19 567 läst ·
18 svar
20k läst
18 svar
har min hantverkare gjort fel när de lagt vinylgolvet?
Hej.
Jag har köpt vinylgolv till köket och underlagsmatta för vinylgolv från bauhaus (sån här: https://www.bauhaus.se/underlagsmatta-vinylgolv-10x1m). På förpackningen till underlagsmattan stod det att man ska lägga "Isoleringsmattan med den vita textilsidan uppåt och ångspärrsfilmen neråt. "
Idag såg jag dock att hantverkaren verkar ha gjort tvärtom, den vita sidan är neråt och den röda sidan är uppåt (bilder nedan). Vad blir det för konsekvenser av detta? Eller vad kan det bli för konsekvenser av att de verkar ha lagt isoleringsmattan upp och ner?
Så vet jag om jag måste säga till hantverkaren att ta loss allt och göra om, göra rätt.
Stort tack på förhand!
Jag har köpt vinylgolv till köket och underlagsmatta för vinylgolv från bauhaus (sån här: https://www.bauhaus.se/underlagsmatta-vinylgolv-10x1m). På förpackningen till underlagsmattan stod det att man ska lägga "Isoleringsmattan med den vita textilsidan uppåt och ångspärrsfilmen neråt. "
Idag såg jag dock att hantverkaren verkar ha gjort tvärtom, den vita sidan är neråt och den röda sidan är uppåt (bilder nedan). Vad blir det för konsekvenser av detta? Eller vad kan det bli för konsekvenser av att de verkar ha lagt isoleringsmattan upp och ner?
Så vet jag om jag måste säga till hantverkaren att ta loss allt och göra om, göra rätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stort tack på förhand!
Antar att golvet ligger mot en platta grundlagd på mark? Grundregeln är att spärr eller broms alltid ska ligga närmast plattan. I ditt fall kan jag inte se några förödande konsekvenser så länge inte isolermattan innehåller ämnen som kan starta mikrobiell aktivitet, och det tror jag inte.
Eventuell isolervärde kommer även gå förlorad eftersom den kommer bli fuktigare av diffusionen och den omvända utläggningen. Svårt säga hur mycket men uppskattningsvis kan du nog försumma det med en sån tunn matta.
I övrigt ska man alltid följa tillverkarens anvisningar.
Eventuell isolervärde kommer även gå förlorad eftersom den kommer bli fuktigare av diffusionen och den omvända utläggningen. Svårt säga hur mycket men uppskattningsvis kan du nog försumma det med en sån tunn matta.
I övrigt ska man alltid följa tillverkarens anvisningar.
Tack för svaret! Detta är i en lägenhet på andra våningen, så golvet som mattan ligger på bör vara i betong. Golvet har lagts i köket och de på våningen under har sitt kök under mitt mao. Kan diffusionen påverkas negativt även i lägenhet då?S Slitvarg skrev:Antar att golvet ligger mot en platta grundlagd på mark? Grundregeln är att spärr eller broms alltid ska ligga närmast plattan[...]
phew! Stort tack för svaren, uppskattar der verkligen
Har du kollat så att golvet verkligen skall ha en foam/matta under? Vet att tarketts vinylgolv monteras utan och om man lägger en foam eller dylikt under blir det för mjukt och golvet spricker isär i skarvarna. Ta en titt på hur sjukt liten låsningen är på vinylgolven 
Jag kan väldigt lite om golv, så när jag köpte golvet på bauhaus så var det de som tipsade om underlagsmattan.F frollic123 skrev:
Det är samma tillverkare för underlagsmattan och golvet såg jag nu, B!DESIGN
Det där är en osanning. Alla vinylgolv skall absolut inte ha underlagsmatta då de har en stegdämpning inbyggt i sig och lägger du då en underlagsmatta så kan du räkna med att golvet har gått isär på under 6månader. Kolla ALLTID läggning anvisningar mvh golvläggarenS Slitvarg skrev:
Om vinylgolvet och underlagsmattan är från samma tillverkare, då bör man lägga underlagsmattan va?Ddef skrev:
Kan du hänvisa till ett golv som har ”inbyggd stegljudsdämpning”?
I all hast bortsåg jag från att golvet var ett vinylgolv. Dock har jag aldrig sett en tillverkare av vinylgolv som inte hänvisar till någon form av underlag. Antingen stegljud eller solvärmelast alt dito anledningar.
I all hast bortsåg jag från att golvet var ett vinylgolv. Dock har jag aldrig sett en tillverkare av vinylgolv som inte hänvisar till någon form av underlag. Antingen stegljud eller solvärmelast alt dito anledningar.
Det finns helt klart vinylgolv med inbyggd underlagsdämpning, kikade på diverse läggningsanvisningar för b!design på Bauhaus och de nämde inget om underlagsdämpning iaf.
som sagt viktigt att läsa läggningsanvisning för just det golvet man köpt! Alla tillverkare har olika beroende på serie/ modell.
Sen får man tycka vad man vill själv.
som sagt viktigt att läsa läggningsanvisning för just det golvet man köpt! Alla tillverkare har olika beroende på serie/ modell.
Sen får man tycka vad man vill själv.
Vinylgolv? När du skriver vinylgolv tänker då jag i alla fall på plastmatta.E enriktignovis skrev:Hej.
Jag har köpt vinylgolv till köket och underlagsmatta för vinylgolv från bauhaus (sån här: [länk]). På förpackningen till underlagsmattan stod det att man ska lägga "Isoleringsmattan med den vita textilsidan uppåt och ångspärrsfilmen neråt. "
[bild] [bild] [bild]
Stort tack på förhand!
Ser mera ut som laminatgolv?