Klippo, då?
Allt annat jag tittar på verkar bara vara smäck.
Jag köpte en Klippo Comet ny 2003.
Bytt olja varje år.
Smort reglagewire med ATF kanske vartannat år.
Öppnat till drivremeriet med kanske 5-6 års mellanrum och gjort rent.
Tallriken med fyra knivar ersatt med en fast kniv.
Lite nya luftfilter och nåt tändstift genom åren.
Framhjulen som driver börjar vara slitna, dags för nya om nåt år eller så.
I övrigt ser den nästan ny ut. Inget som är trasigt, löst eller ramlat av eller rostigt.
Lite skitig möjligen men jag blåser inte på den med högtryck, gnor av med en trasa nån gång.
Är det dåligt?
Vad ska man ha istället som är bättre?
då är klipparens kapacitet a la klippo inte avgörande, utan dess smidighet att klara snabba och många vändningar liksom skulle jag säga viktigast; förmåga att fungera lika bra baklänges dragen med ena handen. liksom att fungera för en kvinnlig brukare.
har för närvarande fyra tomter att se efter, och har inte själv köpt in alla aktuella maskiner, vilket gör att jag har erfarenhet att använda en del 30+ kg shabrak liksom lättfotade 10+ kg batterimaskiner. och även vid tillfälle lånat in grannars maskiner för att prova.
landar i att 20 kg utan drivning är en bra kompromiss. man får en förhållandevis lätt maskin ändå med klippbredd en bit över 40 cm.
på den tiden förbränningsmotorer var enda alternativet var husky m46 ett bra alternativ och med god mulchning. senare utgåvor haft plastchassi, äger fortfarande en sådan, stått emot bra.
men vid inköp till det i tråden aktuella behovet gäller vill jag påstå sedan minst fem år tillbaka batterimaskiner. var inte rädd för det lättare gardet, men se gärna till att laddaren är fläktkyld och att extra batterier köps in från start. lite kraftigare maskiner kring 1000 watt medför en del värmetutveckling i batterierna.
dessa används med fördel även till häcksaxen, trimmern och lövblåsen. alla överlägsna i det ändå lilla sammanhang vi här diskuterar.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Köpte ny klippare för typ 12år sedan. Slutade med en Toro. Tyvärr inte Honda motor men i övrigt tycker jag den kryssar i allt.
Enda jag behövt göra åt den på alla år är byta batteri till elstarten. Nu sitter det ett Makita 18V i den.
Bästa med Toro och självgående är deras system som anpassar farten efter dig. Upp till 6,4km/h.
Enda jag behövt göra åt den på alla år är byta batteri till elstarten. Nu sitter det ett Makita 18V i den.
Bästa med Toro och självgående är deras system som anpassar farten efter dig. Upp till 6,4km/h.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
