Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte se att de ställer några krav alls, alltså egna krav. De bara upprepar de allmänna krav som finns på en elinstallation. Dessa uppgifter gäller vid anläggningens anslutningspunkt, normalt mätarskåpet. Så 4 % ska räknas på hela ledningen från mätarskåp till pump, inte enbart anslutningskabeln. Med de -10 % på spänningen som får finnas i mätarskåpet blir det ju 14 % totalt. Så nog ska pumpen tåla lite spänningsfall. Det omfång på 200 - 240 V AC de anger "råkar" ju vara just -14 % - + 6 %... Synd att en så anrik firma som Grundfos inte kan speca bättre.

Ok så utifrån den informationen du nu har, skulle du säga att jag kan använda 1.5mm2 kabeln?

Nja, -10 % på 200 V AC är att ta i. Det vore ju bra om det var så, och om det avsåg pumpen i sig. Men jag tolkar siffrorna som att det är något Grundfos har slagit upp i reglerna, dvs siffrorna gäller i mätarskåpet. De har själva lagt till 200-240 V vilket förvillar. Mycket märkligt av Grundfos.

Edit: Ja vi får hoppas det finns någon sansad konstruktör kvar av pumpen så att den är tålig för normal underspänning, dvs nedåt 200 V AC. Vattenforumet på BH kanske har erfarenhet av denna pump, detta djup och längd på kabeln.

L Ludde76 skrev:
Ja där står ju faktiskt att det tillåter -10%/+6% i spänningsfall så då borde jag klara mig trots allt, eller?
Du klarar dig utmärkt med den ledning du skaffat särskilt som pumpen är styrd. Har du normala förhållanden i övrigt för din elmatning behöver du inte bekymra dig.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Toppen, stort tack för era svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.