200 716 läst ·
1 328 svar
201k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Då är ju frågan varför de inte köpte en vanlig knapp istället? Det är ju ingen större skillnad och de hade ju varit mycket billigare.Ramnemark skrev:
Det är ju kul att du är glad, men vissa (t.o.m. du kanske i framtiden) har nog lite större krav på sitt "smarta hem".T tobbbias skrev:Exakt. Jag tycker det är fantastiskt att jag nu i mitt gamla 50talshus kan styra vardagsrumsbelysningen och köksbordsbelysningen från samma lampknapp. Eller stänga av alla lampor genom ett dubbelklick på en lampknapp i sovrummet.
Mer än så behöver jag inte, förutom att det ska fungera varje gång jag gör det då...
Edit: Det är märkligt att de flesta försvarare av plejd måste dra till med att det fungerar. varför tror ni att andra system inte fungerar? Jag har haft ett antal shelly installerade i många år nu och de har också fungerat, hela tiden.
Det är väll detta som gör att ni som är emot Plejd inte riktigt förstår. När man säljer en Plejd-produkt till en kund så är inte reklamen KOLLA IN, SMARTA HEM.R RoAd skrev:Då är ju frågan varför de inte köpte en vanlig knapp istället? Det är ju ingen större skillnad och de hade ju varit mycket billigare.
Det är ju kul att du är glad, men vissa (t.o.m. du kanske i framtiden) har nog lite större krav på sitt "smarta hem".
Edit: Det är märkligt att de flesta försvarare av plejd måste dra till med att det fungerar. varför tror ni att andra system inte fungerar? Jag har haft ett antal shelly installerade i många år nu och de har också fungerat, hela tiden.
Utan snarare ”denna dimmern funkar väldigt bra med alla typer av laster och du kan dessutom lägga in tids-styrning om du vill. Jag hoppas du var ironisk i ditt svar till mig, för annars förstår du verkligen inte. (Dimmerpuckar för att dimra lampor), det går inte att jämföra med en ”vanlig knapp”.
Nej jag var inte ironisk. Det var du som skrev "ingen automation alls" vilket faktiskt är i närheten av vad jag anser att plejd ärRamnemark skrev:
Det är väll detta som gör att ni som är emot Plejd inte riktigt förstår. När man säljer en Plejd-produkt till en kund så är inte reklamen KOLLA IN, SMARTA HEM.
Utan snarare ”denna dimmern funkar väldigt bra med alla typer av laster och du kan dessutom lägga in tids-styrning om du vill. Jag hoppas du var ironisk i ditt svar till mig, för annars förstår du verkligen inte. (Dimmerpuckar för att dimra lampor), det går inte att jämföra med en ”vanlig knapp”.
Funktionsmässigt skulle Plejd absolut räcka för mina behov idag, jag är inte särskilt intresserad av hemautomation utan vill främst ha fjärrstyrbar belysning där jag lätt kan växla mellan olika "scener" etc och helst även med fysiska knappar. Så ja, Plejd duger fint för mig. Det är det system jag helst skulle vilja använda just eftersom det fokuserar på just det som jag vill göra, och dessutom gör det snyggt.
MEN.... anledningen till att jag ändå inte köper Plejd är att jag inte vågar lita på att de fortfarande finns om fem år. Visst, installationen skulle förmodligen fortfarande fungera, men plötsligt kommer det en ios- eller androiduppdatering varpå plejd-appen inte fungerar längre och det finns inte längre någon som uppdaterar plejd-appen, vad gör jag då ifall jag vill ändra något i konfigurationen? Där tycker jag risken med Plejd ligger. Tänk om Plejd gick att styra via andra appar och system, då spelar det ingen roll om de konkar om några år, vi skulle ändå ha kontroll över puckarna.
MEN.... anledningen till att jag ändå inte köper Plejd är att jag inte vågar lita på att de fortfarande finns om fem år. Visst, installationen skulle förmodligen fortfarande fungera, men plötsligt kommer det en ios- eller androiduppdatering varpå plejd-appen inte fungerar längre och det finns inte längre någon som uppdaterar plejd-appen, vad gör jag då ifall jag vill ändra något i konfigurationen? Där tycker jag risken med Plejd ligger. Tänk om Plejd gick att styra via andra appar och system, då spelar det ingen roll om de konkar om några år, vi skulle ändå ha kontroll över puckarna.
Men du jämförde det med att sätta en vanlig brytare, och då är du ju ute och cyklar. Jag skulle uppskatta att 70% av det Plejd säljer är Dim-01 vilket är en dosdimmer. Huvudsyftet är att dimra belysning.R RoAd skrev:
Ja, jag håller med(?). Plejds dimmer är inte mycket bättre än en helt vanlig knapp.Speciellt inte om några år när suget efter att koppla det till något mer avancerat än sitt egna astrour kommer.Ramnemark skrev:
Snark…….R RoAd skrev:
Du har inte vunnit något, men det är helt omöjligt att komma vidare om du är så trångsynt. Vi verkar ju vara överens om att Plejd inte är ett bra hemautomationssystem. Men att hata så mycket på något som så många är nöjda med och som säljer så bra är bara korkat. Du verkar vara helt fast i att alla vill ha automatiserade hus och så är det helt enkelt inte. Sitter du bara och trollar eller har du någon erfarenhet av detta? Är du elektriker? Installerar du automationssystem? Eller är du bara en tangentbordskrigare?R RoAd skrev:
Jäkla roll att ta på sig.R RoAd skrev:Jag tror att det är du som missförstått. Jag (som antagligen klassas som en "plejdhatare") tror verkligen inte att kunder i allmänhet har en aning om vad ett öppet system ens är. Jag försöker i den mån jag kan utbilda dem i att förstå det.
