Hej
Har ett 4 år gammalt hus där vi upptäckt fuktskada i badrum och innerväggar i anslutning till badrummet.
Försäkringsbolaget skickade en hantverkare som konstaterade byggfel i avloppet.
Det lät inte självklart på honom att försäkringsbolaget täcker skadan då det egentligen fortfarande skall finnas garanti på byggfel. Den garantin är 5 år.
Dock så har byggbolaget gått I konkurs.
Jag spekulerar men är lite orolig, kanske i onödan.
Men är inte försäkringsbolaget skyldiga att ersätta sådana skador?
Har ett 4 år gammalt hus där vi upptäckt fuktskada i badrum och innerväggar i anslutning till badrummet.
Det lät inte självklart på honom att försäkringsbolaget täcker skadan då det egentligen fortfarande skall finnas garanti på byggfel. Den garantin är 5 år.
Utan att veta, men jag har för mig att GarBo-försäkringen kan täcka det. Mer kunniga får gärna rätta mig om jag har fel 
https://www.garbo.se/sv-se
https://www.garbo.se/sv-se
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 321 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 321 inlägg
Kontakta Konsumentverket.M Maestrof skrev:Hej
Samma här. Därav denna tråd.Jenpet skrev:
Men garbo känns lite som att dom existerar just för dessa skador.
Min förhoppning är att om inte länsförsäkringar ersätter skadan så hjälper dem mig i alla fall vid kontakten med garbo
Min rädsla har besannats.
Blev precis meddelad av länsförsäkringar att dom inte kommer ersätta skadan.
Kommer såklart ringa och försöka. Men annars vet jag inte vad jag ska göra. Ska detta kryphål verkligen finnas där konsumenten får ta smällen? Utan att ha haft någon skyldighet..
Blev precis meddelad av länsförsäkringar att dom inte kommer ersätta skadan.
Kommer såklart ringa och försöka. Men annars vet jag inte vad jag ska göra. Ska detta kryphål verkligen finnas där konsumenten får ta smällen? Utan att ha haft någon skyldighet..
Trist att höra!M Maestrof skrev:
Men bara så du är med på det innehåller hem/villaförsäkringen överhuvudtaget inte något skydd mot byggfel, så att de inte ersätter har inget att göra med om det skulle funnits någon garanti eller inte.
Så det var nog lite dåligt förklarat från försäkringsbolaget sida.
Husägare
· Skåne
· 1 584 inlägg
Vad var det för byggfel som konstaterades?
Om det var försäkringsbolaget som skickade hantverkaren så är det klart att han kommer försöka få det till ett byggfel. Håller du med om byggfel eller finns det skäl att låta någon annan titta?
Om det var försäkringsbolaget som skickade hantverkaren så är det klart att han kommer försöka få det till ett byggfel. Håller du med om byggfel eller finns det skäl att låta någon annan titta?