157 934 läst ·
1 120 svar
158k läst
1,1k svar
Har folk inga lån?
Det är väl ingen som förväntar sig att en opinionsbildare är objektiv.mnils skrev:
Problemet är att han är just opinionsbildare och därmed olämplig som faktakälla.
Tyvärr lever vi ju i en tid där många har svårt att begripa skillnaden mellan känslor, åsikter och vetenskapliga fakta.
Nu är det ju inte så skatter fungerar. Man betalar skatt för att ha tillgång till vården, om den behövs. Inte för att det ska gå på ett ut för just dig.JanneJanne123 skrev:
Om ditt sjukförsäkringsbolag går omkull, eller om du blir sjuk i något som din försäkring inte täcker (som en närstående till mig blev) så finns det allmänna där.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Värdelös modell. Bättre med de länder där alla har en offentlig försäkring som du kan ersätta med en privat och där pengarna från den offentliga ingår i den privata.Nyfniken skrev:
Nu är det ju inte så skatter fungerar. Man betalar skatt för att ha tillgång till vården, om den behövs. Inte för att det ska gå på ett ut för just dig.
Om ditt sjukförsäkringsbolag går omkull, eller om du blir sjuk i något som din försäkring inte täcker (som en närstående till mig blev) så finns det allmänna där.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg
Nackdelen, alla oförsäkringsbara - dvs med nåt medfött eller en skada man ådragit sig - kommer inte gå att försäkra privat utan blir kvar i den offentliga. Den privata slipper då de med höga kostnader medan offentliga blir kvar med de dyra.AndersMalmgren skrev:
Isåfall måste en privat försäkring vara beredd att ta "vem som helst" till samma premie. Annars tycker iallafall jag den är kass. De kan få konkurera på utbudssidan men inte med premier och val av kunder.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Den offentliga får alla. Den privata är upp till bolagen, men jag vet nederländerna och även Schweiz har regler som gör inte bolagen får neka för vad som helst.J JohanLun skrev:Nackdelen, alla oförsäkringsbara - dvs med nåt medfött eller en skada man ådragit sig - kommer inte gå att försäkra privat utan blir kvar i den offentliga. Den privata slipper då de med höga kostnader medan offentliga blir kvar med de dyra.
Isåfall måste en privat försäkring vara beredd att ta "vem som helst" till samma premie. Annars tycker iallafall jag den är kass. De kan få konkurera på utbudssidan men inte med premier och val av kunder.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja det är ju precis så en försäkring också funkar, man betalar och vissa behöver utnyttja det mer än andra. Vi alla hoppas att alls slippa utnyttja den.Nyfniken skrev:
Nu är det ju inte så skatter fungerar. Man betalar skatt för att ha tillgång till vården, om den behövs. Inte för att det ska gå på ett ut för just dig.
Just kostnaden är egentligen inte min poäng, den handlar mer om att det är ett oerhört underbetyg att behovet av privata sjukvårdsförsäkringar finns givet hur mycket skattepengar som går till sjukvården.
Nej, rikas barn som lyckas beror på andra saker: Genetik, kontakter och kapital. Kapitalet behöver inte ens överföras till barnen för att göra nytta. Upplevd ekonomisk trygghet kan vara avgörande för att våga satsa. Utlärda ideal om entreprenörskap ligger nog inte ens på topp 20 över vad som har betydelse. Och fattigdom som går i arv har också helt andra orsaker än brist på utlärda ideal om entreprenörskap.P pmd skrev:De rikas barn blir rika eftersom de har föräldrar som för sina ideal om företagande och entreprenörskap vidare. Och kanske för att de ärver bolag, men om de inte förvaltar de ärvda bolagen väl så går det åt pipsvängen med dem.
Det svenska skolsystemet lär inte i någon större utrsträckning ut entreprenörskap eller vikten av att det finns bra företagare i landet. Vetefan vad den lär ut alls, förresten. Det är därför som de fattigare blir allt fattigare.
Det gället alltså att välja sina föräldrar väl eftersom staten inte gör ett jota för att kompensera dem som har valt dåliga föräldrar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Knappast genetik, de rikas barn behöver inte vara smartare för att lyckas, det går uppenbart bra för dem ändå…S Skopan skrev:Nej, rikas barn som lyckas beror på andra saker: Genetik, kontakter och kapital. Kapitalet behöver inte ens överföras till barnen för att göra nytta. Upplevd ekonomisk trygghet kan vara avgörande för att våga satsa. Utlärda ideal om entreprenörskap ligger nog inte ens på topp 20 över vad som har betydelse. Och fattigdom som går i arv har också helt andra orsaker än brist på utlärda ideal om entreprenörskap.