rakt09 rakt09 skrev:
räknar du in tiden med diverse pyssel av en kedjesåg blir skillnaden mindre. fylla på olja (kladdig business), spänna efter kedja, slipa kedja, få bort bös i drivmekanismen, för att nämna några tidsspillande faktorer.

lite raljerande här;) , men på ett liknande sätt som man kan räkna in tiden som krävs för att tjäna in pengarna för att ta bilen istället för cykel eller kommunalt till arbetet en mil bort. bilens medelhastighet har då plötsligt svårt hävda sig ens mot att ta en promenad...

bahco säljer bågformade blad för tigersågar vilka liknar japanska manuella sågar så som all time high godbiten silky bigboy. de har ett självförstärkande beteende som väsentligt ökar effektiviteten. till ts ändamål skulle jag föreslå någon av de mindre och lätta stavliknande modellerna som säljs, för att med fördel användas med enhandsfattning.

milwaukee är urtypen, men exempelvis makita och metabo har liknande.

bahcos blad finns också i lite längre modell för en ytterligare god räckvidd.[bild][bild][bild]
Håller med. I trädgården använder jag allra helst sekatör eller häcksax, om grövre så manuell japansk såg, tigersåg och sist kedjesåg, i fallande ordning.

Fördelen jag tycker kedjesågen har mot tiger är att den även tar tunnare grenar. Tigersågen tenderar att bara skaka grenen om den inte är tillräckligt stabil. Är det viktigt att snitten ska läka bra, tex fruktträd, undviker jag kedjesåg.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
instämmer i din prioritetsordning nanowire.

och det blir inte mycket kvar att egentligen behöva angripa maskinellt, när handverktygen gjort sitt. men man tenderar ju att på plats och ställe fortsätta använda det verktyg man har i handen:)

man kan för ts behov av räckvidd upp i träd flika in fiskars teleskopiska grensaxar på skaft, har några stycken av olika längd. klarar bekvämt 3 cm grenar. korta modellen är även superbra rensa upp snedvuxna grenar inne i buskage, alltså på marknivå.

ett verktyg som ytterligare minskat användningen av kedjesåg i mitt fall är metabos värsta 18 volts tigersåg med pendelrörelse. exempel på maskin som kräver mer strömkapabla batterier helst av tabless-typ. metabos variant 18/8,0 li-hdx tolererar upp till 1800 watt ur 18 volt. helt osannolikt, och tar väsentligen bort behovet av 36/40 volt.

med bahcobladet jag visade ovan, tar den sågen sig villigt och snabbt igenom 30 cm stockar. kräver dock vana, eftersom det mer än med kedjesåg kan nypa om man inte läser av rådande spänningsförhållanden på rätt sätt. åas råkar det hända kan man bara låta bladet sitta, ta ett nytt blad och börja om från andra sidan. kombon sågar nästan lika bra i riktning uppåt, iom självförstärkningen i bladet kryddat med pendelrörelse. tung pjäs i första hand för tvåhandsbruk. en godbit, men nog inte vad ts efterfrågar.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
rakt09 rakt09 skrev:
tar väsentligen bort behovet av 36/40 volt.
Varför då? Dubbel spänning i verktyget halverar strömmen och därigenom värmeutvecklingen som möjliggör högre effektuttag. I samma anda som tabless, genom sänkt resistans, gör det i batteriet.

nanowire nanowire skrev:
Varför då? Dubbel spänning i verktyget halverar strömmen och därigenom värmeutvecklingen som möjliggör högre effektuttag. I samma anda som tabless, genom sänkt resistans, gör det i batteriet.
(ot) jo det är sant, men tabless och därigenom mer effekttåliga batterier löser ändå på ett tillräckligt bra sätt problemet 36/40 är satt att lösa. dvs kunna öka effektuttaget från typiskt förekommande 600 watt till 1200.

detta i ljuset av att 18/20 volt är det som sedan lång tid nu gäller världen över. killgissar till 97 procent. att det inte är idealiskt att dra 100 djävla ampere ur ett batteri är förstås en annan femma. men det funkar ju:)

en fördel med 18 volt som jag ser det är möjligheten att med samma system kunna driva även små och lätta enhandsmaskiner med enradiga läs lättviktiga batterier. som den lilla metabosågen jag visade på bild längre upp. eller mina skruvdragare och borrar. skulle aldrig drömma om att tynga ner dem med ett tvåradigt batteri, så som man obligatoriskt är hänvisad till med 40 volt.

så min spaning är att de nya strömtåliga 18-voltsbatterierna ytterligare kommer marginalisera det ändå nishade 36/40 voltsupplägget. även historiskt har de tuggat gräs, och möter nu en än hårdare konkurrens.

och sedan 2x18 innebär nu 3600 watt tillgängligt. inte mycket mer att önska liksom. metabo har redan maskiner ute som drar fördel av detta.

för ts behov är 18 volt från en av de större aktörerna det mest uppenbara och framtidssäkra upplägget, trots att hon startar från noll. huskykvarna kör med 36, men dels är de en marginell aktör på världsmarknaden, dels är deras batterianslutning utformad att omöjliggöra användning av alternativa batterier via adapter den dag de bytt modell, eller bara blivit uppköpta och nerstängda. klart tveksamt upplägg.

