3 326 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Har jag köpt fel kabel?
Bo.Siltberg skrev:
Jag kan inte se att de ställer några krav alls, alltså egna krav. De bara upprepar de allmänna krav som finns på en elinstallation. Dessa uppgifter gäller vid anläggningens anslutningspunkt, normalt mätarskåpet. Så 4 % ska räknas på hela ledningen från mätarskåp till pump, inte enbart anslutningskabeln. Med de -10 % på spänningen som får finnas i mätarskåpet blir det ju 14 % totalt. Så nog ska pumpen tåla lite spänningsfall. Det omfång på 200 - 240 V AC de anger "råkar" ju vara just -14 % - + 6 %... Synd att en så anrik firma som Grundfos inte kan speca bättre.
Ok så utifrån den informationen du nu har, skulle du säga att jag kan använda 1.5mm2 kabeln?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nja, -10 % på 200 V AC är att ta i. Det vore ju bra om det var så, och om det avsåg pumpen i sig. Men jag tolkar siffrorna som att det är något Grundfos har slagit upp i reglerna, dvs siffrorna gäller i mätarskåpet. De har själva lagt till 200-240 V vilket förvillar. Mycket märkligt av Grundfos.
Edit: Ja vi får hoppas det finns någon sansad konstruktör kvar av pumpen så att den är tålig för normal underspänning, dvs nedåt 200 V AC. Vattenforumet på BH kanske har erfarenhet av denna pump, detta djup och längd på kabeln.
Edit: Ja vi får hoppas det finns någon sansad konstruktör kvar av pumpen så att den är tålig för normal underspänning, dvs nedåt 200 V AC. Vattenforumet på BH kanske har erfarenhet av denna pump, detta djup och längd på kabeln.
Klicka här för att svara
