M maria01 skrev:
den fans batteridriven
Black & deckern som är med i det citerade inlägget går på sladd.

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en GTA26 sedan några år för enklare röjning. Fungerar generellt sett bra men man (jag i alla fall...) får ofta rensa vid kedjans drivhjul. Lossa kåpan och ta bort "bös".
Stihl GTA 26, orange och vit motorsåg, med röd pil som pekar på kedjans drivhjul och kåpa.

• Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den här grensågen från Ryobi har jag stor användning för i trädgården:

[länk]

Jag har många ungträd som kräver uppbyggnadsbeskärning högt upp i kronan.

Glöm inte att köpa några liter motorsågsolja och extra sågkedjor om du skaffar den.
Jag har samma såg och den är extremt bra för pengarna. Jag har i praktiken sågat ned en hel jättestor martall (förutom stammen) med denna och en stege, samt rep för att binda fast mig i trädet så att jag inte ramlar ner.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M
K Kane skrev:
Jag har en GTA26 sedan några år för enklare röjning. Fungerar generellt sett bra men man (jag i alla fall...) får ofta rensa vid kedjans drivhjul. Lossa kåpan och ta bort "bös".
[bild]
Har fått den här som förslag tidigare i tråden också. Den verkar i nuläget vara den som mest motsvarar behovet. 🙂

• Gilla
poba53 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har samma såg och den är extremt bra för pengarna. Jag har i praktiken sågat ned en hel jättestor martall (förutom stammen) med denna och en stege, samt rep för att binda fast mig i trädet så att jag inte ramlar ner.
För att såga ner träd brukar vi använda motorsågen. Jag är ute efter en liten lätt såg för beskärning av fruktträd samt urtunning där det är trångt om utrymme att komma åt😉

M Mrs November skrev:
För att såga ner träd brukar vi använda motorsågen. Jag är ute efter en liten lätt såg för beskärning av fruktträd samt urtunning där det är trångt om utrymme att komma åt😉
Jo, men om martallen lutar så att den inte går att fälla annat än över vägen, då vill man ha så lite röjarbete efter fällning som möjligt. Då är det smidigare att ta grenarna en efter en på plats. Och jag fick då ned vikten så pass att vi kunde fälla längs med vägen också, med hjälp av ett rep

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
M
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men om martallen lutar så att den inte går att fälla annat än över vägen, då vill man ha så lite röjarbete efter fällning som möjligt. Då är det smidigare att ta grenarna en efter en på plats. Och jag fick då ned vikten så pass att vi kunde fälla längs med vägen också, med hjälp av ett rep
Absolut. Bra jobbat🙂

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M maria01 skrev:
[media] kolla där samma fast med batteri [länk]
Öh, kolla gärna vilket inlägg TS hade citerat som du sedan svarar på och sedan letar på en batteridriven version av.
Denna var det i TS citerade inlägg.
Orange teleskopisk grensåg med motorsågshuvud och ett 25 cm långt svärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte så lik den du länkar till va? 🤣🤣

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Jag har julas meec grensåg på landet. Köpte lite på chans tillsammans med meec grensax. Hitintills så har de funkat bra.

Redigerat:
Jag köpte en Makita för enklare arbeten.
Den här har två 18V batterier och ett 14" svärd. (kanonpris på rea 2399:-)

Tänkte att det vore praktiskt för beskärning och när man klättrade och skulle ta bort lite grenar..

Just nu tar jag alltid den istället för bensindrivna när jag fäller ett enskilt träd. Inget krångel och snabbt igång. Funkar på samma batterier att fälla en normal björk, grena och kapa i ett svep, 2x6Ah...

Om något... Var noga med kedjespänning. Smalare (1.1mm) kedjor har en tendens att vara känsliga och kan hoppa av vilket medför strul och mertid...😉

https://www.makita.se/product/duc353.html

Men så har jag satsat på Makita, är man inne på annan serie så bör man nog anpassa valet efter det...

• Gilla
Mrs November
  • Laddar…
Mats-S
M Mrs November skrev:
En motorsåg finns redan men det här är till mindre jobb där det även är trångt om utrymme
Då ska du ha en batteridriven röjsåg (med kedja och skaft). Oslagbar för grenkapning och mindre sly :) Bortkastade pengar att köpa en ytterligare traditionell kedjesåg eftersom du redan har en.

FredrikR FredrikR skrev:
Öh, kolla gärna vilket inlägg TS hade citerat som du sedan svarar på och sedan letar på en batteridriven version av.
Denna var det i TS citerade inlägg.
[bild]
Inte så lik den du länkar till va? 🤣🤣
kolla inlägg 22 och 24 som jag citera

M maria01 skrev:
kolla inlägg 22 och 24 som jag citera
Driver du eller?
Bild av en diskussionstråd där användare diskuterar behovet av en batteridriven såg för arbete utan tillgång till 230 volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag bryr mig inte så mycket om vad du citerat innan eller inte, du citerade ts enligt bilden.
Inte i närheten av samma såg va?

• Arg
  • Gilla
Mrs November och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Driver du eller?
[bild]

Jag bryr mig inte så mycket om vad du citerat innan eller inte, du citerade ts enligt bilden.
Inte i närheten av samma såg va?
mupp

• Wow
  • Älska
  • Arg
fusion och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.