909 läst ·
50 svar
909 läst
50 svar
Här grävs det för fiber
Var hittar du 1000/1000 för 125 kr/ månaden. När jag letade priser så fick man knappt 10/10 för under 200 kr/ månAndersMalmgren skrev:
Jag gör exakt samma sak själv just nu, har säkert 50 meter som jag gräver själv för hand. Jag gräver 40cm djupt, det är lite jobb men den lilla biten på bilden skulle jag grävt på en halvdag och återställt ensam utan problem. Det är jobbigast när man ska förbi träd med massa rötter, men annars går det fort.
Hur mycket kostar det att gräva fiber till 99 hus då? Omsättningen blir högre, men vinsten äts upp och mer därtill.ion skrev:Det är för dyrt! Och jag förstår inte hur man tänker. Nu har de grävt ner slang till alla fastigheterna här. Endast ca 7% valde att dra in fiber, är det meningen att intäkter från de ska täcka kostnaden för totalgrävning? Tror inte det gör det. Hade det varit billigare, kanske runt 5 tusen hade troligen 99% valt att dra in det, inte för att man behövde det, utan mer för att hänga med, ifall det kan vara nåt bra.
99 x 5000 måste ju vara bättre än 7 x 20000 ?
Jag tror inte folk fattar hur mycket deras hus förlorar i värde när de väljer att avstå fiberuppkoppling samtidigt som grannarna ansluter sig. Jag skulle ALDRIG köpa ett hus utan fiber i ett område där man redan haft chans att ansluta sig billigt. För 20000 är inga pengar i sammanhanget, kolla vad det kostar för de som ansluter sig i efterhand.
Det är ju inte alla ställen där det kostar mycket mer att ansluta sig senare. Här kostar det fortfarande 12500kr och det gjorde det 2011 också.MartinP666 skrev:Hur mycket kostar det att gräva fiber till 99 hus då? Omsättningen blir högre, men vinsten äts upp och mer därtill.
Jag tror inte folk fattar hur mycket deras hus förlorar i värde när de väljer att avstå fiberuppkoppling samtidigt som grannarna ansluter sig. Jag skulle ALDRIG köpa ett hus utan fiber i ett område där man redan haft chans att ansluta sig billigt. För 20000 är inga pengar i sammanhanget, kolla vad det kostar för de som ansluter sig i efterhand.
För den som köper en kåk för 2 mille så rör det sig oftast bara om någon procent av inköpspriset för att ansluta sig + lite jobb förstås.
Att någon skulle få 100,000 kr mer än grannens identiska hus bara för att man har fiber och han inte existerar inte.
Det är inte alltid man kan ansluta sig i efterhand. Vi tillhör ett villaområde i anslutningsplanen, men vår gård ligger 80m bort från villorna och är troligen inte den lönsammaste kunden, men nu åker vi med i utbyggnaden pga att vi är med från början.
Skulle vi vänta så skulle jag räkna med ett blankt nej om jag ringde och sa att vi vill ansluta oss. Alternativt skulle vi fått betala en hel del mer för arbetet. Vi betalar 15000kr för grävning fram till tomtgräns och installation.
Kul, det är Akea som gräver hos oss också...
Skulle vi vänta så skulle jag räkna med ett blankt nej om jag ringde och sa att vi vill ansluta oss. Alternativt skulle vi fått betala en hel del mer för arbetet. Vi betalar 15000kr för grävning fram till tomtgräns och installation.
Kul, det är Akea som gräver hos oss också...
Klicka här för att svara