E El Janne skrev:
Jag hade bytt kabeln om inte hela vägen så dosa av vid lämpligt ställe så får du en ny fräsch lättjobbad kabel

Vad menas med att ”dosa av”?

Sätta en kopplingsdosa

Disneygrisen Disneygrisen skrev:
Är det något mer än de avklippta jordkablarna som är fel?
Nej, inte vad jag kan se.
Jag tror inte kabeln är ovanligt svårjobbad, det ser ut som vanlig installationskabel. Inte att förväxla med s.k. lampsladd men såna kablar får inte användas i fast installation.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E El Janne skrev:
Sätta en kopplingsdosa

Följde kabeln med den avklippta jorden och den slutar vid ett uttag bakom kryddskåpet (kabeln sitter till vänster på uttaget). Om det där är korrekt utfört och en godkänd dragning så borde det vara lätt för en riktig elektriker att bara byta kabeln :)

• Elektrisk kabel ansluten till ett uttag bakom en tom hylla i ett skåp med synlig ventilationsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vill helst använda de befintliga hålen under skåpen. Kommer se så fult ut annars
En hörnbox, typ denna borde täcka de befintliga hålen. Det finns visserligen ingen måttskiss på produktsidan, men jag tänker att breden, 87 mm är i uttagsplanet och då täcker hörnboxen 87 genom roten ur 2 mm ~= 61.5 mm. Dina befintliga hål sitter mitt i uttaget. Utanpåliggande uttag brukar vara c:a 65 mm breda, och ditt uttag ser ut att vara monterat 15-20 mm från väggen. Hålen borde alltså komma max 52.5 mm från vägg och bör inte ha en diameter > 5 mm. Alltså, ett hörnuttag med en anläggningsyta på > 55 mm borde dölja hålen i skåpet helt.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
G Gramphos skrev:
En hörnbox, typ denna borde täcka de befintliga hålen. Det finns visserligen ingen måttskiss på produktsidan, men jag tänker att breden, 87 mm är i uttagsplanet och då täcker hörnboxen 87 genom roten ur 2 mm ~= 61.5 mm. Dina befintliga hål sitter mitt i uttaget. Utanpåliggande uttag brukar vara c:a 65 mm breda, och ditt uttag ser ut att vara monterat 15-20 mm från väggen. Hålen borde alltså komma max 52.5 mm från vägg och bör inte ha en diameter > 5 mm. Alltså, ett hörnuttag med en anläggningsyta på > 55 mm borde dölja hålen i skåpet helt.

Tackar för tipset! Jag sparar länken till den i mobilen om det skulle behövas.

Har följt kabeln med den avklippta jorden och såg att den slutar vid ett lättillgängligt uttag bakom kryddskåpet, så jag hoppas att det bara går att dra en ny kabel från det uttaget :)

Visst, ett enkelt jobb för en elis

E El Janne skrev:
Visst, ett enkelt jobb för en elis
*pustar ut*

Tack för att du tagit dig tid att svara :)

*pustar ut*

Med tanke på utförande och klammerval så ifrågasätt kunskapen hos de som utfört detta

*pustar ut*

När du sen har fått dit en elektriker så är det lika bra att han kollar så det verkligen finns jord i de andra uttagen också. Det kan ju vara så att den som gjorde den felaktiga installationen gjorde så eftersom han visste att det ändå inte fanns någon fungerande jord.

Eller skaffa dig en uttagsprovare: https://www.jula.se/catalog/el-och-...strument/testpennor/vagguttagsprovare-405058/

99 spänn är en bra investering. (/Detta var bara ett exempel. Det finns fler än Jula som säljer liknande.)

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Med tanke på utförande och klammerval så ifrågasätt kunskapen hos de som utfört detta
Hur menar du? Kan inget om el och sånt och tycker det ser OK ut i mina ögon. Vilken klammer skulle de använt? Och vad är fel på utförandet? Och du menar på hur det ser ut bakom kryddskåpet antar jag.

A andersmc skrev:
När du sen har fått dit en elektriker så är det lika bra att han kollar så det verkligen finns jord i de andra uttagen också. Det kan ju vara så att den som gjorde den felaktiga installationen gjorde så eftersom han visste att det ändå inte fanns någon fungerande jord.

Eller skaffa dig en uttagsprovare: [länk]

99 spänn är en bra investering. (/Detta var bara ett exempel. Det finns fler än Jula som säljer liknande.)

Tack för tipset, ska köpa en sådan där imorrn och kolla alla uttag! Det borde vara jord eftersom alla uttag är jordade efter att elen byttes ut 2009 och vi fick nya proppskåp med jordfelsbrytare.

F
När dom kom och bytte uttaget hos dig, var det nåt dom gjorde kostnadsfritt eller fick du en faktura på det?

Hur menar du? Kan inget om el och sånt och tycker det ser OK ut i mina ögon. Vilken klammer skulle de använt? Och vad är fel på utförandet? Och du menar på hur det ser ut bakom kryddskåpet antar jag.
Hade inte använt plastklammer
Bättre med JR (metallklammer) sen att dom klippt jorden vittnar om klåpare
Som sagts innan kolla med föreningen vem som gjort det
Det här är inte ok

• Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
F fsn skrev:
När dom kom och bytte uttaget hos dig, var det nåt dom gjorde kostnadsfritt eller fick du en faktura på det?
Jag fick en faktura (som jag naturligtvis inte har kvar). Men när jag loggar in på 'Mina sidor' på HSB så finns ärendet kvar där med en anteckning om vad de gjort och att ärendet är avslutat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.