12 412 läst ·
58 svar
12k läst
58 svar
Har bostadsförvaltningen gjort en fuling?
Det är två helt olika aktörer inblandade här. 2009 gjordes elen om i alla lägenheter i min förening. Alla proppskåp byttes ut till elskåp med jordfelsbrytare och vi fick jordade uttag.U Uffe A skrev:
Det du kan se bakom kryddskåpet är gjort 2009 av en elfirma från Bagarmossen i Stockholm. Om det inte är jätteallvarligt att de använde plastklammer så är det helt ok med mig, men jag ska definitivt ta upp det med elektrikern när de kommer hit och byter den avklippta jordkabeln.
Uttaget som den här tråden handlar om är uppsatt av HSB 2019. Det satt tidigare ett jordat uttag från Elko där som jag antar sattes dit när elen gjordes om 2009. Det uttaget hade börjat sjunga på sista versen så jag köpte ett nytt jordat uttag från Schneider och ringde hit HSB och bad de hjälpa mig att byta uttaget.
Ta då kontakt med HSB och säg att den installationen inte är okDisneygrisen skrev:
Det är två helt olika aktörer inblandade här. 2009 gjordes elen om i alla lägenheter i min förening. Alla proppskåp byttes ut till elskåp med jordfelsbrytare och vi fick jordade uttag.
Det du kan se bakom kryddskåpet är gjort 2009 av en elfirma från Bagarmossen i Stockholm. Om det inte är jätteallvarligt att de använde plastklammer så är det helt ok med mig, men jag ska definitivt ta upp det med elektrikern när de kommer hit och byter den avklippta jordkabeln.
Uttaget som den här tråden handlar om är uppsatt av HSB 2019. Det satt tidigare ett jordat uttag från Elko där som jag antar sattes dit när elen gjordes om 2009. Det uttaget hade börjat sjunga på sista versen så jag köpte ett nytt jordat uttag från Schneider och ringde hit HSB och bad de hjälpa mig att byta uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Att klamra med "plastklammer" på ställen som är dolda tycker jag inte är något att anmärka på. Inte heller att nalla ström från uttaget till fläkten. Så den gamla befintliga installationen tycker inte finns något att anmärka på. Utan det handlar endast om den pellejöns som bytte uttaget åt dig. Det är ett väldigt allvarligt fel som HSB inte får upprepa, så det är där jag tycker du lägger fokus.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
HSB kommer få sina fiskar varma imorrn!Bo.Siltberg skrev:
Att klamra med "plastklammer" på ställen som är dolda tycker jag inte är något att anmärka på. Inte heller att nalla ström från uttaget till fläkten. Så den gamla befintliga installationen tycker inte finns något att anmärka på. Utan det handlar endast om den pellejöns som bytte uttaget åt dig. Det är ett väldigt allvarligt fel som HSB inte får upprepa, så det är där jag tycker du lägger fokus.
Ja du, det visade sig att det var omöjligt att få tag i rätt person på HSB direkt, så jag ringde deras servicenummer och pratade med en tjej där som skrev ett meddelande till de ansvariga.useless skrev:
Jag försökte poängtera att jag vill att de hör av sig så snabbt som möjligt, men jag har inga stora förhoppningar om att de kommer göra det inom en snar framtid eftersom jag gått igenom samma procedur förut när jag ville ha information om föreningens fläktsystem. Det tog nästan två månader innan de hörde av sig på mejl då.
Jag tänker att jag vill prata med HSB först innan jag anmäler till elsäkerhetsverket, men tar de för lång tid på sig så anmäler jag ändå. Jag ger HSB veckan ut.
Och är de inte registrerade så gör du en anmälan ändå så myndigheten vet att det är en hempulare som varit i farten.useless skrev:
Får man fråga varför föreningen bestämt att byta ut uttagen till jordade? Tycker det luktar lite illa här.
Det är inte så att man dragit EKK och skippat jordledaren, satt ett ojordat uttag. Och att någon satt dit ett jordat uttag i efterhand?
Nu kanske detta inte är optimalt eller godkänt heller, beroende på när det gjordes. Men en möjlig förklaring?
Det är inte så att man dragit EKK och skippat jordledaren, satt ett ojordat uttag. Och att någon satt dit ett jordat uttag i efterhand?
Nu kanske detta inte är optimalt eller godkänt heller, beroende på när det gjordes. Men en möjlig förklaring?
Redigerat:
Fast ojordat under överskåpen i köket har aldrig varit ok.X xxx.maws skrev:Får man fråga varför föreningen bestämt att byta ut uttagen till jordade? Tycker det luktar lite illa här.
Jo, gamla installationer är än idag godkända.Müssli skrev:
Däremot såg jag i ett senare inlägg att all el var bytt vilket gör min tes felaktig.
Tycker det låter mycket konstigt att en behörig elektriker eller fastighetsskötare skulle missa något så enkelt som detta. Mer jobb att klippa kablarna än att byta det som det är...
Det hör inte till trådens ämne, men har själv varit i en drös äldre lägenheter/ hus som saknat jord i köket.Müssli skrev:
Sen finns det hur många hemmafixare som helst som inte bryr sig eller vet om reglerna.
Som sagts tidigare var min tanke fel, då elen var bytt. Det jag ställer mig tveksam till är hur en yrkesman begår ett sådant simpelt misstag. Finns liksom inget försvar till detta.
Till TS, kanske var det den förra ägaren som hade bytt uttag själv?
Vad fick du för svar av HSB?