Tror jag har gjort bort mig lite....

Skall installera en pump 70 m ner i ett borrhål och pumpen är enfas på 1.85 kW. Köpte då en för ändamålet avsedd gummikabel 3 * 1.5 mm2. Men nu när jag räknar på det så är det ju för klent, skulle haft 2.5 mm2. Det som kan rädda mig är ju temperaturen och förläggningssättet men är osäker.

Vad säger ni måste jag köpa ny kabel?
 
Redigerat:
Varför skulle 1.5mm2 vara för klen för 1.85A på 70m? Hur har du kommit fram till det?
 
A Assassen skrev:
Varför skulle 1.5mm2 vara för klen för 1.85A på 70m? Hur har du kommit fram till det?
Skrev fel enhet, 1.85 kW skulle det ju stå givetvis....
 
Förutom strömmen som pumpen drar måste säkringen lösa ut inom rätt tid om det blir kortslutning längst ut på ledningen. Har du räknat på det?
 
Har inte räknat på kortslutningsströmmar utan bara på spänningsfallet.
 
useless useless skrev:
Förutom strömmen som pumpen drar måste säkringen lösa ut inom rätt tid om det blir kortslutning längst ut på ledningen. Har du räknat på det?
Har nu räknat även på det och får det till att upp till ca 95 m är ok. Så då är väl bara frågan om 13v i spänningsfall är acceptabelt.

Men nu har jag räknat på 20°C, tänker att kabeln kyls gott 70m ner i marken fastbuntad på en kall pemslang. Om det är rätt eller fel att räkna så vet jag inte....
 
Vad säger bruksanvisningen till pumpen? En så pass kraftig djuphålspump får nog räkna med en del spänningsfall.

Kortslutning bör man givetvis titta på men då för att skydda kabeln. Pumpen djupt ner i rent vatten med berg omkring tror jag kan betraktas som en isolerad del, eller om inte, effektivt jordad.

Det är rätt att räkna på temperaturen som du gör. Du kan t.o.m sänka den till hälften för större delen av kabeln ner i djupet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad säger bruksanvisningen till pumpen? En så pass kraftig djuphålspump får nog räkna med en del spänningsfall.

Kortslutning bör man givetvis titta på men då för att skydda kabeln. Pumpen djupt ner i rent vatten med berg omkring tror jag kan betraktas som en isolerad del, eller om inte, effektivt jordad.

Det är rätt att räkna på temperaturen som du gör. Du kan t.o.m sänka den till hälften för större delen av kabeln ner i djupet.
Ja den säger att det inte är ok, inte ens 2.5 mm2 godkänner de. Nu utgår de från klassiska 4% gränsen i spänningsfall men är ändå inte riktigt med hur de räknar.

Till saken hör att pumpen har mjukstart och kommer vara frekvensstyrd, med en konstanttrycks styrning.
 
Ja dom räknar ut arean för max 4 % spänningsfall.
Men varför har de valt just 4 %?
Vad står i 5.1?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja dom räknar ut arean för max 4 % spänningsfall.
Men varför har de valt just 4 %?
Vad står i 5.1?
Ja där står ju faktiskt att det tillåter -10%/+6% i spänningsfall så då borde jag klara mig trots allt, eller?
 
L Ludde76 skrev:
Ja där står ju faktiskt att det tillåter -10%/+6% i spänningsfall så då borde jag klara mig trots allt, eller?
Det förutsätter ju att variationen där uppe inte är så stor visserligen. De procenten du anger är väl vad nätspänning får variera i ditt vägguttag så lägger du till dina 13V på det så är du nere på 194V och det är kanske lite klent för pumpen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det förutsätter ju att variationen där uppe inte är så stor visserligen. De procenten du anger är väl vad nätspänning får variera i ditt vägguttag så lägger du till dina 13V på det så är du nere på 194V och det är kanske lite klent för pumpen?
Ja det har du ju rätt i!
 
Jag kan inte se att de ställer några krav alls, alltså egna krav. De bara upprepar de allmänna krav som finns på en elinstallation. Dessa uppgifter gäller vid anläggningens anslutningspunkt, normalt mätarskåpet. Så 4 % ska räknas på hela ledningen från mätarskåp till pump, inte enbart anslutningskabeln. Med de -10 % på spänningen som får finnas i mätarskåpet blir det ju 14 % totalt. Så nog ska pumpen tåla lite spänningsfall. Det omfång på 200 - 240 V AC de anger "råkar" ju vara just -14 % - + 6 %... Synd att en så anrik firma som Grundfos inte kan speca bättre.
 
Visserligen anger de att spänningen ska vara 200-240 -10% eller +6%. Så mellan 180-254V borde ju vara okej? Lite knepigt skrivet tycker jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.