96 442 läst ·
783 svar
96k läst
783 svar
Har ni koll på era jordfelsbrytare?
Tack, och det hade ju räckt med detta:
För det var ju bara att jag ville få bort detta ur huvudet, så jag inte skulle behöva gå och känna osäkerhet över om det fanns något underliggande i dina inlägg.
Dvs problemet låg hos mig, inte hos dig.
Det var ju bara att jag vet att du forskar uppe i Luleå, sen att det var där i Luleå det nu bedrivs forskning kring denna sak från IN, och sen när jag frågade om var jag skulle kunna läsa något "paper" så blev det förvirrat och så småningom hänvisades det till "rapporten" som IN säljer.
Jag hoppas att du inser att allt detta både var fullt av sammanträffanden och verkade lite underligt, på så sätt att jag kunde börja undra om du hade någon del i allt detta.
Men nu är det utrett, och jag kan skönt nog släppa detta.
Förövrigt blir jag aningens förvånad över reaktionen din, ifall du nu forskat akademiskt i nästan hela ditt arbetsliv så borde du vara väl förtrogen med denna fråga, att alla ens eventuella beroenden och kontakter när som helst kan komma att granskas.
Har ni inte en viss mängd diskussion om forskningsetik och annat sånt med regelbundenhet, där man pratar om dessa frågor?
Eller att du har haft lite kontakt men inget utbyte av tjänster, eller liknande.M Martin Lundmark skrev:
För det var ju bara att jag ville få bort detta ur huvudet, så jag inte skulle behöva gå och känna osäkerhet över om det fanns något underliggande i dina inlägg.
Det var ju bara att jag vet att du forskar uppe i Luleå, sen att det var där i Luleå det nu bedrivs forskning kring denna sak från IN, och sen när jag frågade om var jag skulle kunna läsa något "paper" så blev det förvirrat och så småningom hänvisades det till "rapporten" som IN säljer.
Jag hoppas att du inser att allt detta både var fullt av sammanträffanden och verkade lite underligt, på så sätt att jag kunde börja undra om du hade någon del i allt detta.
Förövrigt blir jag aningens förvånad över reaktionen din, ifall du nu forskat akademiskt i nästan hela ditt arbetsliv så borde du vara väl förtrogen med denna fråga, att alla ens eventuella beroenden och kontakter när som helst kan komma att granskas.
Har ni inte en viss mängd diskussion om forskningsetik och annat sånt med regelbundenhet, där man pratar om dessa frågor?
Redigerat:
Så vad skall vi dra för slutsats av det? Att ni inte anmält det till ESV eller att ni gjort det men att de inte bryr sig? Solklart fall där en produkt skall ha försäljningsförbud och återkallas från kund.F Fredrik Sjödin skrev:
Vad är det jag inte varit öppen med?Mikael_L skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 106 inlägg
Forskningen/försöken i Skellefteå har väl ingen koppling till IN?Mikael_L skrev:
Tack, och det hade ju räckt med detta:
Eller att du har haft lite kontakt men inget utbyte av tjänster, eller liknande.
Egentligen hade det inte alls varit något fel eller svårighet ens om du var delaktig i IN's rapport, t.ex. Men det skulle ju om så varit fallet, varit det bästa att du varit öppen med det från början. OBS, nu var det ju alltså teoretiskt, dvs vad du antagligen gjort ifall det varit fallet.
Hur önskar du att tråden skulle fortlöpt då?M Martin Lundmark skrev:
Att Fredrik kastar upp sin film och säger "Såhär är det!!!"
Och inte ett inlägg till (ungefär som det var ...)
Och sen skulle kanske tio andra lägga ett inlägg var som lyder ungefär; "Nej, det kan inte fungera så, för det saknas en galvanisk strömkrets!!" och sen hade ingen skrivit något mer.
Visst, ingen dålig stämning, men en tråd med 11 inlägg, med olika åsikt.
Det fanns nämligen en person som vägrat att gå i svaromål, för de korrekta eltekniska slutsatser som många andra, mycket kunniga, dragit. Fanns det fel i dessa slutsatser borde det ju varit lätt att svara och förklara.
Men nej, istället kablar man ut felaktigheten i hela samhället, till stora onödiga kostnader för en massa människor. Ja det gör mig förbannad. Det finns väl en massa människor som är likgiltiga, men inte jag.
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Det jag beskriver här är FELFALLET när det blivit en felaktig hopkoppling av nolla N och skyddsjord PE (t.ex. av misstag) då löser en korrekt fungerande jordfelsbrytare om strömmen genom jordfelsbrytaren överstiger utlösningsvärdet (30 mA)
MEN
Det jag exemplifierar i min figur är att om det samtidigt går en likström genom jordfelsbrytaren typ A då kan den blockeras.
Eftersom transformatorn har en betydligt lägre resistans för likströmskomponenter än impedans för växelströmskomponenter (förhållandet AC/DC i tabellen) så behövs inte mycket DC-spänning på nätet för att skapa 12 mA likström, En likström som dessutom kan tänkas glättas genom induktansen i transformatorns primärsida.
