4 493 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Har ni tips på bra gräsklippare?
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
När det gäller "riktiga" gräsklippare så finns det bara Klippo. Själv har jag en 2019 Klippo Excellent 48 cm (19") med GCV140 Honda-motor och jag anser att det är kanska världens bästa... nåja, Sveriges bästa gräsklippare. Finns både som maskin man skjuter framför sig, och med "framhjulsdrift".P ptrasan skrev:
Enda nackdelen med Klippo är att den slutat och tillverkas och finns idag bara på begagnatmarknaden. Idag tillverkas Klippo av Husqvarna och kallas för Husqvarna Klippo och har ändrat färg från röda till oranga.
Elklippare med 230 V AC sladd? Nej, de har inget ute i trädgården att göra. Batteriklippare med litiumjonbatteri - nej. Robotklippare - ingen kommentar. Åkgräsklippare - har man stor tomt så fungerar en bensinåkklippare bra.
Eller varför inte köpa några får eller getter så är man naturvänlig om inte grannarna misstycker. 😀 ... 😂 ... 😀
Får du betalt som klippo-ambassadör?Karl webmaster Johansson skrev:
När det gäller "riktiga" gräsklippare så finns det bara Klippo. Själv har jag en 2019 Klippo Excellent 48 cm (19") med GCV140 Honda-motor och jag anser att det är kanska världens bästa... nåja, Sveriges bästa gräsklippare. Finns både som maskin man skjuter framför sig, och med "framhjulsdrift".
Enda nackdelen med Klippo är att den slutat och tillverkas och finns idag bara på begagnatmarknaden. Idag tillverkas Klippo av Husqvarna och kallas för Husqvarna Klippo och har ändrat färg från röda till oranga.
Elklippare med 230 V AC sladd? Nej, de har inget ute i trädgården att göra. Batteriklippare med litiumjonbatteri - nej. Robotklippare - ingen kommentar. Åkgräsklippare - har man stor tomt så fungerar en bensinåkklippare bra.
Eller varför inte köpa några får eller getter så är man naturvänlig om inte grannarna misstycker. 😀 ... 😂 ... 😀
Färgbytet har inte gjort något med maskinerna. De är fortfarande samma i grunden även om de är orangea.
Mvh, fd Husqvarnaanställd. Om något borde kvalitén kunna bli bättre över tid då det blir färre artiklar och varumärken att underhålla.
Mvh, fd Husqvarnaanställd. Om något borde kvalitén kunna bli bättre över tid då det blir färre artiklar och varumärken att underhålla.
Klippo kan vara ett klipp! Vi har en äldre Klippo med Briggs och Stratton motor från slutet av 1980-talet som fortfarande fungerar bra! Fördel med rostfritt aluminiumchassi och kullagrade metallhjul. Undvik plåtchassin och plasthjul, de håller bara några år. Fördel om de kan stå under tak då man inte använder klipparna.
Jepp, morsan och farsan har två från 80-talet som fortfarande går och som jag fick slava runt på somrarna när jag växte upp. För jäkla gött att slippa det nu och ha en finare gräsmatta utan att lyfta ett finger. 😎J Janssonz skrev:Klippo kan vara ett klipp! Vi har en äldre Klippo med Briggs och Stratton motor från slutet av 1980-talet som fortfarande fungerar bra! Fördel med rostfritt aluminiumchassi och kullagrade metallhjul. Undvik plåtchassin och plasthjul, de håller bara några år. Fördel om de kan stå under tak då man inte använder klipparna.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Jag stod och valde om jag skulle supporta KLIPPO eller BILTEMA och deras gräsklippare. Men eftersom jag har läst otroligt många inlägg här på BH som har kritiserat Biltema på grund av deras bristande gräsklipparkvalitet många gånger, så valde jag Klippo. Trist bara att inte märket finns längre i skånsk ägo. ☹️S Staffan-N skrev:
Nej skämt åsido. Jag tycker det är bättre att tipsa om en klippare som jag verkligen har erfarenhet av vilket jag bevisligen har eftersom jag haft Klippo i dryga 40 år. Dock inte samma maskin såklart. 😀
Kan dessvärre inte ge samma tips om ex bilköp.
