Har måttat och placerat ut mina tre golvbrunnar idag och vill bara kolla en extra gång om jag missat något innan jag gjuter fast dem i plattan...
I alla fall, På den nuvarande plattan så ska det sedan läggas ett golvvärmesystem bestående av 25mm spårad och foliebelagd EPS. Denna ska fästas mot plattan med kakelfix med 6mm tandad spackel. Ovanpå detta ska det flytas minst 12mm och sen ska tätskiktet på som ska ansluta mot brunnen, och sist ska det dit ett lager klinker.
Jag har räknat som så att fixet bygger ca 3mm dvs, brunnens överkant ska vara 3+25+12=40mm ovanför nuvarande platta? Gärna ett par millimeter till för säkerhets skull? Rätt?
Golvbrunnens placering på golvet är nästa fundering. Idag har rummet inga väggar men väl reglar att mäta mot. Rummet kommer att få 15mm plyfa + våtrumsskiva innan tätskikt ("säkervattenväggen"). Jag har placerat brunnen 44cm från sagda reglar, dvs om väggen bygger ca 35-40mm med ytskikt så bör jag kunna passa in kakel och sil hyffsat mitt över brunnen med 10x10cm klinker? Antar att man har några cm att spela med, alltså att man kan placera gallret en smula snett iförhållande till golvbrunnen för att få bra passning med klinkern, eller är det mm-passning som man ska eftersträva?
OK, så till toaletten...som är tänkt att bli inbyggd. Jag förstår det som att dessa ansluts direkt mot en vanlig 110mm rörmuff, alltså inte en toalettstos? Jag låter överkanten på röret ligga 12cm över nuvarande platta, dvs det kommer sticka upp ca 6-7cm över färdigt golv. Är det OK?
Jag vill ha in toaletten så mycket som det bara går mot väggen. Jag har lagt röret 9,5 cm från regel, dvs ca 6,5cm från tänkt tätskikt. Är det OK (har läst 40mm från vägg, men jag vill gärna dubbelkolla med någon som vet!).
tacksam för svar, för imorgon vill jag gjuta igen eländet! : )