10 533 läst ·
119 svar
11k läst
119 svar
Har jorden någon funktion som utaget är frpn 50-talet?
b_hasse.... du är en stjärna. Det var exakt det programmet jag hörde. Tur att du hittade det så jag inte behövdesitta här med ett åsnehuvud... sen om det stämmer är en annan historia. Kanske någon har lust att göra expriment?
Dom flesta sladdströmbrytare bryter bara en pol, så ja lampsockeln är att betrakta som spänningsförande. Dom flesta med förstånd drar nog ur stickproppen innan dom byter lampa.
Om man har en så stor tåganläggning att man behöver mer än en trafo, så sammankopplar man dom lämpligen till samma anslutningskabel.
Båda ledarna från nätsladden är kopplade till trafon i förstärkaren, direkt efter trafon sitter en likriktarbrygga. Inget är inkopplat före likriktarbryggan - det blir ingen skillnad i funktionen för att du polvänder *växelspänningen* som kommer in i trafon.
Sangris: det behöver inte göras några experiment, det räcker med sunt förnuft och ohms lag.
Om man har en så stor tåganläggning att man behöver mer än en trafo, så sammankopplar man dom lämpligen till samma anslutningskabel.
Båda ledarna från nätsladden är kopplade till trafon i förstärkaren, direkt efter trafon sitter en likriktarbrygga. Inget är inkopplat före likriktarbryggan - det blir ingen skillnad i funktionen för att du polvänder *växelspänningen* som kommer in i trafon.
Sangris: det behöver inte göras några experiment, det räcker med sunt förnuft och ohms lag.
Sladdströmbrytare finns BÅDE en och tvåpoliga.
Det spelar ingen roll hur man kopplar in en trafo men har man flera måste man koppla dom LIKA, att koppla in flera olika trafos på samma last är inte så lyckat, man får lätt det fenomenet (med lite olika spänningar) att den med lite högre spänning "drar" den med lägre spänning. behöver man mer ström är det alltid att föredra en större strömförsörjning.
Nätbrumm får man av dåliga nätdelar och inte av vart man lägger in fas och nolla, ett vanligt "fel" hos nätaggregat är att man har anslutit nätaggregatets mittpunkt till inkommande skyddjord. Ta bort den och jag kan garantera att i princip allt nätbrumm försvinner
Det spelar ingen roll hur man kopplar in en trafo men har man flera måste man koppla dom LIKA, att koppla in flera olika trafos på samma last är inte så lyckat, man får lätt det fenomenet (med lite olika spänningar) att den med lite högre spänning "drar" den med lägre spänning. behöver man mer ström är det alltid att föredra en större strömförsörjning.
Nätbrumm får man av dåliga nätdelar och inte av vart man lägger in fas och nolla, ett vanligt "fel" hos nätaggregat är att man har anslutit nätaggregatets mittpunkt till inkommande skyddjord. Ta bort den och jag kan garantera att i princip allt nätbrumm försvinner
mr_frenzy - det här var som sagt en herrans massa år sedan, på den tid man hade kanske tre säkringar till en lägenhet, och dagens förlängningssladdar inte var påtänkta ännu. I sak har du ju naturligtvis helt rätt. Lite för tidigt på dagen bara ... 
Fast elmont kanske har ännu rättare ... jag är bara teoretiker - ska nog hålla tyst nu ...
Fast elmont kanske har ännu rättare ... jag är bara teoretiker - ska nog hålla tyst nu ...
Redigerat:
Gubben i radion pratade ju om switchade nätaggr. inte trafos. Tycker det låter halv-vettigt beroende på hur tv´n är konstruerad.
Många tv´s har ingen ordentlig strömbrytare för av/på utan bara en trycknapp. Då måste ju nätaggregatet vara spänningssatt hela tiden.
Så vitt jag vet skapar alla nätaggregat en massa övertoner och avger ett visst jordfel.
Men det borde det inte spela någon roll hur man sätter stickproppen å andra sidan.
Många tv´s har ingen ordentlig strömbrytare för av/på utan bara en trycknapp. Då måste ju nätaggregatet vara spänningssatt hela tiden.
Så vitt jag vet skapar alla nätaggregat en massa övertoner och avger ett visst jordfel.
Men det borde det inte spela någon roll hur man sätter stickproppen å andra sidan.