Jag tror att de flesta konsumenter (oavsett vilken produkttyp det gäller) blir ganska sura om de om tio år inser att de köpt saker som bara fungerar med 162 volt pulsspänning.
"Hej har du tid att prata om plejd, vår orättvisa härskare"
Vet inte varför du tycker att jag är trångsynt. Du håller ju t.o.m. med om att plejd är ganska dåligt om man vill ha hemautomation. Om man inte vill ha det så kunde man väl bara köpt en vanlig dimmer?Ramnemark skrev:
Jag "hatar" jag inte alls Plejd. Jag konstaterar bara att det är en rätt dålig produkt sett till vad man får för pengarna.Ramnemark skrev:
Ja? Det var ju precis vad jag skrev tidigare: om man inte vill ha det så förstår jag inte varför man köper något annat än vanliga knappar/dimmers.Ramnemark skrev:
Nej, ja, nej, nej, nej.Ramnemark skrev:
Det du skriver är lite ironiskt för de som förespråkar Plejd uttrycker sig faktiskt lite så. Det är sällan (aldrig) några argument förutom att "det funkar". Det känns faktiskt lite religiöst.Forlowt skrev:
Jag försöker hålla mig till det faktiska problemet: Plejd fungerar inte med något annat än plejd.
En vanlig dimmer kostar i princip lika mycket som en Plejd-dimmer. När det gäller dosdimrar så tycker jag den är en av de bästa.R RoAd skrev:Vet inte varför du tycker att jag är trångsynt. Du håller ju t.o.m. med om att plejd är ganska dåligt om man vill ha hemautomation. Om man inte vill ha det så kunde man väl bara köpt en vanlig dimmer?
Jag "hatar" jag inte alls Plejd. Jag konstaterar bara att det är en rätt dålig produkt sett till vad man får för pengarna.
Ja? Det var ju precis vad jag skrev tidigare: om man inte vill ha det så förstår jag inte varför man köper något annat än vanliga knappar/dimmers.
Nej, ja, nej, nej, nej.
Jag har varit på flera reklamationer med Schneiders svarta dosdimrar, efter strömavbrott så slutar de fungera och behöver resetas. Jag har varit och bytt flera Eltako som slutat fungera. Inga reklamationer hos de drygt 20 kunderna jag satt Plejd hos…….
Fast just där håller jag inte med dig. Jag tror att det finns en hyfsat stor grupp som vill ha fjärr- och timerstyrt ljus men för den skull inte vill gå vidare med ”riktig” hemautomation.R RoAd skrev:
Dit hör jag, jag har haft fjärrstyrd belysning (2-7 dimmers per rum med 10 presets vardera, 10 scener per rum och 10 globala scener, timerstyrt samt styrt med samma ur-fjärr som tv/stereo) i 25 år. Nu har jag i princip pensionerat det systemet i takt med att jag gått över till led-baserade ljuskällor, vilket mina antika dimmers inte trivs så bra med. Möjlighet att bygga ut med styrning av andra grejer och andra triggers har funnits i ca 20 år, men det har aldrig intresserat mig. Jag förstår grejen, absolut, men det är inte för mig. Därför hade jag kunnat tänka mig Plejd om det nu inte vore för den där jäkla inlåsningen.
Min luddiga poäng är att man inte ska ta för givet att alla som hoppar in i den här världen kommer att vilja köra mer automation än vad tex Plejd erbjuder (dvs inte mycket alls).
Ok, vi kan enas om att Plejd antagligen är en rätt ok dimmer, så där är vi överens. Det är när du blandar in automation eller "smart" som jag måste invända. Då finns det betydligt bättre/billigare produkter att köpa,Ramnemark skrev:
En vanlig dimmer kostar i princip lika mycket som en Plejd-dimmer. När det gäller dosdimrar så tycker jag den är en av de bästa.
Jag har varit på flera reklamationer med Schneiders svarta dosdimrar, efter strömavbrott så slutar de fungera och behöver resetas. Jag har varit och bytt flera Eltako som slutat fungera. Inga reklamationer hos de drygt 20 kunderna jag satt Plejd hos…….
Det var ett onödigt krångligt sätt att säga att du håller med migT TowaTei skrev:Fast just där håller jag inte med dig. Jag tror att det finns en hyfsat stor grupp som vill ha fjärr- och timerstyrt ljus men för den skull inte vill gå vidare med ”riktig” hemautomation.
Dit hör jag, jag har haft fjärrstyrd belysning (2-7 dimmers per rum med 10 presets vardera, 10 scener per rum och 10 globala scener, timerstyrt samt styrt med samma ur-fjärr som tv/stereo) i 25 år. Nu har jag i princip pensionerat det systemet i takt med att jag gått över till led-baserade ljuskällor, vilket mina antika dimmers inte trivs så bra med. Möjlighet att bygga ut med styrning av andra grejer och andra triggers har funnits i ca 20 år, men det har aldrig intresserat mig. Jag förstår grejen, absolut, men det är inte för mig. Därför hade jag kunnat tänka mig Plejd om det nu inte vore för den där jäkla inlåsningen.
Min luddiga poäng är att man inte ska ta för givet att alla som hoppar in i den här världen kommer att vilja köra mer automation än vad tex Plejd erbjuder (dvs inte mycket alls).