200 737 läst ·
1 328 svar
201k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Har du någon källa på detta eller är det som du tror?R RoAd skrev:
Jag frågade dem i somras på FB om de planerar stödja Thread och Matter och svaret var då nej. Utgår ifrån att deras kortsiktiga strategi därför är deras instängda lösning.
Scheider har däremot tydligt deklarerat att de kommer satsa på Matter och om jag inte minns fel, sitter de även i styrelsen för den organisationen. Men tyvärr skall deras nysläppta produkter inom Wiser inte gå att uppdatera till att stödja Thread och Matter. Så den är också lite halvt instängd även om den baseras på Zigbee 3.0.
Scheider har däremot tydligt deklarerat att de kommer satsa på Matter och om jag inte minns fel, sitter de även i styrelsen för den organisationen. Men tyvärr skall deras nysläppta produkter inom Wiser inte gå att uppdatera till att stödja Thread och Matter. Så den är också lite halvt instängd även om den baseras på Zigbee 3.0.
Min åsikt om Plejd;
Om du har så mycket pengar att du inte bryr dig om att eventuellt vid ett senare tillfälle byta ut, eller köpa till olika bryggor/gateways så visst. Låt en elinstallatör installera Plejd.
Om du däremot är en engagerad hemma-fixare som bryr dig om mest pang för pengarna - tacka, men tacka nej till Plejd.
Mina argument är enkla; Det finns bättre och mer framtidssäkrade teknologier som dessutom är billigare!
Zigbee. https://csa-iot.org/ Zigbee kommer att "i princip" omvandlas till "Matter". Matter är tekniken/protokollet som IKEA; Google, Apple mf har arbetat fram gemensamt för The Smart Devices... so to spik.
Fördelarna idag är redan extrema i jämförelsen mellan BT (blåtand) och ZigBee.
Ja, jag är partisk. Varför - Jo för min installatör satte in Plejd utan att jag fick veta vilken teknik han satte in. Jag läste på, jag mailade Plejds huvudkontor och pratade med dem om hur de ser på framtiden etc. Jag läste på om olika tekniker, och idag använder jag Zigbee, med siktet på att vara helt redo för att övergå till Matter.
https://buildwithmatter.com/
Så. Skönt att ha det sagt. Nu släpper jag detta
Om du har så mycket pengar att du inte bryr dig om att eventuellt vid ett senare tillfälle byta ut, eller köpa till olika bryggor/gateways så visst. Låt en elinstallatör installera Plejd.
Om du däremot är en engagerad hemma-fixare som bryr dig om mest pang för pengarna - tacka, men tacka nej till Plejd.
Mina argument är enkla; Det finns bättre och mer framtidssäkrade teknologier som dessutom är billigare!
Zigbee. https://csa-iot.org/ Zigbee kommer att "i princip" omvandlas till "Matter". Matter är tekniken/protokollet som IKEA; Google, Apple mf har arbetat fram gemensamt för The Smart Devices... so to spik.
Ja, jag är partisk. Varför - Jo för min installatör satte in Plejd utan att jag fick veta vilken teknik han satte in. Jag läste på, jag mailade Plejds huvudkontor och pratade med dem om hur de ser på framtiden etc. Jag läste på om olika tekniker, och idag använder jag Zigbee, med siktet på att vara helt redo för att övergå till Matter.
https://buildwithmatter.com/
Så. Skönt att ha det sagt. Nu släpper jag detta
Schneider gjorde precis samma resa.K kaherdin skrev:Min åsikt om Plejd;
Zigbee. [länk] Zigbee kommer att "i princip" omvandlas till "Matter". Matter är tekniken/protokollet som IKEA; Google, Apple mf har arbetat fram gemensamt för The Smart Devices... so to spik.
[länk]
Så. Skönt att ha det sagt. Nu släpper jag detta![]()
De köpte in sig i Plejd, läste på och sålde sina aktier i Plejd.
De insåg att kunderna vill ha billiga och öppna system.
Idag har de skapat Wiser.
Kanske inte då billigt, men iaf framtidssäkrat via Zigbee.
Vad menar du? Det finns redan idag ett större utbud av produkter i Schneiders sortiment än i Plejds, och du kan kombinera dem med andra märken.Norrtull skrev:
https://www.se.com/se/sv/home/smart-home/wiser/homeowner.jsp
Om du vill köpa saker nu (och inte "snart", vilket ibland verkar vara aldrig (homekit?)) är verkligen inte Plejd något du ska satsa på
Vem är alla dessa kunder som vill ha ett öppet system ? Onekligen har plejd sålt produkter kanske till många.K karlmb skrev:
Tror ni överskattat att folk bryr sig så mycket om det är öppet eller stängt... Så länge det fungerar felfritt vilket det faktiskt gör.
Jag tror att det är du som missförstått. Jag (som antagligen klassas som en "plejdhatare") tror verkligen inte att kunder i allmänhet har en aning om vad ett öppet system ens är. Jag försöker i den mån jag kan utbilda dem i att förstå det.Forlowt skrev:
Jag tror att de flesta konsumenter (oavsett vilken produkttyp det gäller) blir ganska sura om de om tio år inser att de köpt saker som bara fungerar med 162 volt pulsspänning.
Ja 95% av de som har Plejd kommer aldrig känna av att systemet är ”låst”. Användarvänligheten är det som gör att Plejd säljer som smör, inte hur öppet eller kompatibelt systemet är. Vill man automatisera hela huset så har man förmodligen läst på innan och bestämmer sig för ett annat system. Vill man ha en dimmerpuck med Astro-Ur så klarar man sig utmärkt med PlejdForlowt skrev:
Jag gillar Plejd. Jag gissar att >67% av alla håller med. Finns ju inget att ogilla liksom. Det bara fungerar. Sen om det kostar lite extra, whatevah. Om man värdesätter sin egentid öht så försvinner ju X00 kr bara man ska försöka surfa in på nätet för att hitta vilken av de tusentals zigbee/matter/hue produkt man ska försöka ersätta sin redan trasiga zigbee/matter/hue produkt med. Då är det skönt att bara istället kolla upp Plejds 5-6 prylar.
Det är (så vitt jag sett) inte plejds kvalitet som kritiseras. Det är deras ovilja att vara kompatibla med andra system. Hade du försvarat en bil som bara gick att köra på 92-oktanig bensin eller mobiltelefon som bara går att ringa på i tyskland?T tobbbias skrev:Jag gillar Plejd. Jag gissar att >67% av alla håller med. Finns ju inget att ogilla liksom. Det bara fungerar. Sen om det kostar lite extra, whatevah. Om man värdesätter sin egentid öht så försvinner ju X00 kr bara man ska försöka surfa in på nätet för att hitta vilken av de tusentals zigbee/matter/hue produkt man ska försöka ersätta sin redan trasiga zigbee/matter/hue produkt med. Då är det skönt att bara istället kolla upp Plejds 5-6 prylar.
Standarder är anledningen till att världen som vi känner till den fungerar (internet, el i våra uttag, mobiltelefoni, hörlurar, USB, dragkrokar, färdigskivat bröd, etc etc) och alla försök att motverka det bör motverkas (pun intended).
R RoAd skrev:Det är (så vitt jag sett) inte plejds kvalitet som kritiseras. Det är deras ovilja att vara kompatibla med andra system. Hade du försvarat en bil som bara gick att köra på 92-oktanig bensin eller mobiltelefon som bara går att ringa på i tyskland?
Standarder är anledningen till att världen som vi känner till den fungerar (internet, el i våra uttag, mobiltelefoni, hörlurar, USB, dragkrokar, färdigskivat bröd, etc etc) och alla försök att motverka det bör motverkas (pun intended).
Jag tror du överskattar hur många som vill ha automatiserade hus. De flesta tänder sina plejd-produkter med fysiska knappar, alltså ingen automation alls…….R RoAd skrev:Det är (så vitt jag sett) inte plejds kvalitet som kritiseras. Det är deras ovilja att vara kompatibla med andra system. Hade du försvarat en bil som bara gick att köra på 92-oktanig bensin eller mobiltelefon som bara går att ringa på i tyskland?
Exakt. Jag tycker det är fantastiskt att jag nu i mitt gamla 50talshus kan styra vardagsrumsbelysningen och köksbordsbelysningen från samma lampknapp. Eller stänga av alla lampor genom ett dubbelklick på en lampknapp i sovrummet.
Mer än så behöver jag inte, förutom att det ska fungera varje gång jag gör det då...
Mer än så behöver jag inte, förutom att det ska fungera varje gång jag gör det då...