H HenrikHuslöse skrev:
Var fick du den siffran ifrån?

Här är en studie på en Scania lastbil med Europadiesel (EN 590) och svensk diesel (Mk1) gjord på dynamometer. Förbrukningen är mycket snarlik mellan dieselkvaliteterna:

[länk]
T ex tested nedan, vilket var innan 30% reduktionsplikt infördes:

Tidningen Teknikens Värld genomförde ett bränsletest på en Opel Astra i laboratorium för tio år sedan. Med tysk diesel drog bilen 0.55-0,60 l/mil men när bilen istället tankades med svensk diesel blev förbrukningen 0,64 l/mil. En ökning med mellan 6-16% alltså.
https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-drar-din-bil-mer-pa-svensk-diesel-19314

Det är något som både bilförare och jordbrukare vittnar om.

R Riverground skrev:
T ex tested nedan, vilket var innan 30% reduktionsplikt infördes:

Tidningen Teknikens Värld genomförde ett bränsletest på en Opel Astra i laboratorium för tio år sedan. Med tysk diesel drog bilen 0.55-0,60 l/mil men när bilen istället tankades med svensk diesel blev förbrukningen 0,64 l/mil. En ökning med mellan 6-16% alltså.
[länk]

Det är något som både bilförare och jordbrukare vittnar om.
Tack för att du gav en referens! Mk1 dieseln är en annan fraktion än europadieseln, med kortare kolkedjor. Det gör att energiinnehållet per liter är ca 2% lägre i Mk1 än europadieseln. Större förbrukningsskillnad än 2% måste bero på dålig mjukvara i motorerna. Tester hos TUV på en Volkswagen visade på ca 1% högre förbrukning med Mk1 än Mk3.
http://www.ecotraffic.se/media/5894/44._rapport_127058__30_april_2012_.pdf

Förra sommaren var jag på roadtrip i Tyskland via Danmark. Både på vägen dit och hem tankade jag i Köpenhamn och bilen drog ca 4% mindre på de ca 250 milen jag körde på den danska dieseln.

• Gilla
Riverground
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Tack för att du gav en referens! Mk1 dieseln är en annan fraktion än europadieseln, med kortare kolkedjor. Det gör att energiinnehållet per liter är ca 2% lägre i Mk1 än europadieseln. Större förbrukningsskillnad än 2% måste bero på dålig mjukvara i motorerna. Tester hos TUV på en Volkswagen visade på ca 1% högre förbrukning med Mk1 än Mk3.
[länk]
Det finns många teorier och diskussioner varför det skiljer mer i praktiken, i alla fall för personbilar. T ex nedan. Dessutom innehåller HVO100 3-4% mindre energi än vanlig diesel.
https://forum.ihusbil.se/threads/jä...kning-med-svensk-och-kontinental-diesel.3575/

Den här videon om reduktionspliken rekommenderar jag alla att se.

• Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
J
Nu har jag inte tittat på denna video av Jönsson, men jag har sett nån anna tidigare med honom. Jag ogillar denna typ av videos av princip. Inget tvivel om att Jönsson inte är tappad bakom en vagn, han är nog smart. Men vilken agenda de har och om någon annan kraft står bakom är jag mer fundersam till. Finns ju flera andra liknande profiler.

J JohanLun skrev:
Nu har jag inte tittat på denna video av Jönsson, men jag har sett nån anna tidigare med honom. Jag ogillar denna typ av videos av princip. Inget tvivel om att Jönsson inte är tappad bakom en vagn, han är nog smart. Men vilken agenda de har och om någon annan kraft står bakom är jag mer fundersam till. Finns ju flera andra liknande profiler.
Kraft? Han får bidrag av folket och är väldigt saklig. Bara för att han inte röstar rött vill du intelyssna?

• Gilla
john.h och 3 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kraft? Han får bidrag av folket och är väldigt saklig. Bara för att han inte röstar rött vill du intelyssna?
Jag röstar inte heller rött, men de videor jag har sett av Jönsson börjar med en agenda och sen argumenterar han för den åsikten. Det är bättre att bara redovisa fakta. Vetenskapliga fakta.
Lyssna på vetenskapen. :-)

Jönsson kanske har rätt ofta, men jag blir alltid skeptisk av inledningarna till hans videor. Han mässar för de redan frälsta.

• Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Hmm, agenda? Han börjar med att han har identifierat ett problem. Därefter belyser han det problemet ur olika aspekter. Såklart blir det jobbigt för de som blir granskade. Är det ditt problem?

• Gilla
Crank och 2 till
  • Laddar…
P
Han kommer med slutsatser i de första meningarna i inledingen. Jag har bara sett andra videor av Jönsson, inte den här, och gillar inte hans stil helt enkelt. Han kanske har helt rätt i den här videon, men jag är inte lockad av att se den.

J
P pmd skrev:
Han kommer med slutsatser i de första meningarna i inledingen. Jag har bara sett andra videor av Jönsson, inte den här, och gillar inte hans stil helt enkelt. Han kanske har helt rätt i den här videon, men jag är inte lockad av att se den.
Jag är absolut inte vänster, men ultra liberaler och libertarianer har en förmåga att förenkla världen.

Jag håller med pmd. Jag gillar inte stilen även om Jönsson är smart, vältalig och säkert har endel bra tankar. Men objektivt känns det inte.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är absolut inte vänster, men ultra liberaler och libertarianer har en förmåga att förenkla världen.

Jag håller med pmd. Jag gillar inte stilen även om Jönsson är smart, vältalig och säkert har endel bra tankar. Men objektivt känns det inte.
Har du någon annan person likt Jönsson att rek? Som är objektiv och tydlig och lägger upp sina videos på annat sätt.

P
J JohanLun skrev:

Om du vill ha en objektiv opinionsbildare så lär du få leta länge!
Är väl bättre att ta till sig argument från olika håll och sedan bilda sig en egen uppfattning istället för att tro att någon skall ha facit. Som motpol mot propagandan i SvT och DN så kan du ja läsa Tidningen Näringslivet som brukar ta upp aktuella ämnen lite mer djuplodande än de vanliga snutt-media.

Och videosar på dumtube där någon nisse sitter och pratar är bara till för degenererade personer som inte klarar av att läsa en riktig text. Jönsson är betydligt bättre som podd, då man slipper se honom och alla fjantiga effekter, dock så utgör faktiskt innehåll även där bara ca hälften av tiden, restan är snack om hur bra han är och att man skall stödja honom för blah blah blah...

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
J
mnils skrev:
Om du vill ha en objektiv opinionsbildare så lär du få leta länge!
Är väl bättre att ta till sig argument från olika håll och sedan bilda sig en egen uppfattning istället för att tro att någon skall ha facit. Som motpol mot propagandan i SvT och DN så kan du ja läsa Tidningen Näringslivet som brukar ta upp aktuella ämnen lite mer djuplodande än de vanliga snutt-media.

Och videosar på dumtube där någon nisse sitter och pratar är bara till för degenererade personer som inte klarar av att läsa en riktig text. Jönsson är betydligt bättre som podd, då man slipper se honom och alla fjantiga effekter, dock så utgör faktiskt innehåll även där bara ca hälften av tiden, restan är snack om hur bra han är och att man skall stödja honom för blah blah blah...
Som sagt, jag tröttnade efter tittat 5 minuter. Så kan inte bedöma hans objektivitet. Men är less på överliberala resp supervänster. Ingen av grupperna har en pragmatisk eller realistisk syn på hur ett samhälle fungar... I nån slagts teoretisk låtsasvärld i politikers och akademikers finrum så kan båda dessa synsätt ge ett fantastiskt samhälle. Sen kommer verkligheten ikapp och då funkar ingen av systemen. Lika dant med superteoretiska nationalekomoner. Kan vara intressanta teorier men i praktiken är det annat som leder till att det inte kan flyga...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fick en av hans video länkad av en bekant med en fråga. Jag kunde då se att han ljög i den frågan.
Dvs påstod rena osanningar. Det var sådant som var möjligt att kontrollera med fakta.
Det är inte så att man kan blint tro på vad han säger. Det handlar nog mer om att han, liksom så många andra i den rollen, helt enkelt gillar rollen och säger vad som måste sägas för att få uppmärksamheten. (Cervenka gör motsatsen. Skriver kommunistiska lögner, och lever på det). Dom har bara hittat olika nischer.

(Bara så att inget missförstås och för att förekomma ogrundade känsloyttringar. Jag står till höger om Jönsson. Men har ingen acceptans för felaktiga påstående).

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.