Utifrån dessa kriterier vad skulle ni rekommendera för gräsklippare:
1. Liten villatomt ca 800 kvm med mycket buskar och en del gropigheter i gräsmattan dvs det gäller att den inte stannar vid minsta gupp
2. Så Lätt och smidig som möjligt. Dvs inte så stor och tungkörd (har nu en stiga multiklipp med elstart som väger typ ett ton)
3. Självgående
4. Lättstartad
Jag söker ju då "vanlig" gräsklippare inte robot.
Hade tidigare en äldre variant av stiga multiklipp den var jättehärlig att köra och för att släppa drivningen släppte man bara på själva handtaget. På den vi har nu måste man böja sig fram och klicka ner en spak så fort man ska backa.
1. Liten villatomt ca 800 kvm med mycket buskar och en del gropigheter i gräsmattan dvs det gäller att den inte stannar vid minsta gupp
2. Så Lätt och smidig som möjligt. Dvs inte så stor och tungkörd (har nu en stiga multiklipp med elstart som väger typ ett ton)
3. Självgående
4. Lättstartad
Hade tidigare en äldre variant av stiga multiklipp den var jättehärlig att köra och för att släppa drivningen släppte man bara på själva handtaget. På den vi har nu måste man böja sig fram och klicka ner en spak så fort man ska backa.
Har du funderat på en batteridriven klippare? Jag har den minsta sorten från Stihl, och är nöjd med den. Den har ingen drivning på hjulen utan man knuffar den med muskelkraft, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Den rullar väldigt lätt.R ratax skrev:Utifrån dessa kriterier vad skulle ni rekommendera för gräsklippare:
3. Självgående
4. Lättstartad
Normalt räcker batteriet för att klippa hela gräsmattan, men om gräset har blivit för långt och saftigt kan det hända att det krävs omladdning för att göra färdigt klippningen. Min tomt är också ca 800 kvm.
Fördelar:
Maskinen är tystlåten och lätthanterlig. Jag gillar att den inte driver på hjulen, för jag har rätt mycket buskar där jag vill klippa in under överhänget, och det blir lättare när jag kan manövrera den enbart med handkraft.
Nackdelar:
Klippbredden är rätt smal, men med så liten yta att klippa spelar det inte jättestor roll.
För övrigt har Stihl (och säkert andra märken också) även lite större batteridrivna klippare. Jag har haft vanliga bensindrivna klippare förut, och det är verkligen skönt att slippa motorbullret. Skönt för grannarna också, kan jag tänka mig. Och om man oroas av att eventuellt inte klara klippningen på en laddning, så går det ju alltid att skaffa ett extra batteri.
Har du funderat på en sladdansluten gräsklippare? Vi har en sådan och den har de två stora fördelarna (utöver priset) att strulet är minimalt och att den är väldigt lätt trots att den är kraftfull, så den är är mycket lätt att lyfta upp och flytta runt om man har mycket gupp och andra oregelbundenheter.
Nackdelen är förstås sladden, men inget stort problem när man vant sig att hålla rätt på den, och så länge tomten tillåter enkel hantering av sladden, i vårt fall har vi ett eluttag som är placerat så en 20 m lång kabel kan nå alla gräsmattor på hela tomten.
Nackdelen är förstås sladden, men inget stort problem när man vant sig att hålla rätt på den, och så länge tomten tillåter enkel hantering av sladden, i vårt fall har vi ett eluttag som är placerat så en 20 m lång kabel kan nå alla gräsmattor på hela tomten.
Redigerat:
Titta på Ryobis batteriklippare, Vi har en av dom större med 36 volt batteri.
Den har drivning och klarar lätt våran tomt på ca 1000 kvm.
Har funkat kanon under dom 3 åren vi (läs frugan) har kört den
Även grannen köpte en och är lika nöjd.
Den har drivning och klarar lätt våran tomt på ca 1000 kvm.
Har funkat kanon under dom 3 åren vi (läs frugan) har kört den
Även grannen köpte en och är lika nöjd.
Har aldrig förstått varför man vill ha självgående. Det verkar vara en funktion som ursäktar sig själv genom att addera vikt så att den behövs? Uppsamlare är även det en märklig funktion. Mulcha ner gräsklippet istället så är det som borttrollat.
