Detta är min skiss på hur man lägger ut begränsningskabeln och den ena styrkabeln. Ser det bra ut?
Går styrkabeln till rätt del av trädgården?
Är det okej att lägga kabeln som visas runt huset?
Är det okej att dra kabeln till begränsningskabeln från huset som visas?
Gardena Sileno Life 1500
Går styrkabeln till rätt del av trädgården?
Är det okej att lägga kabeln som visas runt huset?
Är det okej att dra kabeln till begränsningskabeln från huset som visas?
Gardena Sileno Life 1500
Redigerat:
Vad är det för fabrikat/typ av klippare du har?
"Tillståndsgivare" vad avses med det?
Guidekabeln ska du försöka få till att täcka så mycket av klippområdet som möjligt=enklare att leda ut klipparen och snabbare hemgång.
Dragningen av guiden till det lilla området nere till vänster är inte fel, men hela den övriga stora klippytan blir utan guidekabel, det är inte optimalt
Guidekabeln ska du försöka få till att täcka så mycket av klippområdet som möjligt=enklare att leda ut klipparen och snabbare hemgång.
Dragningen av guiden till det lilla området nere till vänster är inte fel, men hela den övriga stora klippytan blir utan guidekabel, det är inte optimalt
Gardena Sileno Life 1500E etompau skrev:Vad är det för fabrikat/typ av klippare du har?
Ursäkta, skrivfel. Jag menade att fråga - Är det okej att dra kabeln till gränskabeln från huset som visas?
Kanske jag skulle kunna lägga styrkabeln så här? Då skulle den korsa begränsningskabeln vid sidan av huset, är det acceptabelt?
Eftersom du har placerat laddaren på en "ö" så måste guiden kopplas till denna.
Beakta detta.
Som det ser ut nu så är det kanske bäst att du drar guiden ner och motsols runt huset och sedan ansluter den till beg.kabeln.
Problemet lär bli att få klipparen att hitta in och ut genom den smala passagen nere till vänster
Beakta detta.
Som det ser ut nu så är det kanske bäst att du drar guiden ner och motsols runt huset och sedan ansluter den till beg.kabeln.
Problemet lär bli att få klipparen att hitta in och ut genom den smala passagen nere till vänster
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror inte det ska vara något problem att lägga den över en dubbel begränsningskabel.
Däremot är jag tveksam om du kan lägga den för nära sig själv eller begränsningskabeln.
Ligger guidekabeln för nära sig själv så är risken att den hoppar över till de andra igen.
Ska ju också ha minst 1m rakt ut/in från laddaren.
Finns ingen möjlighet att ställa laddaren på en annan sida av huset?
Höger eller vänster om buskarna.
Dra ut en loop mot trädet och sedan runt huset ner till den smala passagen.
Däremot är jag tveksam om du kan lägga den för nära sig själv eller begränsningskabeln.
Ligger guidekabeln för nära sig själv så är risken att den hoppar över till de andra igen.
Tack för idén, kanske jag skulle kunna göra det?Dede77 skrev:
Tror inte det ska vara något problem att lägga den över en dubbel begränsningskabel.
På grund av begränsningarna med att placera laddaren i en ö, och att inte låta styrkabeln korsa begränsningskabeln. Här är en annan idé. Förhoppningsvis täcker detta även området till vänster.
Skulle dock denna placering vara för långt bort för LONA-gatewayen?
Skulle dock denna placering vara för långt bort för LONA-gatewayen?
Redigerat:
Det ser bättre ut.stavee skrev:
Undvik 90 gradersvinklar på guidekabeln.
För bästa räckvidd placera Gateway:n vid ett fönster. Den har normalt längre räckvidd än signalen från en wifi-router.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 158 inlägg
Äh, det funkar bra oavsett. Likaså går det bra att korsa dubbel begränsningskabel med guiden. Båda sakerna säger dock instruktionsboken att man ska undvika.E etompau skrev:
Jag skulle vara mer orolig för att guide+returslinga blir för långt för signalen. Minns jag rätt (och bilden antyder det) så går guidens signal tillbaka till höger sidas anslutning av begränsningskabeln.
Kortaste sträckan för retursignal skulle man då få om man drog dubbeldragningen till ”piren” som sticker in i gräsytan nere till vänster.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 158 inlägg
Håller med @Nötegårdsgubben om guiden.
Med guiden är det inte viktigt att den är överallt, snarare att den är där klipparen kan plocka upp den när den skall hem. Är klipparen i nedre delen av trädgården är det inte många svängar innan den kommer att köra raka spåret i riktning mot huset och då plockar den upp guiden där. Så det är ingen direkt vinst med att dra guiden i en loop ner.
Vill även tipsa om att det går utmärkt att dra vidare från en ö till en annan för att få kortare kablage. Beroende på vad som är lämpligt där och då.
Men väldigt bra att skapa en karta över det hela. Jag har som mest uppåt 20-30 öar som "hänger på varandra" skulle jag tro. En massa bärbuskar och träd som slingats in under senaste åren.
Med guiden är det inte viktigt att den är överallt, snarare att den är där klipparen kan plocka upp den när den skall hem. Är klipparen i nedre delen av trädgården är det inte många svängar innan den kommer att köra raka spåret i riktning mot huset och då plockar den upp guiden där. Så det är ingen direkt vinst med att dra guiden i en loop ner.
Vill även tipsa om att det går utmärkt att dra vidare från en ö till en annan för att få kortare kablage. Beroende på vad som är lämpligt där och då.
Men väldigt bra att skapa en karta över det hela. Jag har som mest uppåt 20-30 öar som "hänger på varandra" skulle jag tro. En massa bärbuskar och träd som slingats in under senaste åren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder