Håller på att renovera ytskikt(gips och parkettgolv) i våran hall/entre och har fastnat lite på hur vi ska lösa dom inbyggda 60-tals garderoberna. Står och väger just nu mellan att bevara stommarna och ersätta dörrarna med egentillverkade dörrar av mdf, eller att riva ut allt och bygga in typ PAX garderober. För och nackdelar med alternativen eller andra idéer?
Vi har installerat fiber/teknikutrymme längst upp i garderoben som är installerat lite väl långt ut mot där eventuell stomme/ramverk behöver sitta.
Tacksam för alla tips och idéer!
Öppnad inbyggd garderob från 60-talet med hyllor fyllda med skor och förvaringslådor, teknikinkoppling synlig överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inbyggda 60-tals garderober med vita dörrar i en hall under renovering, omgivna av brädvägg och trägolv.
Skapa konto
Öppen garderob med teknik- och fiberutrustning på övre hyllan samt flätade korgar och sko på den undre hyllan.
Skapa konto

Purre
Vad är det för mått på hålet om man skulle ta bort de nuvarande garderoberna?

BirgitS
Är det problem med dagens inredning så att du vill ha något helt annat?
För mig är det sånt som skulle vara avgörande för om jag skulle vilja ha kvar garderoberna eller inte.

Listerna på dörrarna tillkom antagligen kring 1980, när många försökte få in en känsla av sekelskifte i bostäderna när de renoverade. Det bör ju gå att ta bort dem och snygga till dörrarna om det inte är stora skador på dem.

Purre Purre skrev:
Vad är det för mått på hålet om man skulle ta bort de nuvarande garderoberna?
Yttermåtten är 120bredd 60djup och 250 högt

BirgitS BirgitS skrev:
Är det problem med dagens inredning så att du vill ha något helt annat?
För mig är det sånt som skulle vara avgörande för om jag skulle vilja ha kvar garderoberna eller inte.

Listerna på dörrarna tillkom antagligen kring 1980, när många försökte få in en känsla av sekelskifte i bostäderna när de renoverade. Det bör ju gå att ta bort dem och snygga till dörrarna om det inte är stora skador på dem.
Dagens inredning har ju några år på nacken, det enda jag hade velat bevara för funktion är städskåpet, men egentligen är det främst dörrarna som behöver bytas.

När jag skulle byta några inbyggda garderober i vårt sovrum upptäckte jag att man satt gipset direkt på garderobsstommarna, helt utan reglar. Plötsligt blev garderobsbytet ett lite större projekt som inte bara berörde sovrummet...

Om du är nöjd med garderoberna i övrigt så borde det vara en ganska lätt sak att byta dörrar.

Oj då, nej det bekymret har jag inte, väggarna är byggda med garderoberna i åtanke så dom är ju inyggda i våg med plankväggen i hallen.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Jag kanske missar några detaljer på bilderna. Men det känns lite som att riva något fungerande och ersätta med något likvärdigt. Är det inget fel på stommarna verkar det onödigt att byta dem. Jag skulle nog försöka få fort listen från de befintliga luckorna och sedan måla dem och kanske byta knopparna.

A Avemo skrev:
Jag kanske missar några detaljer på bilderna. Men det känns lite som att riva något fungerande och ersätta med något likvärdigt. Är det inget fel på stommarna verkar det onödigt att byta dem. Jag skulle nog försöka få fort listen från de befintliga luckorna och sedan måla dem och kanske byta knopparna.
Ja det är lite som inte framgår tydligt kanske, garderobsramen går i liv med det tidigare ytskiktet som var masonit. Väggarna ska gipsas så där kommer inte bli rätt om man inte ersätter åtminstone den yttre ramen där gångjärn sitter. Sedan har dörrarna svällt tror jag så dom stänger inte ordentligt. Vet ej hur lång tid det kan ta men mig magkänsla säger att nya garderober går smidigare och snabbare för ett likvärdigt eller snyggare resultat jämfört med att ”restaurera” befintliga grejer.

BirgitS
Det brukar ta en hel del tid för att få det att se inbyggt ut.

Skjutdörrar kan ju vara ett sätt att kunna köpa dörrar och inte behöva göra så mycket.

J Jebbo skrev:
Håller på att renovera ytskikt(gips och parkettgolv) i våran hall/entre och har fastnat lite på hur vi ska lösa dom inbyggda 60-tals garderoberna. Står och väger just nu mellan att bevara stommarna och ersätta dörrarna med egentillverkade dörrar av mdf, eller att riva ut allt och bygga in typ PAX garderober. För och nackdelar med alternativen eller andra idéer?
Vi har installerat fiber/teknikutrymme längst upp i garderoben som är installerat lite väl långt ut mot där eventuell stomme/ramverk behöver sitta.
Tacksam för alla tips och idéer!
[bild][bild][bild]
Skruva loss gångjärnen, gipsa, limma på en list motsvarande gipsets tjocklek, skruva på gångjärnen. Lossa fullisten från dörrarna, måla om dem. Klart.
Så hade jag gjort om jag var tvungen att gipsa, nu löste vi samma problem genom att bara bredspackla masoniten och sen tapet på det.. och så målar vi om dörrarna.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.