Jag använder tigersågen. För äppelträden har jag ett mer fintandat blad. Kör grövre blad på tuja, suppress etc. Funkar fint, men då får man ju klättra. Tigersågen känns mer mångsidig dock, ska såga stuprör osv till våren.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här grensågen från Ryobi har jag stor användning för i trädgården:

[länk]

Jag har många ungträd som kräver uppbyggnadsbeskärning högt upp i kronan.

Glöm inte att köpa några liter motorsågsolja och extra sågkedjor om du skaffar den.
Håller med, denna är grymt bra. Ryobis värstingmodell av batteridriven motorsåg är jag inte speciellt nöjd med dessvärre. Krånglar hela tiden.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Tack för att du tog dig tid med bilden. Uppskattas🙂 Den verkar vara det jag letar efter. För beskärning av fruktträden verkar den perfekt. Ska kolla runt lite o se om jag hittar den i butik för att kolla hur den ligger i handen. Trevlig helg!
Har också en Sthil GTA 26 med förlängning som funkar bra till sly och beskärning. Lite knepigt att såga högt upp med förlängningen men det funkar. Rekommenderar extra batteri. Man behöver rensa inuti runt kedjan ibland men det är enkelt att lossa höljet. Kan bli varm om man jobbar intensivt med den.

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
M
Tack för de svar jag fått. Kommer att kolla in hur de olika sågarna ligger i handen. Förhoppningsvis så kan jag jobba från stege istället för att klättra i de större fruktträd. Eftersom jag bor där jag bor så har jag tid på mig innan det blir aktuellt med någon form av beskärning men jag gillar att vara steget före. Mycket tacksam för de svar jag fått🙂

M Mrs November skrev:
Jag skulle behöva en mindre batteridriven kedjesåg för att kapa grenar i fruktträd. Samt att kapa lite buskar där jag inte har möjlighet till 230 v. En motorsåg finns redan men det här är till mindre jobb där det även är trångt om utrymme. Vill inte köpa något skräp men behöver inte heller någon värsting. Tacksam för att få andras förslag och erfarenheter om vad som fungerar eller inte🙂
Jula.se har både elektriska (700 kr) och batteridrivna. Jag köpte den elektriska för en månad sedan och den fungerade riktigt bra (behövde röja grena för en grävmaskin som behövde ta sig fram i tät skog),

Använder man en sådan återkommande kan det vara bra med batteridrivet, men för "engångsbruk" använde jag sladdrivet (billigt).

Grensåg BLACK+DECKER PS7525-QS 800W med teleskopisk arm och orange färg, idealisk för trädvård och beskärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan varmt rekommendera denna:

GRENSÅG BLACK+DECKER PS7525-QS 800W​

• Gilla
RILAM
  • Laddar…
Jag hade en liten "minikedjesåg" förut, men lessnade på att den var klen och jobbig att hantera.

Köpte en sådan här istället:

https://www.blackanddecker.se/produkt/gk1000-qs/550w-alligator-grensag

Otroligt bra, använder den både till att kapa/ansa grenar på växande träd, och att kapa grenar från fällda träd.

Enda nackdelarna är väl att den kräver nätspänning och att den saknar tank för sågkedjeolja, så man får olja genom ett hål manuellt, dum lösning, men det är inte så jätteofta.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här grensågen från Ryobi har jag stor användning för i trädgården:

[länk]

Jag har många ungträd som kräver uppbyggnadsbeskärning högt upp i kronan.

Glöm inte att köpa några liter motorsågsolja och extra sågkedjor om du skaffar den.
testa en tyckte det var så dålig balans är det nåt du märker av?

GlennB GlennB skrev:
Jag hade en liten "minikedjesåg" förut, men lessnade på att den var klen och jobbig att hantera.

Köpte en sådan här istället:

[länk]

Otroligt bra, använder den både till att kapa/ansa grenar på växande träd, och att kapa grenar från fällda träd.

Enda nackdelarna är väl att den kräver nätspänning och att den saknar tank för sågkedjeolja, så man får olja genom ett hål manuellt, dum lösning, men det är inte så jätteofta.
finns med batteri istället

Jag kör med en sån här
Batteridriven motorsåg från Makita, modell DUC306, med två batterifack och 36V märkning, används för trädfällning och grenkapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.makita.se/product/duc306.html vilken jag tycker är fantastiskt men då har jag även andra verktyg som använder samma batterier.

Denna äter ju dock två batterier samtidigt så man får slänga in en kafferast för laddning om man fäller hela träd och jobbar med att rensa grenar och sågar upp kronan till lämpliga vedlängder. Men har du redan en bensinare så är ju den mer lämplig för den typen av jobb i alla fall så denna kanske ligger lite för nära i funktion med vad du redan har. Men den är som sagt väldigt trevlig att jobba med.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Claes Sörmland
M maria01 skrev:
Ja, inget verktyg jag skulle vilja arbeta hela dagarna med. Men fungerar bra för trädgården och enstaka nedhängande grenar över vägföreningens vägar. Känns inte som att detta är någon livsinvestering. Man kör den 5 år sen får man köpa något nytt. Som med alla batterileksaker tänker jag.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Längre pass kör jag med axelband (2-3 timmar) och visst kändes den lite svajig innan man hittade tekniken. Där jag använder den så lyfter jag bara upp sågdelen och lägger den där det ska kapas, sedan är det bara att låta den arbeta av egen tyngd. Större grenar tar jag i flera delar, trots hjälm kan det kännas...
Men för att kapa t.ex. årsskott på fruktträd så är den onödig, det gör jag med vanlig grensax med teleskopskaft.

M
T TypRätt skrev:
Jag kör med en sån här
[bild]
[länk] vilken jag tycker är fantastiskt men då har jag även andra verktyg som använder samma batterier.

Denna äter ju dock två batterier samtidigt så man får slänga in en kafferast för laddning om man fäller hela träd och jobbar med att rensa grenar och sågar upp kronan till lämpliga vedlängder. Men har du redan en bensinare så är ju den mer lämplig för den typen av jobb i alla fall så denna kanske ligger lite för nära i funktion med vad du redan har. Men den är som sagt väldigt trevlig att jobba med.
A Andersistugan skrev:
[bild]
Kan varmt rekommendera denna:

GRENSÅG BLACK+DECKER PS7525-QS 800W​

Den är säkert bra. Men jag behöver en batteridriven på de områden där jag inte har tillgång till 230 v. 🙂

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Den är säkert bra. Men jag behöver en batteridriven på de områden där jag inte har tillgång till 230 v. 🙂
den fans batteridriven

M
M maria01 skrev:
den fans batteridriven
Ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.