H
EliGum EliGum skrev:
Vägföreningen äger vägen med tillhörande diken. Och som sagt, väg snutten används inte av andra bilister men av gångtrafikanter. Vilket är anledningen till att neka avträde från plogning. Tror också att en motion till föreningsstämman för att ändra stadgar är enda vägen att gå om en fastighet vill få avträde från plogning.

Tack för svar!
Om det är sista huset på vägen, inga andra bilar kör där men varför vill andra personer än husägaren gå där? Varför är det så viktigt att kunna gå där?

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis som har klargjorts kan inte en enskild delägare styra över en viss del av det samfällda vägnätet. Men om en fastighetsägare erbjuder sig att gratis snöröja en viss vägsträcka så kan styrelsen naturligtvis lösa vinterväghållningen på det sättet om det passar.

En sak som inte har kommit upp i tråden är vad som står i anläggningsbeslutet. Står det där att vägarna ska vinterväghållas så är det som en instruktion till föreningen av myndigheten att göra det. Samfällighetslagen ställer krav att följa anläggningsbeslutet. Formellt skulle det således vara fel av styrelsen (eller stämman) att bryta mot det. Nu är det ju en civilrättslig konstruktion så är alla delägare överens om att bryta mot anläggningsbeslutet så ger det inga konsekvenser med detta lagbrott. (Är någonsin alla delägare överens om någonting i ett litet samhälle?)

• Gilla
Stuff och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H HEM2121 skrev:
Om det är sista huset på vägen, inga andra bilar kör där men varför vill andra personer än husägaren gå där? Varför är det så viktigt att kunna gå där?
Möt mina talrika grannar hundägarna! Varv efter varv, dag efter dag. I ur och skur. 3-4 gånger om dan. Minst.

(Har också varit hundägare en gång i tiden...)

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Jag läste TS's inlägg en gång till och insåg att det måste ligga nåt annat bakom.

Ingen väg blir förstörd av snöröjning.
Jobb med snö blir inte mindre av att inte få hjälp med snöröjning.

Försök prata med varandra ibland går det att komma överens...

Själv tycker jag det är långsökt att hoppas att en vägförening inte får bestämma om snöröjning.

/ATW

En dålig förare på en grusväg kan väl förstöra, iaf innan tjälen gått i riktigt?

Vill man slippa betala avgiften också? Annars måste det väl bara vara bra att slippa köra av en vägsnutt?

Kanske kan man ordna med ett skoterspår som man kan gå på istället om nu folk bums vill gå där?

EliGum EliGum skrev:
Vägförening gällande mindre by med grusvägar.
En fastighet vill avstå plogning på väg som tillhör föreningen fram till deras tomt. Argumentet är att plogningen förstör vägen, river upp grus, och att det bildas snövallar vid infarten till deras fastighet.
Vägen tar slut vid deras tomt och används inte av andra bilister, men den används flitigt av folk i byn som går på vägen.
Har de rätt att avstå plogning, kan de kräva det?
Hur ska de själva komma fram till fastigheten? Hur ska sophämtning ske? Eventuellt behov av räddningstjänst?

Vill de sköta vägsnutten själva, eller vill de slippa gångtrafik utanför fastigheten?

Finns det kommunalt bidrag och/eller statsbidrag till vägföreningen? Vad gäller angående skötsel av vägnätet i vägföreningen?

Snöröjning förstör inte vägen nämnvärt om en normalt vettig maskinförare kör.
Snövallar är ett gissel som vi alla måste bära, men en hygglig maskinförare kan lägga mer av vallen "på andra sidan" så att det blir lättare att skotta undan den.

Vad är den egentliga bakomliggande orsaken?

Cheesen
EliGum EliGum skrev:
Enligt stadgarna ska vägen snöröjas, som alla andra vägar som ingår i föreningen. Men fastigheten vill avstå just snöröjning, men inte annat vägunderhåll som föreningen sköter, grusning, sandning etc.
Alltså, problemet är nog inte sluta ploga, det kan nog vägförening göra direkt. Men besparingen för den enskilda fastigheten som blir utan snöröjning är ju inte märkbar då man fortfarande får dela på hela samfällighetens kostnader. Misstänker att man vill slippa avgiften som är förknippad med snöröjning men det är antagligen svårt då man fortfarande behöver betala för snöröjning efter föreningens övriga vägar.

Det är flera som skriver att snöröjning inte skadar vägen, men det kan den mycket väl göra beroende på hur den utförs. Men i sak bör det vara ett icke problem då samfälligheten står för underhållet.

EliGum EliGum skrev:
Vägföreningen äger vägen med tillhörande diken. Och som sagt, väg snutten används inte av andra bilister men av gångtrafikanter. Vilket är anledningen till att neka avträde från plogning. Tror också att en motion till föreningsstämman för att ändra stadgar är enda vägen att gå om en fastighet vill få avträde från plogning.

Tack för svar!
Är du hundra? Vägföreningar äger knappast marken utan har som uppgift att förvalta och underhålla vägarna.

K Kane skrev:
Är du hundra? Vägföreningar äger knappast marken utan har som uppgift att förvalta och underhålla vägarna.
Man kan väl i princip säga att vägföreningen "äger" vägkroppen och markägaren äger marken där vägkroppen ligger.

Hur menar du annars att markägarna skulle "äga" sina vägsnuttar.

Finns ju iochförsig många exempel där samfälligheter äger marken under bägarna också.

/ATW

Jag skulle vilja vända på frågan tillbaka tillfastighetsägaren: Om ni har behov av ambulans eller räddningstjänst, vill ni inte att de ska komma fram till er fastighet ?
Och hur ska ni lösa framkomligheten för sophämtningen ?

Det är fler som använder vägen än bara de gående, men det tänkte man oftast inte på.

Fd ordf i vägförening

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Man kan väl i princip säga att vägföreningen "äger" vägkroppen och markägaren äger marken där vägkroppen ligger.

Hur menar du annars att markägarna skulle "äga" sina vägsnuttar.

Finns ju iochförsig många exempel där samfälligheter äger marken under bägarna också.

/ATW
Just "" kring äger är lämpligt här. Just ägandefrågan är inte central för samfällighetsföreningens skyldigheter och befogenheter, det viktiga är att vägen är inrättad som en GA. Därmed ges anläggningssamfälligheten rätt och skyldighet för drift och utförande av vägen. Det är som om anläggningssamfälligheten "äger" vägen även om den inte behöver göra det.

Tack för alla synpunkter.

Som jag förstår det äger och förvaltar vägföreningen själva vägen med tillhörande diken.

Så vitt jag vet framgår det i anläggningsbeslutet att föreningen skall sköta bar- och vinter- vägunderhåll. Men nu blev jag lite osäker och tänkte jag skulle läsa anläggningsbeslutet men lyckas inte hitta det på mina sidor på Lantmäteriet. Kanske nån som har ett söktips?

Som nämnts ovan är det en väg som används flitigt av gångtrafikanter, bl. a hundägare, där vägen tar slut kan man ta sig vidare på stigar.

Faktum är att vi har haft stora problem med grusvägar som slits väldigt mycket då det plogas innan tjälen satt sig i marken. Stora mängder snö gör att det helt enkelt måste plogas, men tydligen inte helt lätt att göra utan att plogen skär ned i vägen.

Fastigheten i fråga tänker att de själva skall ombesörja snöröjningen. Men jag tänker att det kan uppstå väldigt problematiska situationer om de inte sköter snöröjningen på ett tillförlitligt sätt. Så vitt jag förstår är ju ändå föreningen ansvarig för vägen och kan hållas ansvariga för eventuella fallolyckor.

Claes Sörmland
EliGum EliGum skrev:
Tack för alla synpunkter.

Som jag förstår det äger och förvaltar vägföreningen själva vägen med tillhörande diken.

Så vitt jag vet framgår det i anläggningsbeslutet att föreningen skall sköta bar- och vinter- vägunderhåll. Men nu blev jag lite osäker och tänkte jag skulle läsa anläggningsbeslutet men lyckas inte hitta det på mina sidor på Lantmäteriet. Kanske nån som har ett söktips?

Som nämnts ovan är det en väg som används flitigt av gångtrafikanter, bl. a hundägare, där vägen tar slut kan man ta sig vidare på stigar.

Faktum är att vi har haft stora problem med grusvägar som slits väldigt mycket då det plogas innan tjälen satt sig i marken. Stora mängder snö gör att det helt enkelt måste plogas, men tydligen inte helt lätt att göra utan att plogen skär ned i vägen.

Fastigheten i fråga tänker att de själva skall ombesörja snöröjningen. Men jag tänker att det kan uppstå väldigt problematiska situationer om de inte sköter snöröjningen på ett tillförlitligt sätt. Så vitt jag förstår är ju ändå föreningen ansvarig för vägen och kan hållas ansvariga för eventuella fallolyckor.
Här finns en handledning i granntråden om hur du hittar anläggningsbeslutet i tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet:

https://www.byggahus.se/forum/threads/problem-med-granne-vaeg-rakt-genom-tomten.508252/post-5566351

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här finns en handledning i granntråden om hur du hittar anläggningsbeslutet i tjänsten Min fastighet hos Lantmäteriet:

[länk]
tack

EliGum EliGum skrev:
Jag blir lite fundersam över detta med ansvar för fallolyckor. Var kommer det ifrån?

Det känns som att vi inte får hela bilden. Vill fastighetsägaren ha en nedsatt avgift? Vill han ha betalt för att sköta snöröjningen själv? Finns det en oro att fler skall komma med samma begäran så att det blir administrativt krångligt? Vad är annars problemet? Om han sköter snöröjningen själv får han som han vill, det blir billigare för föreningen och vägen blir ändå snöröjd. Vill man sköta det på ett formellt riktigt sätt kan ju föreningen skriva ett avtal med honom där han åtar sig att röja snö på den aktuella sträckan. Sköter han det inte så kan man alltid återgå till den ordinarie snöröjaren nästa vinter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.