6 626 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Har jag missat något med bolånetak etc?
Säger inte att det alltid är bra men alla kan inte hålla i pengar, göra en budget, eller planera för framtiden.dekagon skrev:Du menar genom att tvinga kunden ta blancolån istället till en högre ränta och utan säkerhet? Jo för bankens del är det kanonbra. Själv vill jag både planera och bestämma över min egna ekonomi, tyvärr går inte det fullt ut när man är beroende av banken, det vet dom om också...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Går man och tar blankolån så har du ju själv gjort ett aktivt val att inte följa rekommendationer utan chansa en hel del.
Börjar "alla" göra det så har vi en fin bostadsbubbla som växer
Nej, då är det inte en bostadsbubbla utan en lånebubbla. Du kan ju ha gjort vad som helst med pengarna.
Precis, det många inte tänker på är att de här hårdare kraven förr eller senare självklart får återverkning på priserna. Det är ju knappast så att medelsvensson sparar ihop någon större andel av köpeskillingen.Jojx81 skrev:
Fast jag har en läskig känsla av att hustillverkarna inte kommer att följa med lika snabbt nedåt i huspriser... som färdigbyggda hus verkar göra just nu...
de hus som vi precis i början låg på när vi började titta var utanför det vi skulle ha råd med... de sjönk och vi blev glada över att vi ändå kanske skulle ha råd med ett sådant hus ändå (som inte var i akut behov av att renoveras)... så får vi nu det nya lånelöftet och vi ser hur de husen är bortanför oss igen...
Den typen av hus som vi har kikat på har inte varit några "lyxvillor" direkt... relativt nya som då inte har en hemsk uppvärmingskostnad... är tillräckligt stort så att man inte behöver flytta igen när familjen växer... och gärna inte för mycket renovering som sagt. (Den varianten har vi redan haft i vår lägenhet... det var jobbigt att behöva bo i ett bygge så länge som vi gjorde...)
de hus som vi precis i början låg på när vi började titta var utanför det vi skulle ha råd med... de sjönk och vi blev glada över att vi ändå kanske skulle ha råd med ett sådant hus ändå (som inte var i akut behov av att renoveras)... så får vi nu det nya lånelöftet och vi ser hur de husen är bortanför oss igen...
Den typen av hus som vi har kikat på har inte varit några "lyxvillor" direkt... relativt nya som då inte har en hemsk uppvärmingskostnad... är tillräckligt stort så att man inte behöver flytta igen när familjen växer... och gärna inte för mycket renovering som sagt. (Den varianten har vi redan haft i vår lägenhet... det var jobbigt att behöva bo i ett bygge så länge som vi gjorde...)
Nope... där sprack vår bygga ett nytt hus drömmar... åtminstonde för ett bra tag framöver....
Den fina kalkyleringen banken gjorde i december ifjol åt oss som visade att vi skulle ha goda marinaler (även om räntan skulle gå mer än de +5% som de brukar räkna med) visade sig absolut inte stämma nu fem månader senare...
Skulle vi köpa den tomten som vi hittat skulle vi inte kunna starta byggandet förräns om tidigast fyra-fem år... så länge känner vi inte att vi vill ha en tomt som vi inte kan göra något med förutom att betala en massa ränta/avgifter etc på...
Tur är ändå att vi inte vann budgivningen för den förra tomten då det gamla löftet stod... med den här "nya" beräkningen för ett eventuellt kreditiv hade vi suttit där med lång näsa...
Jag funderar på om vi ska strunta helt i banker och allt vad de heter och börja spara pengar under madrassen... det känns nästan säkrare...
Så nu går vi och funderar på om vi ska fortsätta bo kvar i den här lägenheten som vi är så otroligt less på , om vi ska byta till en hyresrätt för att kunna börja spara pengar (fast då gäller det att hitta en lägenhet som kostar mindre att hyra OCH att faktiskt hitta en utan att behöva stå i kö i x antal år först...), eller om vi ska leta efter något biloligt radhus som inte alls känns som det som vi vill ha men som åtmintonde ger oss lite av det som vi saknar i vår lägenhet men som också ger oss chansen att spara för att byta ut senare...
Känner mig aningen bitter nu som ni kanske märker... extra så när man bara för några månader sedan var så glad över vilka möjligheter man hade...
Nej, nu har jag varit tillräckligt grinig och ska inte störa mer... jag kryper tillbaka till mitt lilla krypin...
Den fina kalkyleringen banken gjorde i december ifjol åt oss som visade att vi skulle ha goda marinaler (även om räntan skulle gå mer än de +5% som de brukar räkna med) visade sig absolut inte stämma nu fem månader senare...
Skulle vi köpa den tomten som vi hittat skulle vi inte kunna starta byggandet förräns om tidigast fyra-fem år... så länge känner vi inte att vi vill ha en tomt som vi inte kan göra något med förutom att betala en massa ränta/avgifter etc på...
Tur är ändå att vi inte vann budgivningen för den förra tomten då det gamla löftet stod... med den här "nya" beräkningen för ett eventuellt kreditiv hade vi suttit där med lång näsa...
Jag funderar på om vi ska strunta helt i banker och allt vad de heter och börja spara pengar under madrassen... det känns nästan säkrare...
Så nu går vi och funderar på om vi ska fortsätta bo kvar i den här lägenheten som vi är så otroligt less på , om vi ska byta till en hyresrätt för att kunna börja spara pengar (fast då gäller det att hitta en lägenhet som kostar mindre att hyra OCH att faktiskt hitta en utan att behöva stå i kö i x antal år först...), eller om vi ska leta efter något biloligt radhus som inte alls känns som det som vi vill ha men som åtmintonde ger oss lite av det som vi saknar i vår lägenhet men som också ger oss chansen att spara för att byta ut senare...
Känner mig aningen bitter nu som ni kanske märker... extra så när man bara för några månader sedan var så glad över vilka möjligheter man hade...
Nej, nu har jag varit tillräckligt grinig och ska inte störa mer... jag kryper tillbaka till mitt lilla krypin...
Jag förstår inte hur staten och bankerna tänker här.. Om man räknar med att ett hus kostar ca 3 miljoner och de vill "helst" låna ut 75% så innebär det i princip att de räknar med en kontantinsats på 750 000. Det finns absolut många banker som vill låna ut "blanco" men det innebär en högre ränta så då sitter man med topplån med hög ränta och ett blancolån med likvärdig ränta. De säger att de höjer kraven för att man inte ska hamna i en bolånebubbla liknande den i USA där alla kunde i princip låna hur mycket som helst. Ändå så är väl SBAB en Statlig bank som har gått ut i media och meddelat att de kan låna ut med blancolån. Det känns lite konstigt att de höjer kraven på låntagare men är ville ändå att låna ut pengar till högre ränta. Allt det här för att skydda "låntagaren" och undvika bolånebubbla?? I Stockholm så innebär det i princip att man inte har råd att köpa något men det finns inget att hyra och det kommer knappt byggas något och om det har gjort det så är hyrorna på mellan 13-17 000 för en fyra på strax över 100 kvadrat. Känns lite som att de vill skicka ut alla som inte har råd till värmland där hus ofta är väldigt billiga. Det känns som att staten vill att en bolånebubbla eller bostadbubbla ska ske snarare än att undvika en.
3. Finns inga köpare stannar marknaden tills dess att folk verkligen måste sälja.
Iakttagelse: Jag får ständigt reklam från Resurs Bank och diverse andra obskyra banker med samma meddelande: Låna upp till 350 000 utan säkerhet. Igår kom ytterligare en från nyss nämnda bank: Låna upp till 250 000 utan säkerhet. Börjar man strypa blancolånen också nu?
Iakttagelse: Jag får ständigt reklam från Resurs Bank och diverse andra obskyra banker med samma meddelande: Låna upp till 350 000 utan säkerhet. Igår kom ytterligare en från nyss nämnda bank: Låna upp till 250 000 utan säkerhet. Börjar man strypa blancolånen också nu?
Japp, blancolånen börjar strypas också... det är bland annat en av orsakerna till att vi föll igenom den här gången...
Nyfniken: visst kan man hitta ett hur i sth under 3M kr... men de är då oftast "skjulen" i kolonilotts områdena... däremot kommer man ut lite så kan man kanske ha tur att man hittar ett renoveringsobjekt för under 3Mkr...
Nyfniken: visst kan man hitta ett hur i sth under 3M kr... men de är då oftast "skjulen" i kolonilotts områdena... däremot kommer man ut lite så kan man kanske ha tur att man hittar ett renoveringsobjekt för under 3Mkr...
Köp hus där ni har råd att bo inte för att det är "rätt omr", har man inte pengarna som krävs så får man flytta längre från storstads omr.
Det är det som är problemet, att i stora städer så är kostnaderna så mycket högre på bostäder och hus än vad det är i andra områden i sverige. Men lönerna speglar inte bostadskostnader på samma sätt. Om någon skulle vilja ha en bostadsrätt(finns i princip inget annat val i stockholm om man inte vill betala 10-14000 för lägenhet i andra hand). I andra städer så kan man bo i andra områden, ex 2 mil utanför och då kostar lägenheterna betydligt mindre men i stockholm så kan du ju i princip hamna 4-5 mil utanför och kostnader blir lite mindre på boendet men inte jättemkt. Däremot så tillkommer andra kostnader som transport och sen längre arbetsdagar. Företag flyttar ju inte direkt ut från stockholm utan snarare till stockholm. Visst funkar det med pendeltåg om man bor relativt nära och sj i mälardalen men där har man ju en kostnad på 3000 för kort per månad och är man 2 som pendlar då har du 6000 sen kan man göra lite avdrag men inte så mkt. Du måste fortfarande ha en bil om man ska skjutsa barn till olika träningar osv.Enk Projektet skrev: