4 526 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Har jag en potentiell fuktskada?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Instämmer, det ser ut att vara väldigt frikostigt med rollat tätskikt där. Men det är av allt att döma minst ett hål i det;
Det är svårt att se på bilden om det är en duk också, det blå, eller om det är klämringen? Det började ju komma duk/folie ungefär i den tidshäraden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att se på bilden om det är en duk också, det blå, eller om det är klämringen? Det började ju komma duk/folie ungefär i den tidshäraden.
Det blå är nån sorts klämring och man kan skymta en grön duk. Som sagt det är inte fackmannamässigt byggt när det begav sig men frågan är om jag måste panik-renovera nu eller göra det lite mer planerat om några år.mexitegel skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Ang. fuktmätningar se här: https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...ktmatning.-hur-utfors-fuktmatning-i-vatrummet
Besiktningsmän brukar ha sån utrustning som nämns där, och om försäkringsbolaget tycker det låter som att det behöver undersökas närmare så har de såna besiktningsmän.
Besiktningsmän brukar ha sån utrustning som nämns där, och om försäkringsbolaget tycker det låter som att det behöver undersökas närmare så har de såna besiktningsmän.
Hej, nu får det var slutgissat.
Jag jobbar som plattsättare sedan många år.
Det mjuka du petar på är brunnsmanschetten som är av tjock butyl. När man klämmer ner klämringen kan det bli en liten bula, inget farligt. Duken eller manschetten går ner i brunnen bakom klämringen så sprickan ovanpå klämringen är ofarlig, där ska inte ens vara något kladd. Kolla bara så att sprickan inte har gått igenom duken. Detta förutsätter att det finns en manschett och inte bara är rollat
Jag jobbar som plattsättare sedan många år.
Det mjuka du petar på är brunnsmanschetten som är av tjock butyl. När man klämmer ner klämringen kan det bli en liten bula, inget farligt. Duken eller manschetten går ner i brunnen bakom klämringen så sprickan ovanpå klämringen är ofarlig, där ska inte ens vara något kladd. Kolla bara så att sprickan inte har gått igenom duken. Detta förutsätter att det finns en manschett och inte bara är rollat
Moderator
· Stockholm
· 57 791 inlägg
Den där brunnen ser äldre ut än 2008. Mer som en 80 - 90-tals brunn. Det går inte att se om brunnsmanschetten finns där. Men det finns väl heller ingen speciell anledning att tro att den inte finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Den är väldigt lik den brunn som fanns i ett tidigare badrum byggt under slutet av 80-talet. Den var därmed knappast godkänd så många år efter det.H hempularen skrev:
Eftersom brunnen ligger så djupt lutar jag åt att man har gjort en fuskrenovering och bara lagt nytt klinker ovanpå gammalt 2008.
Jag tycker ändå att man ser ganska tydligt att det är en duk som sticker fram vid klämringen. Ja brunnen är nog äldre än 2008 och badrummet behöver göras om. Frågan är hur slut det är. Försökte ringa försäkringsbolaget idag men det var tydligen så många samtal att de inte ens kunde ställa mig i kö 😳
Redigerat:
Det är silikon eller annan form av tätmassa du trycker på, brukar vara svampigt. Det är nog ingen fara även om det ev inte är gjort som man ska. Sätt fast locket igen och tätaG Geemax skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

