U Uffe A skrev:
Hade inte använt plastklammer
Bättre med JR (metallklammer) sen att dom klippt jorden vittnar om klåpare
Som sagts innan kolla med föreningen vem som gjort det
Det här är inte ok
Det är två helt olika aktörer inblandade här. 2009 gjordes elen om i alla lägenheter i min förening. Alla proppskåp byttes ut till elskåp med jordfelsbrytare och vi fick jordade uttag.

Det du kan se bakom kryddskåpet är gjort 2009 av en elfirma från Bagarmossen i Stockholm. Om det inte är jätteallvarligt att de använde plastklammer så är det helt ok med mig, men jag ska definitivt ta upp det med elektrikern när de kommer hit och byter den avklippta jordkabeln.

Uttaget som den här tråden handlar om är uppsatt av HSB 2019. Det satt tidigare ett jordat uttag från Elko där som jag antar sattes dit när elen gjordes om 2009. Det uttaget hade börjat sjunga på sista versen så jag köpte ett nytt jordat uttag från Schneider och ringde hit HSB och bad de hjälpa mig att byta uttaget.

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Det är två helt olika aktörer inblandade här. 2009 gjordes elen om i alla lägenheter i min förening. Alla proppskåp byttes ut till elskåp med jordfelsbrytare och vi fick jordade uttag.

Det du kan se bakom kryddskåpet är gjort 2009 av en elfirma från Bagarmossen i Stockholm. Om det inte är jätteallvarligt att de använde plastklammer så är det helt ok med mig, men jag ska definitivt ta upp det med elektrikern när de kommer hit och byter den avklippta jordkabeln.

Uttaget som den här tråden handlar om är uppsatt av HSB 2019. Det satt tidigare ett jordat uttag från Elko där som jag antar sattes dit när elen gjordes om 2009. Det uttaget hade börjat sjunga på sista versen så jag köpte ett nytt jordat uttag från Schneider och ringde hit HSB och bad de hjälpa mig att byta uttaget.
Ta då kontakt med HSB och säg att den installationen inte är ok

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Ta då kontakt med HSB och säg att den i stallationen inte är ok

Jag har redan skrivit till dem men kommer ringa dem imorrn och fråga vad de håller på med och även informera dem om att jag har för avsikt att anmäla till elsäkerhetsverket.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Att klamra med "plastklammer" på ställen som är dolda tycker jag inte är något att anmärka på. Inte heller att nalla ström från uttaget till fläkten. Så den gamla befintliga installationen tycker inte finns något att anmärka på. Utan det handlar endast om den pellejöns som bytte uttaget åt dig. Det är ett väldigt allvarligt fel som HSB inte får upprepa, så det är där jag tycker du lägger fokus.

• Gilla
Grumsgrums och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att klamra med "plastklammer" på ställen som är dolda tycker jag inte är något att anmärka på. Inte heller att nalla ström från uttaget till fläkten. Så den gamla befintliga installationen tycker inte finns något att anmärka på. Utan det handlar endast om den pellejöns som bytte uttaget åt dig. Det är ett väldigt allvarligt fel som HSB inte får upprepa, så det är där jag tycker du lägger fokus.
HSB kommer få sina fiskar varma imorrn!

• Haha
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vad sa elsäkerhetsverket och vad sa HSB till sitt försvar?

useless useless skrev:
Vad sa elsäkerhetsverket och vad sa HSB till sitt försvar?
Ja du, det visade sig att det var omöjligt att få tag i rätt person på HSB direkt, så jag ringde deras servicenummer och pratade med en tjej där som skrev ett meddelande till de ansvariga.

Jag försökte poängtera att jag vill att de hör av sig så snabbt som möjligt, men jag har inga stora förhoppningar om att de kommer göra det inom en snar framtid eftersom jag gått igenom samma procedur förut när jag ville ha information om föreningens fläktsystem. Det tog nästan två månader innan de hörde av sig på mejl då.

Jag tänker att jag vill prata med HSB först innan jag anmäler till elsäkerhetsverket, men tar de för lång tid på sig så anmäler jag ändå. Jag ger HSB veckan ut.

useless useless skrev:
Nej, det är inte ok om det är i ett kök. Är firman registrerad hos elsäkerhetsverket? Gör en anmälan dit så myndigheten får veta att det inte bara är hempulare som gör fel.
Och är de inte registrerade så gör du en anmälan ändå så myndigheten vet att det är en hempulare som varit i farten.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Och är de inte registrerade så gör du en anmälan ändå så myndigheten vet att det är en hempulare som varit i farten.
:surprised: Men det kan ju ge myndigheterna vatten på sin kvarn i arbetet med strikta regler :cool:

Får man fråga varför föreningen bestämt att byta ut uttagen till jordade? Tycker det luktar lite illa här.

Det är inte så att man dragit EKK och skippat jordledaren, satt ett ojordat uttag. Och att någon satt dit ett jordat uttag i efterhand?

Nu kanske detta inte är optimalt eller godkänt heller, beroende på när det gjordes. Men en möjlig förklaring?

Redigerat:
X xxx.maws skrev:
Får man fråga varför föreningen bestämt att byta ut uttagen till jordade? Tycker det luktar lite illa här.

Det är inte så att man dragit EKK och skippat jordledaren, satt ett ojordat uttag. Och att någon satt dit ett jordat uttag i efterhand?

Nu kanske detta inte är optimalt eller godkänt heller, beroende på när det gjordes. Men en möjlig förklaring?
Fast ojordat under överskåpen i köket har aldrig varit ok.

Müssli Müssli skrev:
Fast ojordat under överskåpen i köket har aldrig varit ok.
Jo, gamla installationer är än idag godkända.
Däremot såg jag i ett senare inlägg att all el var bytt vilket gör min tes felaktig.
Tycker det låter mycket konstigt att en behörig elektriker eller fastighetsskötare skulle missa något så enkelt som detta. Mer jobb att klippa kablarna än att byta det som det är...

C
X xxx.maws skrev:
Möjligen om installationen är från före 1939, men så gammalt ser det inte ut att vara. :rofl:

X xxx.maws skrev:
Bara om den gamla installationen var godkänd då den utfördes. Det var inte godkänt med ojordat i köket (undantaget vid matplatsen) under den tiden som gulgrön användes i kablarna, troligtvis inte heller tidigare.

Müssli Müssli skrev:
Bara om den gamla installationen var godkänd då den utfördes. Det var inte godkänt med ojordat i köket (undantaget vid matplatsen) under den tiden som gulgrön användes i kablarna, troligtvis inte heller tidigare.
Det hör inte till trådens ämne, men har själv varit i en drös äldre lägenheter/ hus som saknat jord i köket.
Sen finns det hur många hemmafixare som helst som inte bryr sig eller vet om reglerna.
Som sagts tidigare var min tanke fel, då elen var bytt. Det jag ställer mig tveksam till är hur en yrkesman begår ett sådant simpelt misstag. Finns liksom inget försvar till detta.
Till TS, kanske var det den förra ägaren som hade bytt uttag själv?

Vad fick du för svar av HSB?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.