M Mrs November skrev:
För att såga ner träd brukar vi använda motorsågen. Jag är ute efter en liten lätt såg för beskärning av fruktträd samt urtunning där det är trångt om utrymme att komma åt😉
M Mrs November skrev:
Har fått den här som förslag tidigare i tråden också. Den verkar i nuläget vara den som mest motsvarar behovet. 🙂
Jag har haft en GTA26 ett år. Super-bra när man vill beskära buskar som syren, grenar och mindre träd! Oväntat kraftfull och robust.
Smidig och lätt i handen jämfört med många andra alternativ. Batteriet håller bra och laddas snabbt. Med 2 batterier en laddas när den den andra används.
15cm tjocka grenar går att sågas trots korta svärden.
Det ända som jag ångrar är att jag inte skaffade den tidigare. 🤩
Teleskopskaften jag har inte än, men kommer att köpa till nästa säsong efter jag har läst alla recensionerna här. 👍🏻

• Gilla
rakt09 och 2 till
  • Laddar…
G GillarFixa skrev:
Jag har haft en GTA26 ett år. Super-bra när man vill beskära buskar som syren, grenar och mindre träd! Oväntat kraftfull och robust.
Smidig och lätt i handen jämfört med många andra alternativ. Batteriet håller bra och laddas snabbt. Med 2 batterier en laddas när den den andra används.
Teleskopskaften jag har inte än, men kommer att köpa till nästa säsong efter jag har läst alla recensionerna här. 👍🏻
verkar vara ett trevligt och ergonomiskt alternativ:) och plus för teleskopmöjligheten!

frågetecken för proprietärt (??) batterisystem och en effekt på letargiska 180 watt. men med bra handverktyg blir det ju inte så mycket att maskinsåga...

den har manuell smörjning av kedjan. egentligen en fördel som jag ser det.

stihl brukar aldrig göra bort sig. stort förtroende. hade dock försökt hitta 18 voltiga alternativ?

rakt09 rakt09 skrev:
verkar vara ett trevligt och ergonomiskt alternativ:) och plus för teleskopmöjligheten!

frågetecken för proprietärt (??) batterisystem och en effekt på letargiska 180 watt. men med bra handverktyg blir det ju inte så mycket att maskinsåga...

den har manuell smörjning av kedjan. egentligen en fördel som jag ser det.

stihl brukar aldrig göra bort sig. stort förtroende. hade dock försökt hitta 18 voltiga alternativ?
Jag har även en Stihl HSA26 med samma batterisystem.
Effekten i GTA26 är bra. Jag har inte tänkt nån gång att mer skulle behövas.
Svärden är bara 10cm lång så effekten räcker fint.
Den är verkligen ingen leksak, som jag var litet orolig för innan jag köpte den.
Det finns naturligtvis ännu bättre verktyg om man betalar mycket mer, Men jag har varit personligen jätte nöjd för min investering att underlätta min vardag.

M
G GillarFixa skrev:
Så bra då att jag har beslutat mig för den här🙂 Efter lite funderingar och jämförelser hit och dit så verkar den komplettera de verktyg som redan finns. Japansågen är ju suverän men den här sågen med ett skaft gör att jag inte behöver klättra I träden på samma sätt. Kanske kan jag framöver stå på en stege. Så denna blir det med 2 batterier o ett skaft. Hittade den dessutom med rabatterat pris på Hylte inte dumt alls😉

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Så bra då att jag har beslutat mig för den här🙂 Efter lite funderingar och jämförelser hit och dit så verkar den komplettera de verktyg som redan finns. Japansågen är ju suverän men den här sågen med ett skaft gör att jag inte behöver klättra I träden på samma sätt. Kanske kan jag framöver stå på en stege. Så denna blir det med 2 batterier o ett skaft. Hittade den dessutom med rabatterat pris på Hylte inte dumt alls😉
Kolla att du får gärna 2 batterier med!

M
G GillarFixa skrev:
Kolla att du får gärna 2 batterier med!
Redan fixat! 🙂

• Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
hoppas och tror att du blir nöjd:)

för andra läsare av tråden kan man ändå nämna ett kraftigare fortfarande smidigt alternativ av enhands kedjesåg, makita duc150. den är på 320 watt, nästan dubbelt mot stihl-maskinen. om jag skulle skaffa en sådan skulle jag antagligen driva den med enradigt batteri, istället för tvåradigt som på bilden.

dock står den inte på min inköpslista, eftersom jag redan har det bra med en smidig metabo sticksåg synlig längre upp i tråden. användbar till så mycket annat. och med längre räckvidd. om jag skulle frestas till en skaftad kedjesåg skulle jag nog köpa en separat. det finns ett antal prisvärda 18/20 volts att välja på. till och med hos lidl.
. Makita duc150 enhands kedjesåg med batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M Mrs November skrev:
Redan fixat! 🙂
Du blir nöjd, jag kör Stihl av motor/röjsågar och det är kvalitet.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.