På tal om switchad kraft-elektronik, ta en vanlig spänningsprovare typ en sådan med lysdiodsskala på utan batterier, sätt ena pinnen på en av utgångarna från en frekvensomvandlare (som är i drift) och, voila! Lysdioderna tänder upp med bara en pinne ansluten! Så visst, switchade prylar läcker ström, men då i HF-området.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
För att det ska flyta en ström genom nätaggregatet i TVn eller vad det nu är så måste det vara en sluten strömkrets, dvs både nolla och fas måste vara anslutna.
Du kan lätt prova detta med en sladdlampa med enpolig strömbrytare, märk upp stickproppen så du vet vilket som är fas. Koppla in och tänd lampan.
Släck lampan med strömbrytaren, vänd på stickproppen.
Lyser lampan nu? gör den inte det så flyter ingen ström.
Du kan lätt prova detta med en sladdlampa med enpolig strömbrytare, märk upp stickproppen så du vet vilket som är fas. Koppla in och tänd lampan.
Släck lampan med strömbrytaren, vänd på stickproppen.
Lyser lampan nu? gör den inte det så flyter ingen ström.
Själva grejen som jag förstod det var att det är "läckströmmen", jordfelet i aggregatet som ligger och drar ström. Det var anledningen att man inte fick fenomenet i ett ojordat uttag.
Det finns ju ingen "läckström" mellan noll och jord men mellan fas och jord finns det naturligt. Därför spelade det roll vilket håll stickproppen var vänd.
Eller är jag helt ute och cyklar? Det är inte var dag man funderar över något sånt här.
Det finns ju ingen "läckström" mellan noll och jord men mellan fas och jord finns det naturligt. Därför spelade det roll vilket håll stickproppen var vänd.
Eller är jag helt ute och cyklar? Det är inte var dag man funderar över något sånt här.
som pefo skrev i inlägg #103 så är nätfiltret anslutet till båda ledarna för att det garanterat ska fungera oavsett hur man vänder stickproppen.
Läckströmmen blir alltså exakt lika stor oavsett hur du vänder kontakten. Det är därför det kan brumma/kittlas lite om man tar på en sådan apparat som är ansluten i ojordat uttag.
Enda sättet att få ner läckströmmen till noll är om strömbrytaren är tvåpolig eller om man drar ur nätsladden när den inte används.
Hur mycket ström kan man då spara på ett år? Max läckström är runt 1mA för dom flesta apparater men dom drar betydligt mindre än så.
Om vi har 30 sådana apparater som drar max läckström så blir det 30mA, mer kan det inte vara för då löser jordfelsbrytaren.
Det motsvarar en energiförbrukning av 0,03A*230V*24h*365d = 60kWh per år.
Detta gäller alltså bara apparater med jordad stickpropp och nätfilter, tex datorer lcdtv och större förstärkare. Dom flesta hushåll har knappast mer än fem sådana.
Observera att det alltså blir precis lika lite eller mycket läckström oavsett hur du vänder stickproppen. Ovanstående är vad man teoretiskt skulle kunna spara i värsta fall genom att koppla ur allting.
Läckströmmen blir alltså exakt lika stor oavsett hur du vänder kontakten. Det är därför det kan brumma/kittlas lite om man tar på en sådan apparat som är ansluten i ojordat uttag.
Enda sättet att få ner läckströmmen till noll är om strömbrytaren är tvåpolig eller om man drar ur nätsladden när den inte används.
Hur mycket ström kan man då spara på ett år? Max läckström är runt 1mA för dom flesta apparater men dom drar betydligt mindre än så.
Om vi har 30 sådana apparater som drar max läckström så blir det 30mA, mer kan det inte vara för då löser jordfelsbrytaren.
Det motsvarar en energiförbrukning av 0,03A*230V*24h*365d = 60kWh per år.
Detta gäller alltså bara apparater med jordad stickpropp och nätfilter, tex datorer lcdtv och större förstärkare. Dom flesta hushåll har knappast mer än fem sådana.
Observera att det alltså blir precis lika lite eller mycket läckström oavsett hur du vänder stickproppen. Ovanstående är vad man teoretiskt skulle kunna spara i värsta fall genom att koppla ur allting.
Nu har jag haft tid att lyssna på hela programmet. Lyckligtvis lämnar han så mycket information att det blir enkelt att bemöta den.
Först en motsägelse.
Han säger i början att problemet bara gäller jordade uttag.
Trots det anstränger han sig i slutet för att förklara var fasen sitter på en ojordad europa-stickpropp. Det spelade ju ingen roll?
