6 083 läst ·
71 svar
6k läst
71 svar
Har någon av er erfarenhet av de små batteridrivna kedjesågarna?
Håller med, denna är grymt bra. Ryobis värstingmodell av batteridriven motorsåg är jag inte speciellt nöjd med dessvärre. Krånglar hela tiden.Claes Sörmland skrev:
Har också en Sthil GTA 26 med förlängning som funkar bra till sly och beskärning. Lite knepigt att såga högt upp med förlängningen men det funkar. Rekommenderar extra batteri. Man behöver rensa inuti runt kedjan ibland men det är enkelt att lossa höljet. Kan bli varm om man jobbar intensivt med den.M Mrs November skrev:
Tack för de svar jag fått. Kommer att kolla in hur de olika sågarna ligger i handen. Förhoppningsvis så kan jag jobba från stege istället för att klättra i de större fruktträd. Eftersom jag bor där jag bor så har jag tid på mig innan det blir aktuellt med någon form av beskärning men jag gillar att vara steget före. Mycket tacksam för de svar jag fått🙂
Jula.se har både elektriska (700 kr) och batteridrivna. Jag köpte den elektriska för en månad sedan och den fungerade riktigt bra (behövde röja grena för en grävmaskin som behövde ta sig fram i tät skog),M Mrs November skrev:Jag skulle behöva en mindre batteridriven kedjesåg för att kapa grenar i fruktträd. Samt att kapa lite buskar där jag inte har möjlighet till 230 v. En motorsåg finns redan men det här är till mindre jobb där det även är trångt om utrymme. Vill inte köpa något skräp men behöver inte heller någon värsting. Tacksam för att få andras förslag och erfarenheter om vad som fungerar eller inte🙂
Använder man en sådan återkommande kan det vara bra med batteridrivet, men för "engångsbruk" använde jag sladdrivet (billigt).
Jag hade en liten "minikedjesåg" förut, men lessnade på att den var klen och jobbig att hantera.
Köpte en sådan här istället:
https://www.blackanddecker.se/produkt/gk1000-qs/550w-alligator-grensag
Otroligt bra, använder den både till att kapa/ansa grenar på växande träd, och att kapa grenar från fällda träd.
Enda nackdelarna är väl att den kräver nätspänning och att den saknar tank för sågkedjeolja, så man får olja genom ett hål manuellt, dum lösning, men det är inte så jätteofta.
https://www.blackanddecker.se/produkt/gk1000-qs/550w-alligator-grensag
Otroligt bra, använder den både till att kapa/ansa grenar på växande träd, och att kapa grenar från fällda träd.
Enda nackdelarna är väl att den kräver nätspänning och att den saknar tank för sågkedjeolja, så man får olja genom ett hål manuellt, dum lösning, men det är inte så jätteofta.
testa en tyckte det var så dålig balans är det nåt du märker av?Claes Sörmland skrev:
finns med batteri iställetGlennB skrev:
Jag hade en liten "minikedjesåg" förut, men lessnade på att den var klen och jobbig att hantera.
[länk]
Jag kör med en sån här
https://www.makita.se/product/duc306.html vilken jag tycker är fantastiskt men då har jag även andra verktyg som använder samma batterier.
Denna äter ju dock två batterier samtidigt så man får slänga in en kafferast för laddning om man fäller hela träd och jobbar med att rensa grenar och sågar upp kronan till lämpliga vedlängder. Men har du redan en bensinare så är ju den mer lämplig för den typen av jobb i alla fall så denna kanske ligger lite för nära i funktion med vad du redan har. Men den är som sagt väldigt trevlig att jobba med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.makita.se/product/duc306.html vilken jag tycker är fantastiskt men då har jag även andra verktyg som använder samma batterier.
Denna äter ju dock två batterier samtidigt så man får slänga in en kafferast för laddning om man fäller hela träd och jobbar med att rensa grenar och sågar upp kronan till lämpliga vedlängder. Men har du redan en bensinare så är ju den mer lämplig för den typen av jobb i alla fall så denna kanske ligger lite för nära i funktion med vad du redan har. Men den är som sagt väldigt trevlig att jobba med.
Ja, inget verktyg jag skulle vilja arbeta hela dagarna med. Men fungerar bra för trädgården och enstaka nedhängande grenar över vägföreningens vägar. Känns inte som att detta är någon livsinvestering. Man kör den 5 år sen får man köpa något nytt. Som med alla batterileksaker tänker jag.M maria01 skrev:
Längre pass kör jag med axelband (2-3 timmar) och visst kändes den lite svajig innan man hittade tekniken. Där jag använder den så lyfter jag bara upp sågdelen och lägger den där det ska kapas, sedan är det bara att låta den arbeta av egen tyngd. Större grenar tar jag i flera delar, trots hjälm kan det kännas...M maria01 skrev:
Men för att kapa t.ex. årsskott på fruktträd så är den onödig, det gör jag med vanlig grensax med teleskopskaft.
T TypRätt skrev:Jag kör med en sån här
[bild]
[länk] vilken jag tycker är fantastiskt men då har jag även andra verktyg som använder samma batterier.
Den är säkert bra. Men jag behöver en batteridriven på de områden där jag inte har tillgång till 230 v. 🙂A Andersistugan skrev: