C
mnils skrev:
Om du vill ha en objektiv opinionsbildare så lär du få leta länge!
Det är väl ingen som förväntar sig att en opinionsbildare är objektiv.
Problemet är att han är just opinionsbildare och därmed olämplig som faktakälla.

Tyvärr lever vi ju i en tid där många har svårt att begripa skillnaden mellan känslor, åsikter och vetenskapliga fakta.

• Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du någon annan person likt Jönsson att rek? Som är objektiv och tydlig och lägger upp sina videos på annat sätt.
Greg Craven är rätt bra.
En av de bättre uppmaningarna han gör i en video är "Don't believe everything you think".

P pmd skrev:
Greg Craven är ätt bra. En av de bättre uppmaningarna han gör i en video är "Don't believe everything you think".
Jaha, den är nog inte för svenskar...

• Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Detta dubbelbeskattas ju dock numera på så sätt att först betalar jag skatt för sjukvård jag inte utnyttjar, sedan betalar jag premie/förmånsbeskattas på sjukvårdsförsäkringen.
Nu är det ju inte så skatter fungerar. Man betalar skatt för att ha tillgång till vården, om den behövs. Inte för att det ska gå på ett ut för just dig.

Om ditt sjukförsäkringsbolag går omkull, eller om du blir sjuk i något som din försäkring inte täcker (som en närstående till mig blev) så finns det allmänna där.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu är det ju inte så skatter fungerar. Man betalar skatt för att ha tillgång till vården, om den behövs. Inte för att det ska gå på ett ut för just dig.

Om ditt sjukförsäkringsbolag går omkull, eller om du blir sjuk i något som din försäkring inte täcker (som en närstående till mig blev) så finns det allmänna där.
Värdelös modell. Bättre med de länder där alla har en offentlig försäkring som du kan ersätta med en privat och där pengarna från den offentliga ingår i den privata.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Düsseldorff
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Värdelös modell. Bättre med de länder där alla har en offentlig försäkring som du kan ersätta med en privat och där pengarna från den offentliga ingår i den privata.
Men hur skulle du ha råd med privat försäkring? Med tanke på hur knackigt husköpandet går menar jag...

• Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J
Nackdelen, alla oförsäkringsbara - dvs med nåt medfött eller en skada man ådragit sig - kommer inte gå att försäkra privat utan blir kvar i den offentliga. Den privata slipper då de med höga kostnader medan offentliga blir kvar med de dyra.

Isåfall måste en privat försäkring vara beredd att ta "vem som helst" till samma premie. Annars tycker iallafall jag den är kass. De kan få konkurera på utbudssidan men inte med premier och val av kunder.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nackdelen, alla oförsäkringsbara - dvs med nåt medfött eller en skada man ådragit sig - kommer inte gå att försäkra privat utan blir kvar i den offentliga. Den privata slipper då de med höga kostnader medan offentliga blir kvar med de dyra.

Isåfall måste en privat försäkring vara beredd att ta "vem som helst" till samma premie. Annars tycker iallafall jag den är kass. De kan få konkurera på utbudssidan men inte med premier och val av kunder.
Den offentliga får alla. Den privata är upp till bolagen, men jag vet nederländerna och även Schweiz har regler som gör inte bolagen får neka för vad som helst.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men hur skulle du ha råd med privat försäkring? Med tanke på hur knackigt husköpandet går menar jag...
I ulvsunda skulle jag ha råd med två hus för ett i riktiga Bromma

• Haha
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
I ulvsunda skulle jag ha råd med två hus för ett i riktiga Bromma
Touché!

• Gilla
  • Älska
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nyfniken Nyfniken skrev:

Ja det är ju precis så en försäkring också funkar, man betalar och vissa behöver utnyttja det mer än andra. Vi alla hoppas att alls slippa utnyttja den.

Just kostnaden är egentligen inte min poäng, den handlar mer om att det är ett oerhört underbetyg att behovet av privata sjukvårdsförsäkringar finns givet hur mycket skattepengar som går till sjukvården.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
De rikas barn blir rika eftersom de har föräldrar som för sina ideal om företagande och entreprenörskap vidare. Och kanske för att de ärver bolag, men om de inte förvaltar de ärvda bolagen väl så går det åt pipsvängen med dem.

Det svenska skolsystemet lär inte i någon större utrsträckning ut entreprenörskap eller vikten av att det finns bra företagare i landet. Vetefan vad den lär ut alls, förresten. Det är därför som de fattigare blir allt fattigare.

Det gället alltså att välja sina föräldrar väl eftersom staten inte gör ett jota för att kompensera dem som har valt dåliga föräldrar.
Nej, rikas barn som lyckas beror på andra saker: Genetik, kontakter och kapital. Kapitalet behöver inte ens överföras till barnen för att göra nytta. Upplevd ekonomisk trygghet kan vara avgörande för att våga satsa. Utlärda ideal om entreprenörskap ligger nog inte ens på topp 20 över vad som har betydelse. Och fattigdom som går i arv har också helt andra orsaker än brist på utlärda ideal om entreprenörskap.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
P
Vad ligger då på topp 20?

S sjoberga skrev:
[länk]
Att klyftorna blivit större sedan 80-talet får man se som bra. Det var som högst marginalskatt då

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
S Skopan skrev:
Nej, rikas barn som lyckas beror på andra saker: Genetik, kontakter och kapital. Kapitalet behöver inte ens överföras till barnen för att göra nytta. Upplevd ekonomisk trygghet kan vara avgörande för att våga satsa. Utlärda ideal om entreprenörskap ligger nog inte ens på topp 20 över vad som har betydelse. Och fattigdom som går i arv har också helt andra orsaker än brist på utlärda ideal om entreprenörskap.
Knappast genetik, de rikas barn behöver inte vara smartare för att lyckas, det går uppenbart bra för dem ändå…

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.