200 793 läst ·
1 328 svar
201k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Och till just det så passar Plejd perfekt. Det är ju mer avancerad hem-automation som Plejd inte passar till, vilket är poängen.Alfredo skrev:
Ingen kan väl plocka fram exakta siffror men att bara 4 promille skulle ha intresse av viss "belysningsautomation", typ "autosläckning" när ingen är hemma eller autotändning av viss belysning vid viss tidpunkt, tror jag är en väldigt grov underskattning av intresset.
Jag tror man kan gå så långt som att påstå att merparten av alla vuxna någon gång faktisk sysslat med hemautomation genom en vanlig mekanisk timmer som tänt/släkt någon belysning på vissa tider.
Det är en dosdimmer som har en inbyggd timer och Astro-ur. Vill man inte ha mer än så så passar Plejd perfekt.
Att folk i tråden gapar om att det är ett låst och dåligt system och jämför det med ZigBee, Z-Wave eller KNX är ju inte relevant.
Vad är det egentligen i en led-dimmer som gör att den blir så dyr? Att kapa en våg i bakkant eller framkant känns spontant inte så komplicerat och teknologin har ju funnits ett tag. Är det någon komponent som är väldigt dyr att producera?
Med tanke på hur många dimmrar jag installerat som fladdrar när man dimmar led så verkar det inte vara så lättingenmansland skrev:
Min svåger hade in en bekant som också är behörig elektriker som skulle hjälpa familjen med elinstallationen när de byggde om. Det slutade med att han nu sitter med Plejd i delar av huset, en lösning som inte är kompatibel med SmartThings som de har i övrigt. Hade jag bott i närheten hade det blivit en annan och billigare lösning som dessutom fungerat med SmartThings.
Jag kan lägga till att svågern inte berättade detta rakt ut utan jag upptäckte det när jag hälsade på och ställde frågor (förvett par veckor sedan).
Det kröp då fram att han inte var så nöjd med sin kompis...
Det kröp då fram att han inte var så nöjd med sin kompis...
Svågern kanske skulle diskuterat med elektrikern/bekanta vad han ville ha, vad han hade för system innan och vilka behov han hade innan installationen utfördes.
Att anpassa installationen efter kundens behov är alltid ett mål för mig, men om inte kunden informerar om de redan har ett system som de använder och trivs med så är det inte lätt.
Att anpassa installationen efter kundens behov är alltid ett mål för mig, men om inte kunden informerar om de redan har ett system som de använder och trivs med så är det inte lätt.
pacman42 skrev:
Min svåger hade in en bekant som också är behörig elektriker som skulle hjälpa familjen med elinstallationen när de byggde om. Det slutade med att han nu sitter med Plejd i delar av huset, en lösning som inte är kompatibel med SmartThings som de har i övrigt. Hade jag bott i närheten hade det blivit en annan och billigare lösning som dessutom fungerat med SmartThings.
Jag har en känsla av att de inte förstod varandra. Elektrikern hade ju en smart lösning och beställaren beställde en smart lösning. Att de inte var kompatibla förstod nog ingen av dem förrän det var ett faktum.macgunde skrev:
Svågern kanske skulle diskuterat med elektrikern/bekanta vad han ville ha, vad han hade för system innan och vilka behov han hade innan installationen utfördes.
Alltid tråkigt när det blir så . Kommunikation är nog det som brister lätt från båda parter tror jag. Inte alla hantverkare som är duktiga på att förmedla idéer etc. med olika lösningar utan väljer den lätt vägen.pacman42 skrev:
Själv gillar jag plejd och kör det hemma samt hos många nöjda kunder.
Plejd är jättebra för de som inte har behov bortom vad det kan.macgunde skrev:
Det är så många som tycker plejds produkter är dyra, men hur många elektronik produkter tillverkas fortfarande i Sverige nu mer. Klart att dom kostar några kronor mer men dom som står och tillverkar dessa tjänar ju mer än 12kr om dagen också. Kan ju tycka att det kan vara värt några kronor extra för att få en produkt som är utvecklad och tillverkad i Sverige, vilket känns som att det är få saker som är nu mer.
Dyra? Det är ju typ samma pris som vilken dosdimmer som helst?K kayan skrev:Det är så många som tycker plejds produkter är dyra, men hur många elektronik produkter tillverkas fortfarande i Sverige nu mer. Klart att dom kostar några kronor mer men dom som står och tillverkar dessa tjänar ju mer än 12kr om dagen också. Kan ju tycka att det kan vara värt några kronor extra för att få en produkt som är utvecklad och tillverkad i Sverige, vilket känns som att det är få saker som är nu mer.
Jag tycker deras produkter är väldigt prisvärda
De är "dyra" jämfört med det billigaste (skit) som går att hitta på aliwishzon och då är de dyra!Ramnemark skrev:
Skämt åsido, jag håller med angående priset. Hade gärna satsat helhjärtat på Plejd utifrån det jag läst om dem om det bara fanns någon form av öppet API. Att satsa på en infrastruktur som jag inte kan kontrollera som jag önskar är dock för mig otänkbart.
Låter vettigt.Alfredo skrev:
De är "dyra" jämfört med det billigaste (skit) som går att hitta på aliwishzon och då är de dyra!
Skämt åsido, jag håller med angående priset. Hade gärna satsat helhjärtat på Plejd utifrån det jag läst om dem om det bara fanns någon form av öppet API. Att satsa på en infrastruktur som jag inte kan kontrollera som jag önskar är dock för mig otänkbart.
Som sagt så ska Plejd inte räknas in som smarta hem produkter utan glorifierade dosdimrar.
Jag kollade på Elbutik nu och Plejd är 50 kr (10%) dyrare än Eltako, Schneider och Vadsbo vilket är precis vad de bör jämföras med