6 081 läst ·
71 svar
6k läst
71 svar
Har någon av er erfarenhet av de små batteridrivna kedjesågarna?
Jag har samma såg och den är extremt bra för pengarna. Jag har i praktiken sågat ned en hel jättestor martall (förutom stammen) med denna och en stege, samt rep för att binda fast mig i trädet så att jag inte ramlar ner.Claes Sörmland skrev:
Har fått den här som förslag tidigare i tråden också. Den verkar i nuläget vara den som mest motsvarar behovet. 🙂K Kane skrev:
För att såga ner träd brukar vi använda motorsågen. Jag är ute efter en liten lätt såg för beskärning av fruktträd samt urtunning där det är trångt om utrymme att komma åt😉pacman42 skrev:
Jo, men om martallen lutar så att den inte går att fälla annat än över vägen, då vill man ha så lite röjarbete efter fällning som möjligt. Då är det smidigare att ta grenarna en efter en på plats. Och jag fick då ned vikten så pass att vi kunde fälla längs med vägen också, med hjälp av ett repM Mrs November skrev:
Absolut. Bra jobbat🙂pacman42 skrev:
Jag köpte en Makita för enklare arbeten.
Den här har två 18V batterier och ett 14" svärd. (kanonpris på rea 2399
Tänkte att det vore praktiskt för beskärning och när man klättrade och skulle ta bort lite grenar..
Just nu tar jag alltid den istället för bensindrivna när jag fäller ett enskilt träd. Inget krångel och snabbt igång. Funkar på samma batterier att fälla en normal björk, grena och kapa i ett svep, 2x6Ah...
Om något... Var noga med kedjespänning. Smalare (1.1mm) kedjor har en tendens att vara känsliga och kan hoppa av vilket medför strul och mertid...😉
https://www.makita.se/product/duc353.html
Men så har jag satsat på Makita, är man inne på annan serie så bör man nog anpassa valet efter det...
Den här har två 18V batterier och ett 14" svärd. (kanonpris på rea 2399
Tänkte att det vore praktiskt för beskärning och när man klättrade och skulle ta bort lite grenar..
Just nu tar jag alltid den istället för bensindrivna när jag fäller ett enskilt träd. Inget krångel och snabbt igång. Funkar på samma batterier att fälla en normal björk, grena och kapa i ett svep, 2x6Ah...
Om något... Var noga med kedjespänning. Smalare (1.1mm) kedjor har en tendens att vara känsliga och kan hoppa av vilket medför strul och mertid...😉
https://www.makita.se/product/duc353.html
Men så har jag satsat på Makita, är man inne på annan serie så bör man nog anpassa valet efter det...
Då ska du ha en batteridriven röjsåg (med kedja och skaft). Oslagbar för grenkapning och mindre slyM Mrs November skrev: