200 713 läst ·
1 328 svar
201k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
K karlmb skrev:De struntar helt i det,, liksom ifall de blir beroende av molnet eller ej.
Men när de får problem och märker att de inte kan få det att fungera som det vill, ja då blir de besvikna.
För då måste de ha dit en elektriker igen (största kostnaden för dem), och dessutom någon med högre kompetens är de som bara kränger Plejd och inte kan något annat.
Måste vara jobbigt att se problem med allt utom det man själv gillar. Allt har sin livslängd, så klart kommer plejd inte hålla för evigt men varför skulle det bli helt kass bara för det.
Låst system eller ej, det går att interagera med det på mer än ett sätt redan så jag är hoppfull.
Tända belysningen vid brandlarm?T tobbbias skrev:
Mäta och styra temp, välja olika temperaturer med knapp eller app.
Utebelysning som styrs av trådlös deckare,
Styrning dörrlås
Detta går att göra, utan att skriva en enda rad kod i mitt Z-wave system.
Medlem
· Västernorrland
· 2 088 inlägg
Fast det är ju egentligen precis tvärtom; Att inte gilla inte en viss sak just för att man ser de framtida problem som kommer att uppstå.Forlowt skrev:
Produkterna i Plejds sortiment är det i sig nog inget fel på. Jättebra att inte vara beroende av molnet t.ex. för den dagliga driften. En princip som jag iallafall värderar jättehögt.
Det jag, och många fler, inte gillar är Plejds totala inlåsning till deras eget ekosystem vilket kan göra en stor investering totalt värdelös över en natt.
Jo, om Plejd konkar, eller blir uppköpta av någon som lägger ner Plejd till förmån för deras eget märke så blir dina installerade produkter "helt kass". Kanske inte över en natt så länge den är monterad och fungerar.Forlowt skrev:
Troligtvis slutar gateway att fungera först för när molntjänsten är borta så finns ingen kontakt med världen utanför ditt eget nät.
Fine, tänker du, jag kan ju iallafall styra dem lokalt via blåtand så jag lider inte så mycket. Tills du byter mobil och appen inte längre stöds av den nya versionen av mobilens operativsystem och det inte längre finns någon som utvecklar och underhåller de de delarna. Ingen kan ta över och göra det heller då hela systemet med proprietära system handlar om att hemlighålla hur det fungerar "bakom skalet".
Nu åldras ditt system väldigt snabbt... Över en natt om du har otur.
Det som troligt händer efter detta är att "någon" entusiastgrupp börjar analysera protokoll och kommunikation för att på så sätt kunna driva sina produkter vidare.
Vilket till slut gör det till ett öppet (känt) protokoll, vilket är den plats vi anser Plejd ska vara på redan idag. Men du kommer att ha ett långt gap i tidslinjen där du inte har ett väl fungerande system och du eller din respektive tröttnar på att inte kunna tända lampor längre och hyr in en elektriker för att byta system.
Kalla mig domedagsprofet om ni vill, det har jag hört förr. Jag har också haft (glädjen) att få säga "vad var det jag sa" mer än en gång i mitt liv.
Hur många pengar och hur många timmar har du lagt ned på det då? Är det relevant att jmf en plejdpuck för 500kr som vem helst kan koppla in och som gör det man vill på ett enkelt och smidigt sätt och är gömt i en apparat dosa, med ett system som låter svindyr och som du förmodligen lagt ned tid och intresse i överflöd för?K Keld skrev:
Det är inte svårt på något sätt. Produkterna är i praktiken funktionellt identiska med Plejds produkter. Det finns dessutom ZigBee som är en öppnare standard än Z-wave (som faktiskt är en proprietär standard även det, om än med möjlighet att licensiera som tillverkare).T tobbbias skrev:Hur många pengar och hur många timmar har du lagt ned på det då? Är det relevant att jmf en plejdpuck för 500kr som vem helst kan koppla in och som gör det man vill på ett enkelt och smidigt sätt och är gömt i en apparat dosa, med ett system som låter svindyr och som du förmodligen lagt ned tid och intresse i överflöd för?
Och just ZigBee-produkter säljs av IKEA, LIDL, Philips, Osram och många många fler. Håller man sig till en enda tillverkare så fungerar det extremt bra, problemet är att ingen integratör tar på sig helhetsansvar för lösningar som också har puckar då dessa kräver installation av elektriker i Sverige. Dvs, den svenska lagstiftningen är det som stoppar öppna standarder från att lyckas etablera sig just nu. Och med elektriker som gärna väljer Plejd så är det svårt för de öppna standarderna att etablera sig.
it-snubben skrev:
Fast det är ju egentligen precis tvärtom; Att inte gilla inte en viss sak just för att man ser de framtida problem som kommer att uppstå.
Produkterna i Plejds sortiment är det i sig nog inget fel på. Jättebra att inte vara beroende av molnet t.ex. för den dagliga driften. En princip som jag iallafall värderar jättehögt.
Det jag, och många fler, inte gillar är Plejds totala inlåsning till deras eget ekosystem vilket kan göra en stor investering totalt värdelös över en natt.
Jo, om Plejd konkar, eller blir uppköpta av någon som lägger ner Plejd till förmån för deras eget märke så blir dina installerade produkter "helt kass". Kanske inte över en natt så länge den är monterad och fungerar.
Troligtvis slutar gateway att fungera först för när molntjänsten är borta så finns ingen kontakt med världen utanför ditt eget nät.
Fine, tänker du, jag kan ju iallafall styra dem lokalt via blåtand så jag lider inte så mycket. Tills du byter mobil och appen inte längre stöds av den nya versionen av mobilens operativsystem och det inte längre finns någon som utvecklar och underhåller de de delarna. Ingen kan ta över och göra det heller då hela systemet med proprietära system handlar om att hemlighålla hur det fungerar "bakom skalet".
Nu åldras ditt system väldigt snabbt... Över en natt om du har otur.
Det som troligt händer efter detta är att "någon" entusiastgrupp börjar analysera protokoll och kommunikation för att på så sätt kunna driva sina produkter vidare.
Vilket till slut gör det till ett öppet (känt) protokoll, vilket är den plats vi anser Plejd ska vara på redan idag. Men du kommer att ha ett långt gap i tidslinjen där du inte har ett väl fungerande system och du eller din respektive tröttnar på att inte kunna tända lampor längre och hyr in en elektriker för att byta system.
Kalla mig domedagsprofet om ni vill, det har jag hört förr. Jag har också haft (glädjen) att få säga "vad var det jag sa" mer än en gång i mitt liv.
Riktigt bra förklarat men det finns massvis med exempel på öppna system som också gått och dött på grund av diverse anledningar.
Jag fortsätter satsa på plejd just på grund av den simpla anledning att det fungerar så jävla bra och helt utan buggar, tror inte jag stött på en enda bug faktiskt.
Jag har tidigare flashat telefoner och annat för att då funktionalitet som inte tidigare finns där vilket är lite av anledningen till att jag inte är rädd. Men all sen tid jag sparar på ett system som fungerar klockrent är tid jag har att göra annat roligt så som att umgås med familjen
Huvudet på spiken, Forlowt.
Och det är precis så jag tror det kommer bli. Om X antal år när hemautomation verkligen har mognat kommer en helt ny standard från en större aktör som tar över hela alltet. Idag är hemautomation så otroligt spretigt med massa standarder och prylar av varierande kvalitet.
Då spelar det ingen roll att man har köpt in sig i en öppen standard, den kommer ändå bli obsolet.
Tills dess kommer jag njuta av att Plejd fungerar felfritt och att jag inte behöver lyfta ett finger för att det ska fungera.
Och det är precis så jag tror det kommer bli. Om X antal år när hemautomation verkligen har mognat kommer en helt ny standard från en större aktör som tar över hela alltet. Idag är hemautomation så otroligt spretigt med massa standarder och prylar av varierande kvalitet.
Då spelar det ingen roll att man har köpt in sig i en öppen standard, den kommer ändå bli obsolet.
Tills dess kommer jag njuta av att Plejd fungerar felfritt och att jag inte behöver lyfta ett finger för att det ska fungera.
Jag är också såpass avancerad att jag tex vid flera tillfällen provat att installera Linux på windows-datorer men som flera ggr tröttnat på otydliga och högdragna insturktioner från folk som kan men inte förstår hur "svårt det kan vara". Inom hemautomation har jag sedan X10:s dagar väntat på en enkelt, standardiserad och billig hemautomationsstd.Forlowt skrev:
Riktigt bra förklarat men det finns massvis med exempel på öppna system som också gått och dött på grund av diverse anledningar.
Jag fortsätter satsa på plejd just på grund av den simpla anledning att det fungerar så jävla bra och helt utan buggar, tror inte jag stött på en enda bug faktiskt.
Jag har tidigare flashat telefoner och annat för att då funktionalitet som inte tidigare finns där vilket är lite av anledningen till att jag inte är rädd. Men all sen tid jag sparar på ett system som fungerar klockrent är tid jag har att göra annat roligt så som att umgås med familjen![]()
Så när Ikea, Philps och ett antal andra producenter av vanliga konsumentprodukter började sälja fjärrstyrda prudukter som alla använde samma standard, då insåg jag att det började bli dags att titta närmare på Zigbee.
När Lidl började sälja billiga Zigbee-gateways, uttag och lampor som enligt reviews var helt OK, så tog jag steget och har nu påbörjat ett mindre system där jag kan bygga ut allteftersom, med puckar, grindstyrningar mm från helt andra tillverkare utan problem med kompabitlitet eller kvalitet.
Man kan köpa billiga Zigbee prylar på AliExpress för några tior, och de kommer ändå från repsekterade tillverkare som Tuya och SonOff tex.
Jag har tipsat en granne och han har inte på långa vägar samma historik från Linux eller datorer öht (Ifån-människa), och även han har (från att fått Plejd installerat i ett tillbygge) påbörjat resan mot Zigbee.
Vare sig han eller jag har stött på några buggar öht, det hela fungerar direkt som tänkt och det med produkter från flera olika tillverkare. Ingen hacking, bara direkt i Lidls app (kopia av Tuyas sägs det).
Så att det skulle vara enklare på något vis med Plejd än med de enkla Zigbee-lösningar som nu finns, det håller inte.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Tja, om jag som installatör installerar en elcentral av typ Hager eller Malmberg så är det definitivt inte dit kunden går och klagar om en säkring fungerar dåligt.J Jonte Karlsson skrev:
Samma sak är det med de dimmers av olika fabrikat jag installerar, jag VET att Plejd fungerar i >95% av alla installationer mot okända LED-lampor medan de andra fungerar "bara" till 75%.
Jag kan enkelt prova fram olika inställningar vi mobil-telefonappen, med jag i de flesta andra måste öppna strömbrytaren och med skruvmejseln justera en liten vridpotentiometer eller trycka på en liten knapp, och sen hoppas att det fungerar.
Plejd fungera IDAG !!!!!!
Matter kanske fungerar i övermorgon.
Homeassistans fungerar idag men kräver ....... just det en massa extra jobb.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Elektrikern säljer inte in Plejd för att tjäna mer pengar, utan för att man får fler nöjda kunder till ett lägre pris (egentligen mindre antal arbetstimmar och färre reklamationer).J Jonte Karlsson skrev:
Man kan med Plejd även enkelt spara in en hel del kabeldragning när samma tryckknapp enkelt kan göra flera saker, utan att behöva ta med overhead som ett nytt okänt system medför. Plejd är pålitligt, koppla in och glöm bort.
Precis likadant med ZIgBee-puckar och Zwave-puckar. Plejd har dock en liten fördel här och det är att det går att använda telefonen direkt mot brytaren utan gateway. Å andra sidan kostar en Gateway inte många kronor (relativt puckarna) och det är stora fördelar med en gateway, så den nischen är inte stor.C claesborjesson skrev:Elektrikern säljer inte in Plejd för att tjäna mer pengar, utan för att man får fler nöjda kunder till ett lägre pris (egentligen mindre antal arbetstimmar och färre reklamationer).
Man kan med Plejd även enkelt spara in en hel del kabeldragning när samma tryckknapp enkelt kan göra flera saker, utan att behöva ta med overhead som ett nytt okänt system medför. Plejd är pålitligt, koppla in och glöm bort.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Det mesta har redan sagts men vi kan väl summera:T tobbbias skrev:
Att det är upp till fem gånger dyrare än likvärdiga system som är minst lika enla, stabila och pålitliga.
Att många känder sig lurade av sin elektriker eftersom man investerat många tusenlappar i ett system som man senare inser inte alls är det hemautomationssystem som man trodde man köpte, utan i själva verket ett simpelt belysningssystem.
Att det bygger på ett proprietärt protokoll som kommer självdö den dagen Plejd konkar eller blir uppköpta, vilket är en högst reell risk med tanke på att det hänt i princip samtliga likvärdiga företag och hela branschen går åt ett annat håll.
Att när man investerat i ett proprietärt system så måste man på grund av inlåsningseffekten i princip fortsätta med det för annars är alla tusenlappar och all tid investerade förgäves.
Att Plejds utvecklingstakt påminner om att sitta ute i minuusgrader och vänta på att målarfärgen på fasaden ska torka, och många löften och planer om funktioner och integrering har visat sig vara rena drömmar (kombinerat med ovanstående ger det ett extra jobbigt läge).
Och så vidare.
Finns som sagt enklare än HA. Som funkar idag. Dimmers för "dimbara" LED är ju ett övergående problem. Jag vill ha zigbeestyrda LED-drivers för CC istället. Och det finns också. Idag.C claesborjesson skrev:Tja, om jag som installatör installerar en elcentral av typ Hager eller Malmberg så är det definitivt inte dit kunden går och klagar om en säkring fungerar dåligt.
Samma sak är det med de dimmers av olika fabrikat jag installerar, jag VET att Plejd fungerar i >95% av alla installationer mot okända LED-lampor medan de andra fungerar "bara" till 75%.
Jag kan enkelt prova fram olika inställningar vi mobil-telefonappen, med jag i de flesta andra måste öppna strömbrytaren och med skruvmejseln justera en liten vridpotentiometer eller trycka på en liten knapp, och sen hoppas att det fungerar.
Plejd fungera IDAG !!!!!!
Matter kanske fungerar i övermorgon.
Homeassistans fungerar idag men kräver ....... just det en massa extra jobb.
Att göra den optimala dimmern för gammal teknik är ju inte så framåtsyftande...
Nästan vem som helst kan koppla in en Plejdpuck. Vem som helst får däremot inte koppla in en Plejdpuck eller någon annan puck. Den fysiska installationen är det ingen skillnad på.T tobbbias skrev:Hur många pengar och hur många timmar har du lagt ned på det då? Är det relevant att jmf en plejdpuck för 500kr som vem helst kan koppla in och som gör det man vill på ett enkelt och smidigt sätt och är gömt i en apparat dosa, med ett system som låter svindyr och som du förmodligen lagt ned tid och intresse i överflöd för?
Skillnaden är att den ena pucken förmodligen är billigare, har fler funktioner, går att styra och integrera med vilket ekosystem du råkar ha just nu eller i framtiden, och man kan lätt göra saker som att aktivera nödbelysning när en brandvarnare går, eller stänga av grendosan med mobilladdaren när telefonens temperatursensor rapporterar överhettning, osv. Den andra, not so much. Du får själv lista ut vilken som är vilken.
"Men varför skulle någon vilja göra sånt krångel", frågar du säkert nu, så som andra frågat hundratals gånger. Det behöver man naturligtvis inte. Men då är frågan varför man vill betala fyra gånger mer för att få färre funktioner. Det är så märkligt varje gång alla lyfter fram det som något positivt att Plejd kan göra så lite. Det är som att det främsta argumentet är att systemet är så dumt att man inte kan göra något. Sådana system har absolut sin plats men det ska väl då för sjutton kosta mindre, inte mer.