EliGum EliGum skrev:
Fastigheten i fråga tänker att de själva skall ombesörja snöröjningen. Men jag tänker att det kan uppstå väldigt problematiska situationer om de inte sköter snöröjningen på ett tillförlitligt sätt. Så vitt jag förstår är ju ändå föreningen ansvarig för vägen och kan hållas ansvariga för eventuella fallolyckor.
Jag tycker att ni krånglar till det, om fastigheten själv skött vinterunderhållet då föreningens snöröjare kommer för att röja är ju saken ur värden, har fastighetsägaren inte skottat eller inte skottat tillräckligt kommer ju snöröjnings entreprenören att ploga sträckan på föreningens bekostnad precis som vanligt.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
EliGum EliGum skrev:
Fastigheten i fråga tänker att de själva skall ombesörja snöröjningen. Men jag tänker att det kan uppstå väldigt problematiska situationer om de inte sköter snöröjningen på ett tillförlitligt sätt. Så vitt jag förstår är ju ändå föreningen ansvarig för vägen och kan hållas ansvariga för eventuella fallolyckor.
I alla fall i teorin borde det vara lösbart genom att skriva ett "entreprenadavtal" om skötsel av den delen av vägen med noll kronor i ersättning. Sen beror det väl på vad de bakomliggande orsakerna är och hur fastighetsägarens resp. övriga delägares intressen och intentioner ser ut om det i verkligheten är en bra ide att göra så i det specifika fallet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.