I slutet säger han att en TV som drar 10W i standby drar ca 4W i avstängt läge om man vänder stickproppen fel. Jag tror att han räknat med en ström på ca 17 mA (4 W / 230 V= 17 mA om effektfaktorn är 1). 17 mA läckström är väldigt mycket, men teoretiskt möjligt. Han glömmer dock att läckströmmen bara går genom kondensatorer, inga resistorer, så effektfaktorn är nära noll. Även om läckströmmen är så orimligt hög som 17 mA så är alltså effekten inte i närheten av 4W. Jag orkar inte leta upp datablad på någon kondensator och göra uträkningen, men den verkliga effekten ska nog mätas i mikroWatt. Den största effekten är troligen den som läckströmmen ger i nätets förimpedans + ledarna i anläggningen. Om vi räknar högt med 1 Ohm, så ger alltså 17 mA läckström en total effekt på ca 17 mW, och det betalas av nätägaren (slutkundsvärde: ca 20 öre per år).
Om vi tar bort alla orealistiska förutsättningar och mäter den verkliga energibesparingen av att vända stickproppen "rätt", så kan vi med gott samvete avrunda den till noll.
/Hasse
Först en motsägelse.
Han säger i början att problemet bara gäller jordade uttag.
Trots det anstränger han sig i slutet för att förklara var fasen sitter på en ojordad europa-stickpropp. Det spelade ju ingen roll?
I slutet säger han att en TV som drar 10W i standby drar ca 4W i avstängt läge om man vänder stickproppen fel. Jag tror att han räknat med en ström på ca 17 mA (4 W / 230 V= 17 mA om effektfaktorn är 1). 17 mA läckström är väldigt mycket, men teoretiskt möjligt. Han glömmer dock att läckströmmen bara går genom kondensatorer, inga resistorer, så effektfaktorn är nära noll. Även om läckströmmen är så orimligt hög som 17 mA så är alltså effekten inte i närheten av 4W. Jag orkar inte leta upp datablad på någon kondensator och göra uträkningen, men den verkliga effekten ska nog mätas i mikroWatt. Den största effekten är troligen den som läckströmmen ger i nätets förimpedans + ledarna i anläggningen. Om vi räknar högt med 1 Ohm, så ger alltså 17 mA läckström en total effekt på ca 17 mW, och det betalas av nätägaren (slutkundsvärde: ca 20 öre per år).
Om vi tar bort alla orealistiska förutsättningar och mäter den verkliga energibesparingen av att vända stickproppen "rätt", så kan vi med gott samvete avrunda den till noll.
/Hasse
Om det är en ström mellan fas-noll så blir det ingen skillnad av att vända kontakten.spinout skrev:
Däremot finns det gott om prylar med just detta "problem", men lösningen blir som sagt inte att vända någon stickpropp, utan att helt dra ut den.
Om det är ström fas -jord skulle det kunna vara en möjlighet att spara nåt på att vända kontakten. Men det finns ett flertal saker som talar mot detta:
1. Denna ström upplevs som felström av en JFB, blir den för hög så får du strömlöst i hela huset. Är den halva JFB's utlösningsström så behöver du ha två apparater i huset för att ditt hus ska bli strömlöst. (Jag vet inte om herr Maikisch menar på att problemet existerar på endast en eller någon få speciell manick, men jag får intrycket att han menar att de flesta apparater fungerar så här, och då kan det som sagt inte vara några några stora strömmar det handlar om för annars skulle alla hushåll i Sverige ha stora problem med sina JFB)
2. Har apparaten 2-pol eurokontakt kan detta inte alls uppstå.
3. De läckströmmar mot jord som finns är som regel pga nätavstörningsfiltret, detta har, som redan påpekats, samma läckström oavsett vilken av polerna som ansluts mot fas.
4. Jag bestämde mig tidigare att detta är bullshit och att jag inte tänkte ödsla mer tid på att skriva i denna tråd. Men se hur det kan gå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kan vi ta bort räcket? Eller har det någon bärande funktion?
Byggmaterial & Byggteknik -
Djupborrat hål, vet någon funktionen?
Teknik -
Fyller LK OptiFlow någon funktion när bara har en fördelare?
Värme allmänt -
Någon funktionsskillnad på dessa gångjärn?
Byggmaterial & Byggteknik -
Har bjälken någon funktion?
Lösvirke & Timmerhus