Har jobbat som industrielektriker i två år (för 20 år sedan).
Började som lärling  men har ingen elutbildning men jag  lärde mig snabbt och har installlerat det mesta (motorer, elcentraler eluttag mm). Gick en kurs i elsäkerhet på tre dagar.
Sen är jag mek ingenjörsutbildat och jobbar som maskin konstruktör.
Jag är således kvalificerad, tycker jag,  för att installera allt i mitt eget hus tycker jag.

Vad tror ni?

Steffo57 skrev:
Har jobbat som industrielektriker i två år (för 20 år sedan).
Började som lärling  men har ingen elutbildning men jag  lärde mig snabbt och har installlerat det mesta (motorer, elcentraler eluttag mm). Gick en kurs i elsäkerhet på tre dagar.
Sen är jag mek ingenjörsutbildat och jobbar som maskin konstruktör.
Jag är således kvalificerad, tycker jag,  för att installera allt i mitt eget hus tycker jag.

Vad tror ni?
Nej, läs på www.elsakerhetsverket.se vad du får göra!

Är man det minsta osäker SKA man absolut avstå, men svaret på din fråga: I lagens namn så får du inte.

Dock får du ta den moraliska diskussionen med dig själv, den lägger inte jag mig i!

R
Om du är "kvalificerad" med 2 års industri-el utan utbildning och tre dagars avdelning-C för 20 år sedan, får du själv avgöra!?
Att du frågar borde nog innebära att du ska tänka till en gång till.

Regelmässigt är det olagligt.

R
Husbyggarn skrev:
Själv får jag enligt regelboken inte heller dra el själv men efter 4år på Tekniskt gymnasium inriktning elkraft, 80p högskola ielkraft och 10år som elkonsult drar jag elen själv i mitt hus. Med gott samvete! ;)
Under mina 15 år som elektriker har jag haft MÅNGA samtal med el-konstruktörer som har haft precis den utbildningen som du har och där dom har varit totalt ute och cyklat i dom konstruktionerna som dom har projekterat. Med det inte sagt att du inte vet vad du pratar om, men det finns inget som säger att man kan installera bara för att man har den teoretiska utbildningen (kunskapen?)

Enligt min mening så skulle det krävas praktisk erfarenhet innan man fick jobba med projektering, om inte annat så hade det hade sänkt byggkostnaderna. Underlagen hade i många fall blivit rätt från början.
Jag utbildar mig nu inom elteknik på högskolan och kan säga att jag har ett stort försprång i förståelse jämfört med dom som bara har teorin.

Det finns en anledning att behörigheten kräver BÅDE praktisk och teoretisk kunskap.

Oj, tack för alla inlägg.
Jag känner mig inte ett dugg oroad över att det skall bli felinstallerat.
Det jag är mest brydd över är vad försäkringsbolaget skulle säga om det händer någonting och jag inte har något kvitto från en elfirma.
Det kan ju bli fel på något annat.

C
Byggaren skrev:
Men just när det gäller el finns det åtminstone en aspekt som måste tillgodoses. Det är att installationen ska vara sådan att den både fyller kraftleverantörens fordringar för anslutning och leverans av ström och säkerheten för dem som ska utnyttja strömmen.
Det lite underliga i sammanhanget är att trots att installation kräver behörighet så krävs ingen som helst behörighet för att konstruera, bygga och reparera elektriska apparater, vare sig de är fast installerade eller inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.