S stenna skrev:
utan att vara expert , men pluggen borde sitta helt innanför tätskiktet
Hur ska du få dit den då

K KTK skrev:
Där har du fel
Det är i våtzon 1 han skruvat och där ska all infästning göras i massivt material, vad syftar du på?

Du har helt rätt.Så är det idag,sorry.

K KTK skrev:
Där har du fel
Ta och läs montageanvisningar för lite olika hjälpmedel (handtag), infästningen bör/måste klara en belastning av 100-150kg.

Läs även GVKs & ”säkert vatten”s anvisningar för håltagning/montage i våtutrymmen.

Hjälpmedlet ska ju sitta kvar i väggen fastän en trillande person greppar tag i hjälpmedlet för att inte dråsa i backen.

Massiv konstruktion är bla plywoodskiva som skruven fäster i utan plugg, när det gäller våtrumsvägg så får man inte borra genom konstruktionsmaterialet utan det är skruvspetsen själv som ska ”borra” genom skivkonstruktionsmaterialet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Man ska inte använda plugg:

Han skruvar handtag ca 4-5 minuter in i videon.

• Gilla
Peter1986 och 1 till
  • Laddar…
Det säger ju sig nästan själv att det måste sitta stumt i massivt material.............Det behöver man ingen anvisning för. Nåt enbart pluggat i gipsskiva och sån nån belastar flera ggr i veckan kommer till slut effektivt mala sönder hålen och det lossnar.

froodig froodig skrev:
Om jag borrat igenom skivorna, vad exakt innebär det?
Att skivorna är oftast 13mm tjocka och du har sannolikt kört ignenom dom.

Missade att läsa att du satt upp ett handtag med samma procedur, det kommer vederbörande att få i näven när det behövs som mest...tyvärr.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Varför ens fästa något mekaniskt i våtzon 1. I dag finns det mycket bra system för att limma upp blandarfästen, stödhandtag m.m.

K kiing skrev:
Varför ens fästa något mekaniskt i våtzon 1. I dag finns det mycket bra system för att limma upp blandarfästen, stödhandtag m.m.
Så du menar att gips, tätskikt, fästmassa, kakel håller för att ryck från en fallande person som väger 100+kg?

Har inte sett ett hjälpmedel som är klassat för 100+kg som får limmas upp.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu är det många som påpekar TS misstag men ingen som bistår med råd...

Vad är det på andra sidan väggen? Om du har tillgång där skulle jag såga upp ett hål i gipsen så att jag kom åt med en bit plyfa bakifrån så att säga. Denna limmar du mot gipsskivans baksida och sen kan du fästa ditt duschhandtag med träskruv (fyll hålet med ny våtrumssilikon först!). Detta kommer bli oändligt mycket starkare än en plastplugg i gipsen.

Ännu starkare blir det om du istället för plyfa når att sätta in en/två tvärgående reglar (s.k. kortlingar) som du skruvar i de stående reglarna, förslagsvis med vinkeljärn och ankarskruv.

Sen är det bara att laga gipsväggen på andra sidan, dit med några plyfabitar längs kanterna som du kan skruva gipsbiten i igen, spackla, måla.

Lycka till!

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Så du menar att gips, tätskikt, fästmassa, kakel håller för att ryck från en fallande person som väger 100+kg?

Har inte sett ett hjälpmedel som är klassat för 100+kg som får limmas upp.
Jag skulle hellre limma än skruva i den befintliga konstuktionen du beskriver. Det finns absolut hjälpmedel som klarar detta.

Edit: stavning

K kiing skrev:
Jag skulle hellre limma än skruva i den befintliga konstuktionen du beskriver. Det finns absolut hjälpmedel som klarar detta.

Edit: stavning
Då är det väl läge att visa upp dessa hjälpmedel.

Lim/hållare för att sätt upp några handukskrokar eller dasspappersrullen har jag sett.

Men jag har ej sett hållare/infästning för stödhandtag som ska hålla +100kg.

R Robin Wahlman skrev:
Då är det väl läge att visa upp dessa hjälpmedel.

Lim/hållare för att sätt upp några handukskrokar eller dasspappersrullen har jag sett.

Men jag har ej sett hållare/infästning för stödhandtag som ska hålla +100kg.
Kontakta EB solution. De hjälper er rätt och har både egna krokar, toalettpappershållare samt adaptersystem till flera olika tillverkare. Även blandarfästen och duschstänger.
Deras adaptrar fungerar till stödhandtag från Etac.
http://www.ebsolution.se/index.html

T Tosse skrev:
Nu är det många som påpekar TS misstag men ingen som bistår med råd...

Vad är det på andra sidan väggen? Om du har tillgång där skulle jag såga upp ett hål i gipsen så att jag kom åt med en bit plyfa bakifrån så att säga. Denna limmar du mot gipsskivans baksida och sen kan du fästa ditt duschhandtag med träskruv (fyll hålet med ny våtrumssilikon först!). Detta kommer bli oändligt mycket starkare än en plastplugg i gipsen.

Ännu starkare blir det om du istället för plyfa når att sätta in en/två tvärgående reglar (s.k. kortlingar) som du skruvar i de stående reglarna, förslagsvis med vinkeljärn och ankarskruv.

Sen är det bara att laga gipsväggen på andra sidan, dit med några plyfabitar längs kanterna som du kan skruva gipsbiten i igen, spackla, måla.

Lycka till!

Såga upp kaklet/ våtrumstapeten menar du?

A Andy78 skrev:
Såga upp kaklet/ våtrumstapeten menar du?
Nej. Skrev ju gipset på baksidan av väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.