Hej! Bor i en gammal lägenhet där de enda jordade uttagen sitter vid köksbänken. Alla andra uttag i lägenheten är av den gamla hederliga modellen, ojordade!
Saken är att jag har renoverat ett rum på andra sidan lägenheten ( från köket sett ) och skulle helst av allt vilja få in jordade uttag i det nya rummet.

Har tänkt att ha det som ett akvarium rum, och som den växtfantast jag är så kommer jag använda mig av en 400w metall halogen lampa.

I sovrummet som gränsar till mitt nya hobbyrum har jag flera uttag som jag enkelt skulle kunna koppla vidare till en ny dosa i det nya rummet. Men dessa har ingen jord.

1. Om jag kopplar ett jordat uttag i det nya rummet som är länkat från ett ojordat jack. Kommer jodren i min lamparmatur ha någon som helst funktion då?

Eller

Måste jag dra nya sladdar genom hela lägenheten från köket för att lampans jord ska ha någon som helst funktion?

Du får inte sätta uttag med jord ifall du inte kopplar jordstiften till jord.
Antingen
dra jordledare överallt i det rummet
eller
sätta ojordat
dvs drar du in jordat i ett rum ska alla apparater vara det där.

Redigerat:
Men det är inte säkert att enklast sättet är att dra från köket. Om du har ledningar infällda i väggarna (i rör) så går det troligen ganska enkelt att dra i jord ex. via sovrummet som du talar om. Alltså dra om från centralen.

Och jorda inte via radiatorer eller vattenrör. Det funkar dåligt som skyddsjord.

Ifö skrev:
Och jorda inte via radiatorer eller vattenrör. Det funkar dåligt som skyddsjord.
Inte godkänt! Jorden ska komma från centralen.

Slugge skrev:
Inte godkänt! Jorden ska komma från centralen.
Just det! Och tillhöra samma grupp som fasen och nollan, alltså gå samma väg.

Och man behöver inte sätta jordat i sovrummet bara för att det går förbi en skyddsjord i dosan.

Det kan vara så att i sovrummet så finns det 2 enfasgrupper och då får man inte bara sätta jordat på den ena gruppen. Men visst kan man sätta jordade uttag i sovrummet också, beror så mycket på hur rör är dragna, måste man ändå lös med flera uttag för att få fram skyddsjorden så kan man sätta nya uttag med jord, en liten lätt renovering.

Protte

Läste något om att TT-nät skulle godkännas i bostadsinstallationer i de nya upplagan av elinstallationsreglerna. Låter sjukt!

spinout skrev:
Läste något om att TT-nät skulle godkännas i bostadsinstallationer i de nya upplagan av elinstallationsreglerna. Låter sjukt!
TT-system tillåts i andra nät än allmänna distributionsnät.

spinout skrev:
Se där, då kanske jag får ompröva mitt råd att inte använda radiatorn som jordtag!:p
Allvar: Ska myndigheterna utforma nya regler för hushållsjordtag då också?

Det finns inget krav på att sätta in jordat uttag i rummet. Jag skulle satsat på en jordfelsbrytare i stället.

Hur ser den där halogenarmaturen ut egentligen? Jag antar att den är jordad och inte dubbelisolerad?

Ja den är jordad, men efter att ha läst alla era mycket uppskattade inlägg så har jag bestämt mig för att köra
ojordat. Har helt enkelt för lite kunskap för att ge mig in i centraler och dra vidare ström hit o dit.
Faser och radiatorer är helt nya uttryck för mig.

Har däremot en fråga till er el-säkra människor ang en kopplings fråga.
Har tidigare haft en vägglampa i det "nya" rummet som varit kopplad via en kabel till en liten förgreningslåda vidare in i
väggen. Har nu klippt av denna kabel samt satt på en sockerbit i ändan. Min fråga är nu:
Är det OK att koppla in en förgreningsdosa till denna sockerbit?
Bild:2h6hopt.jpg

Om det går att koppla Kabelände "2" till sockerbit "1".
Där sockerbiten nu sitter har som sagt en lampa befunnit sig i tidigare skede.

Mvh Thomas
ps. Tack för alla seriösa svar!

Redigerat:
Bilden blev lite stor för stor. Ni får skrolla till höger i inlägget genom att markera texten.
ps.
Redigerat, nu slipper ni skrolla!
ds.

Redigerat:
Njaä, du ska väl inte göra en fast installation av en förlängningssladd.
Stäng av strömmen, öppna dosan, koppla in en kabel typ EKK eller EKLK, klamra denna längs väggen till önskat läge, koppla in ett ojordat uttag. Då sitter det fast bättre!
(Men allra helst ett jordat uttag)
EDIT: Om du envisas med sockerbiten ska denna sitta inne i dosan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.