200 744 läst ·
1 328 svar
201k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Varför har denna tråd mestadels blivit "jag hatar PLEJD" ?J jassaj skrev:
Plejd är en produkt som
inte är billigast
inte är dyrast
fungerar mycket bra
mycket bra programvara
Begränsad till att styra belysning.
Det smarta med Plejd är att den har 2 ingångar även om man bara köpt den med 1 utgång.
Du har dubbelklick som ökar antalet möjligheter.
Vilken tryckknapp som helst kan styra en eller flera andra belysningar, mycket enkelt.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
enkelt, för det du skriver kan flera andra produkter göra lika bra eller till och med bättre. Plejd får det att låta som deras sak är super unik fast det ändå dom gör är att låsa in kunden i ett hörn och utbudet av produkter dom har är starkt begränsat.C claesborjesson skrev:Varför har denna tråd mestadels blivit "jag hatar PLEJD" ?
Plejd är en produkt som
inte är billigast
inte är dyrast
fungerar mycket bra
mycket bra programvara
Begränsad till att styra belysning.
Det smarta med Plejd är att den har 2 ingångar även om man bara köpt den med 1 utgång.
Du har dubbelklick som ökar antalet möjligheter.
Vilken tryckknapp som helst kan styra en eller flera andra belysningar, mycket enkelt.
Därför är Plejd skräp i mina ögon
Fel du behöver ingen HC till Fibaro, du kan använda en z-wave dimmer (behöver inte vara Fibaro) precis som Plejd, och där är den billigare.Ramnemark skrev:
svaret ovanför var för att någon påstod att det inte fans två ingångar på en z-wave, Fibaro har det på sina puckar.
Redigerat:
Jag tycker ändå du jämför fel produkter med varandra. Jag har själv ett Fibarosystem men för att bara styra lampor på/av och ev astro-funktion så är Plejd smidigare och mycket mer användarvänligt. Vill man bygga ett stort system och/eller styra mer eller få mer parametrar så är Z-wave klart bättre. Men jag kan tycka att iaf Fibaro har mycket att lära av användarvänligheten/appen av Plejd.J jassaj skrev:
Oavsett så är Plejd inte skräp utan en utav de bättre tillverkarna på dosdimrar.
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Jag skrev att "JAG har inte stött på någon dosdimmer typ eltako, vadsbo, elko, Malmbergs.... som har två ingångar", du påstår att jag sagt "det finns inte 2 ingångar på Z-wave". Det var inte vad jag skrev...J jassaj skrev:
Jag har ändå jobbat som elektriker i ett antal år och har inte träffat på dosdimmrar som är lika flexibla som Plejd.
Vilken Z-wave dimmer har två ingångar ?
Kan man styra en/flera andra dimmer utan att behöva ett överliggande system för X-tusen.
Jag vill gärna lära mig mera. Jag har inte jobbat så mycket med Z-wave, jag har försökt att starta upp men åkt på pumpen med lösenord i flera lager, installation av diverse programvaror. Jag letar efter något enkelt.
Köp då en Zigbee-hub (Lidl har en som fungerar utmärkt för några hundra tom) och handla billiga Zigbee switchar och dimmers som alla funkar med den. Tuya resp Sonoff är välkända tillverkare som har allt du behöver till en bråkdel av både Fibaro och Plejd. Även Ikeas trådfri fungerar med valfri Zigbee hub.C claesborjesson skrev:Jag skrev att "JAG har inte stött på någon dosdimmer typ eltako, vadsbo, elko, Malmbergs.... som har två ingångar", du påstår att jag sagt "det finns inte 2 ingångar på Z-wave". Det var inte vad jag skrev...
Jag har ändå jobbat som elektriker i ett antal år och har inte träffat på dosdimmrar som är lika flexibla som Plejd.
Vilken Z-wave dimmer har två ingångar ?
Kan man styra en/flera andra dimmer utan att behöva ett överliggande system för X-tusen.
Jag vill gärna lära mig mera. Jag har inte jobbat så mycket med Z-wave, jag har försökt att starta upp men åkt på pumpen med lösenord i flera lager, installation av diverse programvaror. Jag letar efter något enkelt.
Låter ju som om Plejd är rätt bra och att många elektriker gillar deras produkter. Kan bara hoppas att produktansvariga på Plejd inser att deras produkter kommer behöva stödja Matter (tidigare CHIP) som applikationsprotokoll och skall de vara med på banan bör de nog släppa stöd för detta under första halvan av 2022.
Ett problem för Plejd är att Matter (till att börja med iaf) inte kommer ha stöd för Bluetooth Mesh utan det är Thread eller wifi som gäller. Frågan som slutkund är då om befintliga produkter går att uppdatera via programvara till Matter och Thread eller om det krävs ny hårdvara, Alternativt att vänta på om Matter får stöd för Bluetooth Mesh.
Om jag ska lägga pengar på Plejd så behöver de uttala sig om vilka planer de har relaterat till Matter.
https://buildwithmatter.com/
PS. Scheider lanserade nyligen också en rad produkter baserat på Bluetooth och trots att de säger att de investerar starkt i Matter så kan de inte lova att de nylanserade produkterna kommer få stöd för detta. Om jag kan vänta så köper jag ju inte dessa produkter.
Ett problem för Plejd är att Matter (till att börja med iaf) inte kommer ha stöd för Bluetooth Mesh utan det är Thread eller wifi som gäller. Frågan som slutkund är då om befintliga produkter går att uppdatera via programvara till Matter och Thread eller om det krävs ny hårdvara, Alternativt att vänta på om Matter får stöd för Bluetooth Mesh.
Om jag ska lägga pengar på Plejd så behöver de uttala sig om vilka planer de har relaterat till Matter.
https://buildwithmatter.com/
PS. Scheider lanserade nyligen också en rad produkter baserat på Bluetooth och trots att de säger att de investerar starkt i Matter så kan de inte lova att de nylanserade produkterna kommer få stöd för detta. Om jag kan vänta så köper jag ju inte dessa produkter.
Jag skulle tro att deras Gateway i så fall blir bryggan, så att befintlig hårdvara ej behöver bytas ut.V Videonisse skrev:Låter ju som om Plejd är rätt bra och att många elektriker gillar deras produkter. Kan bara hoppas att produktansvariga på Plejd inser att deras produkter kommer behöva stödja Matter (tidigare CHIP) som applikationsprotokoll och skall de vara med på banan bör de nog släppa stöd för detta under första halvan av 2022.
[länk]
Kan absolut bli så. Men är ingen bra lösning eftersom ett syfte med Matter är att få bort alla propritära gateways. Att investera i nya produkter som kräver gateway blir helt fel om man inte vill behöva göra om investeringen inom kort igen.
Håll inte andan för att Plejd ska fixa detta. Anledningen till att Schneider drog sig ur ägandet i Plejd var för att de hade olika visioner för framtiden. Schneider anser att öppna protokoll är framtiden medans Plejd vill köra vidare med sitt stängda proprietära.V Videonisse skrev: