F Fredrik Sjödin skrev:
Bra exempel. ”vi vet att den minskar elolyckor”. Vet vi det?
Det är ett högst rimligt antagande baserat på bla statistik från USA (samt även Sydafrika om jag inte missminner mig, hittar dock inte referensen i hastigheten).

Vi kan även resonera kring vad vi vet om de fysiologiska verkningarna av strömgenomgång, samt vad vi vet om hur en JFB opererar för att med en enkelt modell demonstrera att en JFB torde biddraga positivt.

Att kvantifiera på ett bra sätt blir vanskligare, särskilt om man skall begränsa sig till Sverige, eftersom vi är så små att det blir få fall och därför inga bra statistiska modeller.

Man kan ju också vända på steken. Om JFB inte hjälper, varför går du då ut med att de kanske inte fungerar i vissa scenarier (som dessutom enligt dig, kommer bli allt vanligare)? Om de inte hjälper, så spelar det väl ingen roll om de inte fungerar?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Bra exempel. ”vi vet att den minskar elolyckor”. Vet vi det?
Du pratar mycket om att hålla god ton, men svarar aldrig på frågor utan kommer med egna frågor - de flesta med en tämligen låg kvalitet. Dina uppmaningar till ton ser jag bara som svepskäl för att slippa svara på sakfrågor.

Jag är definitivt avskräckt av IN av detta beteende. Ren och skär trollverksamhet.
 
  • Gilla
TT4F och 8 till
  • Laddar…
Jag gör ett försök att lyfta nivån lite. Det antyddes att borttagande av transformator i växelriktarutrustning ökar risken för DC-läckage. Hur mycket forskas det på att införa aktiv eliminering av DC från växelriktare och att de skall bryta från vid för mycket DC ut på linjen?

Jag menar, det verkar som att DC inte är ett problem 100% av tiden i 100% av växelriktarna. Skulle man inte kunna få fram en referensdesign som tillverkarna har att hålla sig till eller sätta en standard som säger att DC ut skall övervakas och inte är tillåtet?

Eller varför ar vissa växelriktare bättre än andra? Enligt mitt sätt att se på saken skall vi inte tillåta förorenande växelriktare lika lite som vi tillåter förorenande bilar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ni skriver själva på er hemsida att JFB räddar liv och egendom.
[länk]
Stämmer inte det alltså? Är er skrivelse bara baserad på ett antagande, alltså inget som vi vet säkert?
Att den räddar liv vet vi. Frågan är ju om den minskar antalet elolyckor? Eftersom många härinne ofta anför argumentet att elolyckorna är väldigt få, vilket är korrekt, är det relevant att fråga sig hur stor del jfb har i det?

Men det är ett sidospår. Någon intresserad får väl starta en ny tråd om det.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag gör ett försök att lyfta nivån lite. Det antyddes att borttagande av transformator i växelriktarutrustning ökar risken för DC-läckage. Hur mycket forskas det på att införa aktiv eliminering av DC från växelriktare och att de skall bryta från vid för mycket DC ut på linjen?

Jag menar, det verkar som att DC inte är ett problem 100% av tiden i 100% av växelriktarna. Skulle man inte kunna få fram en referensdesign som tillverkarna har att hålla sig till eller sätta en standard som säger att DC ut skall övervakas och inte är tillåtet?

Eller varför ar vissa växelriktare bättre än andra? Enligt mitt sätt att se på saken skall vi inte tillåta förorenande växelriktare lika lite som vi tillåter förorenande bilar.
Det finns gränsvärden för DC i produktstandarden för växelriktare. En slutsats vi dragit är att den överskrids med en faktor 10. Den slutsatsen hoppas vi att tillverkarna tar till sig och jobbar vidare med.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Det finns gränsvärden för DC i produktstandarden för växelriktare. En slutsats vi dragit är att den överskrids med en faktor 10. Den slutsatsen hoppas vi att tillverkarna tar till sig och jobbar vidare med.
Ok, hade vi i bilindustrin gjort detta med avgaserna hade det blivit recall. Kanske dags att regeringen inför den storutbyggnad alla hoppas på med solenergi sätter ner foten och markerar att detta är inte ett problem de tänker knuffa på villaägarna genom att kräva JFB typ B utan att man kommer genomdriva försäljningsstopp för utrustning som inte klarar kraven.

