Hej!
Golvvärmen har slutat fungera och jag tänkte testa byta termostat. Jag skickade en bild på den nuvarande till tillverkaren och fick till svar att jag behöver en ny med 100 kohm. Beställde en sådan och kopplade in enligt bifogad bild. En strömbrytare till takbelysningen är med i det hela också.

Har ingen tydlig bild på hur det var kopplat innan tyvärr.

Kan någon se om det ser korrekt ut? Termostaten lyser rött, vilket betyder ”kallar på värme”, men tyvärr får den inget svar för golvet är ff kallt.

Om det ser rätt ut, vet någon hur jag mäter för att se att det verkligen är 100 kohm jag ska ha? (Har inur bytt givare då det ser svåråtkomligt ut)

Inser att det kanske är fel på själva värmeslingorna, men hoppas inte. Får kanske kalla in en elektriker, men skulle iså fall ändå vilja förvissa mig om att jag har en termostat med korrekt motstånd.

Tacksam för hjälp!

• Kopplingsbild av ny termostat för golvvärme med synliga ledningar i anslutningsblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är nog värmekabeln kass.
Mät mellan 2 och 4 om du har 230V där.

Är svart ledare till strömbrytaren fas och kopplad i samma ingång som blå som går till L på termostatet? Vart är tändtråd till takbelysning?

Slarvigt att inte ta en bild hur grejorna var kopplade.
Det är golvsensorns resistansvärde som är 100 kohm, och då ska den nya termostaten stödja detta värde för att temperaturmätningen ska bli korrekt.

Som sagt, mät på plint 2 och 4, där ska finnas 230 Volt när termostaten vill öka temperaturen.

Det gör även att göra en enkel resistansmätning på golvvärmeslingan, lossgör dess trådar och mät resistansen, den bör vara relativt låg 70-200 ohm ca.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Då är nog värmekabeln kass.
Mät mellan 2 och 4 om du har 230V där.
Okej, jag ska testa. Tack!

J J-banan skrev:
Är svart ledare till strömbrytaren fas och kopplad i samma ingång som blå som går till L på termostatet? Vart är tändtråd till takbelysning?
Jag ska kolla märkningen på dessa så fort jag är tillbaka. De sitter kopplade i portar märkta på samma sätt som i den gamla termostaten. Det fanns bara dessa två trådar.

E etompau skrev:
Slarvigt att inte ta en bild hur grejorna var kopplade.
Det är golvsensorns resistansvärde som är 100 kohm, och då ska den nya termostaten stödja detta värde för att temperaturmätningen ska bli korrekt.

Som sagt, mät på plint 2 och 4, där ska finnas 230 Volt när termostaten vill öka temperaturen.

Det gör även att göra en enkel resistansmätning på golvvärmeslingan, lossgör dess trådar och mät resistansen, den bör vara relativt låg 70-200 ohm ca.
Jodå, jag har bilder. Men trådarna sitter på tre olika sidor och jag måste ha den gamla transformatorn framför mig för att samtidigt se märkningen. Jag ska kolla igen när jag är på plats nästa gång.

Men om där finns 230 v så vet jag då att resistansen är korrekt?

Ska mäta golvvärmeslingan också. Tack för hjälpen!

Nej, då vet du att termostaten ger spänning ut och att felet är i golvslingan.

• Gilla
KaptenEfraim
  • Laddar…
S sophiet skrev:
Jodå, jag har bilder. Men trådarna sitter på tre olika sidor och jag måste ha den gamla transformatorn framför mig för att samtidigt se märkningen. Jag ska kolla igen när jag är på plats nästa gång.

Men om där finns 230 v så vet jag då att resistansen är korrekt?

Ska mäta golvvärmeslingan också. Tack för hjälpen!
Du blandar ihop grejorna lite. Resistansvärdet, i detta fall tydligen 100kohm, gäller golvsensorn. Om inte termostaten är anpassad till detta värde blir temperaturavläsningen och temp.regleringen fel.

Om du kan mäta 230 V över termostatens utgång men golvet inte blir varmt kan felet ligga i själva golvslingan. Dock är fel på termostaten betydligt vanligare (och enklare att åtgärda) än fel på golvslingan.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, då vet du att termostaten ger spänning ut och att felet är i golvslingan.
Ah, okej.

E etompau skrev:
Du blandar ihop grejorna lite. Resistansvärdet, i detta fall tydligen 100kohm, gäller golvsensorn. Om inte termostaten är anpassad till detta värde blir temperaturavläsningen och temp.regleringen fel.

Om du kan mäta 230 V över termostatens utgång men golvet inte blir varmt kan felet ligga i själva golvslingan. Dock är fel på termostaten betydligt vanligare (och enklare att åtgärda) än fel på golvslingan.
Då förstår jag. Tyckte det var lite konstigt eftersom jag läst på lite om trasiga termostater.

Hoppas att det inte är fel på golvslingan. Ville kunna mäta på ngt sätt att jag fått tag i rätt termostat (fattade det som att det är rätt resistans för den gamla givaren som är det viktiga) och tyckte mig förstå att man kunde kolla detta. Känns trist att ta dit en elektriker och så står man mer fel grejer.

Tänkte dock att det är troligare att felet ligger hos mig och kopplandet än hos försäljaren som talade om vilken termostat jag skulle ha :)

Jag fortsätter med problemet nästa gång jag är på plats. Stort tack för hjälpen!

Jag funderade också på bilden, om det verkligen är obruten fas från brytaren till termostaten här. Men TS skriver att lampan på termostaten lyser. Det skulle den inte göra om det inte kommer fram ström till den.

Men jag reagerar också på att det inte ser ut att finnas någon tråd från brytaren tioll den lampa den skall styra. För det är väl inte så att di får ström till termostaten/värmen bara när brytaren är i till läge?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag funderade också på bilden, om det verkligen är obruten fas från brytaren till termostaten här. Men TS skriver att lampan på termostaten lyser. Det skulle den inte göra om det inte kommer fram ström till den.

Men jag reagerar också på att det inte ser ut att finnas någon tråd från brytaren tioll den lampa den skall styra. För det är väl inte så att di får ström till termostaten/värmen bara när brytaren är i till läge?
Nej, termostatens lampa lyser oavsett hur lampans brytare är ställd…

Man kan ana en skugga av tändtråden(?) uppe till vänster i bild, och vidarekopplad fas är den vi ser (med fel färg).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.