Dvs satsa på en minimalistisk klippare med låg vikt som man orkar knuffa runt själv.
Dvs satsa på en minimalistisk klippare med låg vikt som man orkar knuffa runt själv.
Har valt klippare man med en spak kan välja mulcher eller uppsamling på till våra två fastigheter som vi bor på växelvis när gräset behöver klippas och man inte alltid kan välja tillfälle eller att man behöver lite gräs till marktäckning. Är Honda med plastkåpor och drivning, kan stoppa kniven utan att behöva stänga av maskin, men nackdelen blir att de blir lite tyngre. Lättstartad.
Redigerat: Drivning justeras steglöst med "spak" i mitten som man trycker på med någon av tummarna.
Redigerat: Drivning justeras steglöst med "spak" i mitten som man trycker på med någon av tummarna.
Redigerat:
Fast man har ju bara drivningen på när den är till hjälp. Vid finlir runt buskar och vid backning har man naturligtvis inte drivning på.H hhallen skrev:
Du har ingen förståelse för att det kan ha med gräsmattans storlek och hur mycket lutningar gräsmattan har att göra? Vår matta tar totalt kanske fyra timmar effektiv tid att klippa och ger en promenad på en bra bit över 10 km och jag tvivlar på att jag rent fysiskt skulle klara klippningen på en dag utan en klippare med drivning.S Staffan-N skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 812 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 812 inlägg
+1 på denna.D dan_norstedt skrev:Har du funderat på en sladdansluten gräsklippare? Vi har en sådan och den har de två stora fördelarna (utöver priset) att strulet är minimalt och att den är väldigt lätt trots att den är kraftfull, så den är är mycket lätt att lyfta upp och flytta runt om man har mycket gupp och andra oregelbundenheter.
Man lär sig snabbt att hantera sladden, och klipparen är lätt och kraftfull nog.
Hade en sladdriven en säsong. Aldrig igen säger jag bara. Måste hela tiden hålla reda på den, slänga över på rätt sida, sen trasslar den ihop sig osv. Har man en superliten kvadratrisk gräsmatta så kanske det är acceptabelt...men knappt. Särskilt tyst var inte klipparen heller, behövdes hörselskydd iaf.D dan_norstedt skrev:Har du funderat på en sladdansluten gräsklippare? Vi har en sådan och den har de två stora fördelarna (utöver priset) att strulet är minimalt och att den är väldigt lätt trots att den är kraftfull, så den är är mycket lätt att lyfta upp och flytta runt om man har mycket gupp och andra oregelbundenheter.
Jag kollade på batteridrivna klippare, men skulle man ha en i vettig storlek och två batterier så blev det lika dyrt som en robot. Så blev en robot istället och jag har inte ångrat det en sekund. Förutom att jag skulle köpt en tidigare.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Hej, om det får vara en bensinare kan jag rekommendera Klippo . Jag har en sedan många år på en skärgårdstomt. Hondamotor.R ratax skrev:Utifrån dessa kriterier vad skulle ni rekommendera för gräsklippare:
3. Självgående
4. Lättstartad
Mycket lättstartad. Drivningen kan regleras.
Aldrig haft några problem med den.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Jag har testat alla varianter från liten sladddriven (för en biyta som roboten inte når) till åkklippare. Jag vill inte spendera timmar i veckan med gräsmattan. Roligast är klart åkklipparen. Sladddriven är sämst.
Nu och framöver kliper roboten med slinga och finliret eller där det är krångligt tar jag en batteridriven trimmer med snöre. Fungerar bra.
Nu och framöver kliper roboten med slinga och finliret eller där det är krångligt tar jag en batteridriven trimmer med snöre. Fungerar bra.
Är helt på din sida. Har en Makkitta. Samma batterier som skruvdragaren. Den är lätt, smidig och samarbetsvillig. (Den orkar dock inte skicka in gräset i uppsamlaren tillfredsställande.)H hhallen skrev:
Jag kommer aldrig köpa en tung och högljudd klippare med startsnöre igen.