Jag tycker att bilden är intressant. Transformatorn har ju en förmåga att filtrera bort växelströmmen. Det går ju åtminstone hypotetiskt att tänka sig fallet att det är en ljus sommardag och inga elektriska prylar är igång. Transformatorn är ja säg till exempel en gammal apparat som har en järnkärnetrafo. Det rör sig ju uppenbart om en apparat i någon slags standby-läge eftersom den inte drar någon ström. Jag ställer mig tveksam till om det är ens då är möjligt. Likströmmen kommer att flyta ohindrad genom transformatorn vilket inte växelströmmen gör. Men det finns fortfarande en tomgångsström för transformatorn.Mikael_L skrev:
Jag accepterar det som ett hypotetiskt scenario där läckströmmen i princip passerar ett lågpassfilter som lättare släpper igenom likström än växelström. Ett hypotetiskt scenario i vilket det är möjligt att åstadkomma en DC-läckström utan nollgenomgångar utan att blanda in en trefaslikriktare. Kanske teoretiskt möjligt. Men som sagt kommer ju jordfelet omedelbart att lösa jordfelsbrytaren så snart inte alla dessa mycket speciella omständigheter kvarstår.
Orkar inte läsa igenom hela tråden för att se om den här redan nämnts sedan jag slutade läsa, men här finns i varje fall ett intressant examensarbete på området: http://hh.diva-portal.org/smash/get/diva2:1448475/FULLTEXT02.pdf
För en bättre analys så bör vi kanske inse att det finns fler laster i anläggningen.M Martin Lundmark skrev:Hej Mikael_L
Det jag beskriver här är FELFALLET när det blivit en felaktig hopkoppling av nolla N och skyddsjord PE (t.ex. av misstag) då löser en korrekt fungerande jordfelsbrytare om strömmen genom jordfelsbrytaren överstiger utlösningsvärdet (30 mA)
MEN
Det jag exemplifierar i min figur är att om det samtidigt går en likström genom jordfelsbrytaren typ A då kan den blockeras.
Eftersom transformatorn har en betydligt lägre resistans för likströmskomponenter än impedans för växelströmskomponenter (förhållandet AC/DC i tabellen) så behövs inte mycket DC-spänning på nätet för att skapa 12 mA likström, En likström som dessutom kan tänkas glättas genom induktansen i transformatorns primärsida.
Och nu har jag inte ritat in 20 st lampor, några datorer, värmepumpen, osv, utan nöjde mig med att plita en ugn och en häll.
Kommer summaströmmen N + faser alltid ligga på positivt (eller negativt) värde när man kör spisen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej AvemoA Avemo skrev:Jag tycker att bilden är intressant. Transformatorn har ju en förmåga att filtrera bort växelströmmen. Det går ju åtminstone hypotetiskt att tänka sig fallet att det är en ljus sommardag och inga elektriska prylar är igång. Transformatorn är ja säg till exempel en gammal apparat som har en järnkärnetrafo. Det rör sig ju uppenbart om en apparat i någon slags standby-läge eftersom den inte drar någon ström. Jag ställer mig tveksam till om det är ens då är möjligt. Likströmmen kommer att flyta ohindrad genom transformatorn vilket inte växelströmmen gör. Men det finns fortfarande en tomgångsström för transformatorn.
Jag accepterar det som ett hypotetiskt scenario där läckströmmen i princip passerar ett lågpassfilter som lättare släpper igenom likström än växelström. Ett hypotetiskt scenario i vilket det är möjligt att åstadkomma en DC-läckström utan nollgenomgångar utan att blanda in en trefaslikriktare. Kanske teoretiskt möjligt. Men som sagt kommer ju jordfelet omedelbart att lösa jordfelsbrytaren så snart inte alla dessa mycket speciella omständigheter kvarstår.
Transformator är exempelvis den som kan finnas i ett slutsteg till en ljudanläggning (100 W-2000 W) eller till golvvärme etc.
I tabellen finns en beräkning av vilken likspänning som behövs för att uppnå 12 mA som delas upp i PE och N och riskera att blockera jordfelsbrytare typ A. Transformatorn har nära 1000 gånger "lättare" att släppa fram 1 V likspänning än 1 V växelspänning.
Kopplas last in i fas L1 och L2 då minskar växelströmskomponenten igenom jordfelsbrytaren som står i tabellen. Växelströmskomponenten igenom jordfelsbrytaren som står i tabellen är tomgångsvärdet för transformatorn.
Redigerat:
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Jag har ritat så enkelt fall som möjligt för att inte komplicera förståelsen.
Naturligtvis så skall man, sedan man förstått grundkopplingen jag ritat kopplad till tabellen, lägga till fler laster på övriga faser.
Kopplas last in i fas L1 och L2 då minskar växelströmskomponenten igenom jordfelsbrytaren som står i tabellen. Växelströmskomponenten igenom jordfelsbrytaren som står i tabellen är tomgångsvärdet för transformatorn.
Vad menar du?Mikael_L skrev: