378 läst ·
10 svar
378 läst
10 svar
Tips om "återanvändning" av husrester
Hej
Sakta men säkert har vi rivit vårt gamla hus. Det har blivit många vändor till ÅVC men vi närmar oss. Det jag tänkte be om råd angående är de "rester" vi har kvar.
- Sågspån. Isoleringen i det gamla huset var sågspån. Vi har en stor hög kvar.
- Rester från murstock. Hela tegelstenar ( och nästan hela ) är undanlagda för framtida användning. Vad gör vi med "kross"? ( Rester av tegelsten och murbruk)
Tanken är att sprida ut dessa rester runt om på marken för att jämna ut hål, sedan lägga matjord ovanpå.
Är detta lämpligt?
Sakta men säkert har vi rivit vårt gamla hus. Det har blivit många vändor till ÅVC men vi närmar oss. Det jag tänkte be om råd angående är de "rester" vi har kvar.
- Sågspån. Isoleringen i det gamla huset var sågspån. Vi har en stor hög kvar.
- Rester från murstock. Hela tegelstenar ( och nästan hela ) är undanlagda för framtida användning. Vad gör vi med "kross"? ( Rester av tegelsten och murbruk)
Tanken är att sprida ut dessa rester runt om på marken för att jämna ut hål, sedan lägga matjord ovanpå.
Är detta lämpligt?
Hej
Finns det ett trädgårdsland så går sågspånet att grävas ned där, eller skapa en komposthög och blanda sågspånet med löv och annat material som förmultnar.
Om det är lämpligt att sprida ut gammal betong, cement och tegelstenar beror väl på vad tanken är att använda marken till senare. Kanske behövs en parkeringsplats där det går att ha som fyllnadsmaterial. Eller om det kommer byggas ett förråd där det kan läggas istället för makadam.
Ska det gjutas något utan krav på stor hållfasthet går det att fylla ut med krossat i bottnen.
Tror att det bara är fantasin och din egna moral som begränsar vad det ska användas till
Finns det ett trädgårdsland så går sågspånet att grävas ned där, eller skapa en komposthög och blanda sågspånet med löv och annat material som förmultnar.
Om det är lämpligt att sprida ut gammal betong, cement och tegelstenar beror väl på vad tanken är att använda marken till senare. Kanske behövs en parkeringsplats där det går att ha som fyllnadsmaterial. Eller om det kommer byggas ett förråd där det kan läggas istället för makadam.
Ska det gjutas något utan krav på stor hållfasthet går det att fylla ut med krossat i bottnen.
Tror att det bara är fantasin och din egna moral som begränsar vad det ska användas till
Ingen aning heller. Troligtvis inget alls
Färgen borde vara som nytt sågspån om det legat mörkt i alla år. Har det blandatsed något borde färgen vara mörkare.
Du kan också lukta på det torrt och prova att elda lite och lukta på röken.
Färgen borde vara som nytt sågspån om det legat mörkt i alla år. Har det blandatsed något borde färgen vara mörkare.
Du kan också lukta på det torrt och prova att elda lite och lukta på röken.
Jag har faktiskt funderat på att bygga ett verktygsskjul för trädgårdsverktyg.Pjosk75 skrev:
På den utsedda platsen är marken lera.
Jag drar mig för att gräva då jag inte vet hur djupt jag måste.
Vore det möjligt att lägga ut rester från murstocken och bygga på det? Jag är säker på att det kommer röra sig, men kanske kan man justera eftersom?
Det bör gå utmärkt, om du grundar med tegelkross kan du förslagsvis sätta leca stenar ovanpå och bygga ditt verktygsskjul därpå.Lars-Göran Lindström skrev:
Jag har faktiskt funderat på att bygga ett verktygsskjul för trädgårdsverktyg.
På den utsedda platsen är marken lera.
Jag drar mig för att gräva då jag inte vet hur djupt jag måste.
Vore det möjligt att lägga ut rester från murstocken och bygga på det? Jag är säker på att det kommer röra sig, men kanske kan man justera eftersom?
Om leran varit oröd i många år så har den satt sig på egen hand. Skulle det sjunka någon cm så kan du lyfta upp förrådet där och kasta in mer material under.Lars-Göran Lindström skrev:
Jag har faktiskt funderat på att bygga ett verktygsskjul för trädgårdsverktyg.
På den utsedda platsen är marken lera.
Jag drar mig för att gräva då jag inte vet hur djupt jag måste.
Vore det möjligt att lägga ut rester från murstocken och bygga på det? Jag är säker på att det kommer röra sig, men kanske kan man justera eftersom?
Att ställa golvreglarna på lättklinkerblock är bra för du kan du lätt justera efter om det behövs.
Klicka här för att svara