48 380 läst ·
89 svar
48k läst
89 svar
Har jag blivit blåst?
Det var en tråd om en liknande grund här för inte så länge sedan. Tror att den samlade kompetensen här på forumet kom fram till att det inte var överdimensionerat med 200 mm betong och extra armering eftersom plattan ansågs fribärande mellan pålarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Hej
Hur mycket isolering? Vi la 400mm i plattan, och kändes nästan i underkant...
Hur mycket isolering? Vi la 400mm i plattan, och kändes nästan i underkant...
Det var rejält det där men blåst vill jag nog inte påstå. Ingen risk för sprickor och sättningsskador iaf och det kan vara värt en del.
Medlem
· Södermanland
· 120 inlägg
300 mm är det.
Kalle
Kalle
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Om du har pålat så behöver det inte alls vara överdimensionerat. Skulle din KA och grundläggande vilja ta över konstruktionsansvaret för grunden?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Konstruktören var dyr, jag betalade 5000:- för en större grund.
Kalle_Kiander skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 277 inlägg
Vem säger att mer än 300mm är bortkastade pengar? Ingen större kostnad, men har inte hört nåt som tilläggsisolerat grunden..."blink.."
Ja, en vanlig platta som vilar på (tillräckligt) fast mark.f91jsw skrev:
Nu är detta en pålad platta, dvs typ en bro som vilar på lite pålar här och där.
Det borde vara anledningen till att den är dubbelarmerad med rejäla dimensioner på järnen.
Jag har inte en susning ifall detta är normalt eller för mycket, men jag känner mig ganska övertygad att det inte duger med en standard 100mm betonggjutning med ett 5150-nät som sprickarmering.
Det var TS själv som skapade tråden jag yrade om tidigare:
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/285496-20-cm-betongplatta-vanligt-vid-palning.html
I första inlägget har han postat en lista med laster på stolparna. Om de lasterna är i närheten av verkliga dimensionerade brukslaster är INTE plattan överdimensionerad. Å andra sidan skulle hela huset kunna vila på en eller få av stolparna.. Men det är väl så det fungerar med pålning?
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/285496-20-cm-betongplatta-vanligt-vid-palning.html
I första inlägget har han postat en lista med laster på stolparna. Om de lasterna är i närheten av verkliga dimensionerade brukslaster är INTE plattan överdimensionerad. Å andra sidan skulle hela huset kunna vila på en eller få av stolparna.. Men det är väl så det fungerar med pålning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Min grund är ribbdäck - som på denna blogg https://skrinet.wordpress.com/2012/04/ jag har 8150 armeringsnät är pga att marken är dålig, men slapp påla.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Vet inte hur mycket det kostade extra i material, gjorde allt jobbet själv utom själva gjutningen, gick ju åt mer betong också då det är ett rutnät med betongbalkar 25cm breda och 30cm höga med c/c 1450mm för balkarna, sen låg det två 12or armeringsjärn på botten i varje balk.Kallebo skrev:
man fick alltså såga till en himla massa frigolitfyrkanter 1200x1200mm och placera med 25cm mellanrum åt alla håll.
Otroligt stor skillnad på armering i en vanlig platta på mark och en pålad, många som svarat i denna tråd vet nog inte ett dugg om vad dom snackar om. Visst kan en del vara lite överdimensionerat men gärna det än tvärtom.