Kanske dags att Svanenmärka växelriktare för att få ner utsläpp? Detta är inget skämt, moderna kaminer av lite klass släpper ut obetydligt jämfört med plåtskåpen från 70-talet.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 7 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, hade vi i bilindustrin gjort detta med avgaserna hade det blivit recall. Kanske dags att regeringen inför den storutbyggnad alla hoppas på med solenergi sätter ner foten och markerar att detta är inte ett problem de tänker knuffa på villaägarna genom att kräva JFB typ B utan att man kommer genomdriva försäljningsstopp för utrustning som inte klarar kraven.

Kanske dags att Svanenmärka växelriktare för att få ner utsläpp? Detta är inget skämt, moderna kaminer av lite klass släpper ut obetydligt jämfört med plåtskåpen från 70-talet.
Bra inspel. JFB typ B är ju bra för att skydda den egna anläggningen. Men vill man komma åt rotorsaken måste man göra nåt åt växelriktarna. Helt enig.
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Bra inspel. JFB typ B är ju bra för att skydda den egna anläggningen. Men vill man komma åt rotorsaken måste man göra nåt åt växelriktarna. Helt enig.
Typ B är nog bra men det medför en merkostnad för varje villaägare för något de inte bett om. Lite som att säga att alla skall bära gasmask för vi tillåter bilarna att släppa ut farligare avgaser.

Jag ser en klar risk om man ställer krav på JFB typ B att växelriktarindustrin tar inteckning i detta och så gör de ännu en besparing som ger en ny typ av störning och så skall villaägarna löpande byta till JFB typ C, D, E, F, G.....
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jag måste fråga varför det inte fylls i lite på Martins skisser och blackarrows försök att utöka en av dem? Så att de enkla grunderna för hela resonemanget blir lite belyst. Samma med de olika sätten att få DC i näten och storleken på detta och ev sätt redan utrustningen har för att hantera det.

Nu är det ju bara ping-pong i frågor som inte mycket har med grunden att göra. Som "JFB är bra -> hur vet vi det?". "Hur bedöma, värdera risken -> det är din familj". etc.

Oberoende allt snack om ton osv ser jag själv det som mumbojumbo så länge inte något är öppnat och klarlagt i grundfrågan. Dvs oberoende nivå åtminstone ärligt uttryckt och inte i dunkla tvetydiga, mångtydiga termer.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Typ B är nog bra men det medför en merkostnad för varje villaägare för något de inte bett om. Lite som att säga att alla skall bära gasmask för vi tillåter bilarna att släppa ut farligare avgaser.

Jag ser en klar risk om man ställer krav på JFB typ B att växelriktarindustrin tar inteckning i detta och så gör de ännu en besparing som ger en ny typ av störning och så skall villaägarna löpande byta till JFB typ C, D, E, F, G.....
Vem pratar om att ”ställa krav”? Vad jag menar är bara helt naturlig teknikutveckling. Installera typ B för att det helt enkelt är en bättre produkt. Välj den produkten när det ändå ska investeras.

Grejen är ju att om inte den teknikutvecklingen sker organiskt så kan klåfingriga myndigheter bli otåliga och föreskriva det. Det ligger i farans riktning.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå den konservativa inställning som präglar den här branschen ibland.
 
Det är samma orsak som att jag inte köper en Audi när jag köper bil. Även om det är en bättre produkt. Jag köper en produkt som är tillräckligt bra.

Du har fortfarande inte presenterat ett fall där det är motiverat med den dyrare jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Poxeman
  • Laddar…
E elmont skrev:
Köp en sådan här [länk]
Så kostar den inte skjortan.
Hur testar du att de bryter för DC jordfel?
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Vem pratar om att ”ställa krav”? Vad jag menar är bara helt naturlig teknikutveckling. Installera typ B för att det helt enkelt är en bättre produkt. Välj den produkten när det ändå ska investeras.

Grejen är ju att om inte den teknikutvecklingen sker organiskt så kan klåfingriga myndigheter bli otåliga och föreskriva det. Det ligger i farans riktning.

Jag har ärligt talat lite svårt att förstå den konservativa inställning som präglar den här branschen ibland.
Varför skall jag byta en fungerande typ A till typ B och betala själv bara för att växelriktarindusttin är för slapp för att göra rätt? Tycker i så fall de som installerar den störande utrustningen skall betala.

Det finns Schukouttag och PVC-isolerad tråd från 50-talet som fungerar än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.