Här är en bild på själva chassit om någon är intresserad (bilden är klickbar för större bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
orenade förbränningsmotorer inte sällan sidventilare år 2025? jösses amalia.
har prövat det mesta, och dråg kring 40 kg för så små tomter som 800-100 kvm går för mig tokbort. max 20 kg är då verkligen grejen. det gör drivning onödig, man slipper dess långsamma fart och slipper ödsla tid på vändningar. man kör fram och åter, och drar lätt maskinen med en hand.
går då utan ansträngning klippa en ordinär villatomt på 20 minuter. trots smal klippbredd 40-45 cm.
har prövat det mesta, och dråg kring 40 kg för så små tomter som 800-100 kvm går för mig tokbort. max 20 kg är då verkligen grejen. det gör drivning onödig, man slipper dess långsamma fart och slipper ödsla tid på vändningar. man kör fram och åter, och drar lätt maskinen med en hand.
går då utan ansträngning klippa en ordinär villatomt på 20 minuter. trots smal klippbredd 40-45 cm.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Nej, den Klippo jag tipsar om är ingen sidventilare utan en vertikal ventil-motor, ofta kallad OHC (Overhead Camshaft) med överliggande kamaxel.R rakt09 skrev:orenade förbränningsmotorer inte sällan sidventilare år 2025? jösses amalia.
Personligen är jag som säkert en och annan upptäckt mycket stor motståndare till slit-och-slängsamhället utan istället försöka bevara de gamla genuina klipparna som om de sköts med varlig hand fungerar lika bra i årtionden. Det samma gäller ex bilar då dagens bilar redan från den dagen de lämnar fabrikens robotar har en sista förbrukningdatum. Enl min personliga uppfattning en trist utveckling. Men det är naturligtvis helt och hållet upp till var och en köpa ny gräsklippare vart och vart annnat år bara att man vill ha senaste utgåvan ståendes i garaget eller verktygsboden.
😅
jag håller verkligen med om att ta vara på gamla godingar, ofta med teknik som går att underhålla och reparera. set and forget. satsar alltså gärna på högvärdig kvalitet med god ergonomi, som kan ge glädje under många år.Karl webmaster Johansson skrev:
Nej, den Klippo jag tipsar om är ingen sidventilare utan en vertikal ventil-motor, ofta kallad OHC (Overhead Camshaft) med överliggande kamaxel.
Personligen är jag som säkert en och annan upptäckt mycket stor motståndare till slit-och-slängsamhället utan istället försöka bevara de gamla genuina klipparna som om de sköts med varlig hand fungerar lika bra i årtionden. Det samma gäller ex bilar då dagens bilar redan från den dagen de lämnar fabrikens robotar har en sista förbrukningdatum. Enl min personliga uppfattning en trist utveckling. Men det är naturligtvis helt och hållet upp till var och en köpa ny gräsklippare vart och vart annnat år bara att man vill ha senaste utgåvan ståendes i garaget eller verktygsboden.
😅
bara att klippo (host) inte hör till dem. maken till överskattning söker sin like. tunga shabrak är vad de är.
men snygga och verkligen klassiska i designen. man önskar liksom att de vore bra
Lite nyfiken på varför inte skaffar en åkgräsklippare istället för att traska runt med en handjagare 4 timmar i veckan? Själv tog min gräsmatta ca 40 minuter att klippa med handjagare innan jag minskade ner den och då var det för mig självklart att skaffa åkgräsklippare.Alfredo skrev:
Du har ingen förståelse för att det kan ha med gräsmattans storlek och hur mycket lutningar gräsmattan har att göra? Vår matta tar totalt kanske fyra timmar effektiv tid att klippa och ger en promenad på en bra bit över 10 km och jag tvivlar på att jag rent fysiskt skulle klara klippningen på en dag utan en klippare med drivning.
Det är en väldigt begriplig fråga!P Prodigys skrev:
Korta svaret är att såväl robot som åkgräsklippare har funnits och finns i tankarna. Ännu har vi dock fortsatt med traditionella gåklippare av lite olika anledningar.
Gräsmattan är komplex, uppdelad i många småbitar och full med buskar, träd och byggnader. Tomten är lite av en skogstomt, vilket medför att kvalitén på gräsmattan i skogskanterna inte är den bästa. Den är även bitvis starkt kuperad. Dessa faktorer gör att jag bedömer att vinsterna med en åkgräsklippare är mindre än om man hade en "fotbollsplan" och svårigheterna med att få en robot att fungera bra torde vara relativt stora.
Priset är givetvis även en faktor. Exempelvis en HVA AWD R 216T med klippdäck landar på över 80 tkr. Priserna på passande robot har jag dålig koll på men gissar på åtminstone 50 tkr.
Den avgöranden anledning har nog dock hittills varit väldigt enkel. Både jag och min fru tycker att gräsklippning är en helt acceptabel syssla. Det ger en lagom motion i form av en promenad med musik/radio och det känns rätt tillfredsställande när man är klar. Så länge det inte är en riktig regnsommar brukar det inte vara några problem att passa in klippningen och så länge vi känner så fortsätter vi nog med vanliga klippare.
Men jag begriper verkligen din fråga! Har frågat mig själv detsamma många gånger! 😀
Är man inte handikappad är det nyttigt att skjuta med handkraft.klipper ca var 14e dag i snitt.R ratax skrev:Utifrån dessa kriterier vad skulle ni rekommendera för gräsklippare:
1. Liten villatomt ca 800 kvm med mycket buskar och en del gropigheter i gräsmattan dvs det gäller att den inte stannar vid minsta gupp
2. Så Lätt och smidig som möjligt. Dvs inte så stor och tungkörd (har nu en stiga multiklipp med elstart som väger typ ett ton)
3. Självgående
4. Lättstartad
Jag söker ju då "vanlig" gräsklippare inte robot.
Hade tidigare en äldre variant av stiga multiklipp den var jättehärlig att köra och för att släppa drivningen släppte man bara på själva handtaget. På den vi har nu måste man böja sig fram och klicka ner en spak så fort man ska backa.
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
Varför kritiserar du i så fall gamla sidventilarna om du samtidigt tycker att det är klart godkänt att bevara och använda gamlingarna? 😏R rakt09 skrev:jag håller verkligen med om att ta vara på gamla godingar, ofta med teknik som går att underhålla och reparera. set and forget. satsar alltså gärna på högvärdig kvalitet med god ergonomi, som kan ge glädje under många år.
bara att klippo (host) inte hör till dem. maken till överskattning söker sin like. tunga shabrak är vad de är.
men snygga och verkligen klassiska i designen. man önskar liksom att de vore bra![]()
Eller är det verkligen bara vikten du reagerar på när det gäller Klippo? Ja, en 48 cm (19") väger väl som minst dryga 30 kg. En 53 cm (21") väger väl uppåt 35 kg UTAN drivning. Ska man båda ha drivning och uppsamlare så landar man väl på dryga 40 kg gissningsvis. Men istället för att lägga sin fritid på ett svettigt stinkande gym kan man istället skjuta fram sin favoritKlippo och njuta av sol och sköna vindar i vår vackra natur. 😎
Medlem
· Kalmar, Småland
· 72 inlägg
För att motionera hjärtat, ben- och armmuskler så hjälper jag till att klippa både några av samfällighetens fritidsfastigheter och även några vänners fastigheter som bor på Öland men som inte har möjlighet att själva klippa var- och varannan vecka. Klipper väl dryga 20 timmar i veckan under ett par månader vår och sommar. Och inte ens jag använder åkgräsklippare utan en Klippo UTAN drivning. 😆P Prodigys skrev:
Behöver inte gälla dej, men vi har väldigt mycket överviktiga här i landet numera som bara vill ha det bekvämt. "Kroppsarbete - nej tack".P Prodigys skrev: