R rasse123 skrev:
4 volt hade batteriet.... Inte 4 amper laddström
Titta på bild i inlägg #1. Laddaren är märkt 4Amp ;)

R
blackarrow blackarrow skrev:
Titta på bild i inlägg #1. Laddaren är märkt 4Amp ;)
Min hastighetsmätare i bilen går till 250 men inte går min bil så fort...Trevlig Midsommar

• Gilla
helder
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
Min hastighetsmätare i bilen går till 250 men inte går min bil så fort...Trevlig Midsommar
Då får du väl titta på vad laddarens amperemeter är graderad till...;)
Batteriladdare säljs i olika storlekar, ofta 3.6A, 4A, 5A, 7A, Ctek har en proffsladdare på 25A :surprised:

Äldre laddare låter sig överbelastas. Amperemetern lär ha stått på max när TS laddade.
Laddarens effekt begränsas av trafon. Förutom spänningfall och värmeutvecklingen i lindningarna så begränsas den av vad järnkärnan klara av. Det är därför en trafo på nominellt ca 50W inte kan få en säkring i proppskåpet som klarar en belastning på 2.3kW att lösa ut, om trafon är hel.

Trevlig Midsommar

Kan väl också nämna att smarta laddare som tex Ctek inte är oförstörbara trots inbyggda skyddsmekanismer.
Jag har iaf förstört en Ctek som jag glömde bort på ett batteri som visade sig vara kast. (Kan ju iofs inte veta säkert varför den gick sönder).

Skulle man ha ett helt tomt batteri kan en Ctek-laddare vägra ladda det. Då kan det vara bra att ha en sådan laddare som TS hade med tröga säkringar som inte löser ut för lite överlast.

Innan du går och köper en ny laddare så FÖRSÄKRA DIG OM VILKEN TYP AV ACCUMULATOR DU HAR ! Det är ovanligt med laddare, som klarar alla typer av accumulatorer. Är det blyaccar, så är nog en Cetec- variant ett bra val ( jag har både 4 och 10A varianterna till batterierna för min elektriska båtmotor).

R rasse123 skrev:
4 volt hade batteriet.... Inte 4 amper laddström
Laddaren klarar av att ge 4A vid 12V. Det blir ungefär en kvarts Ampere från vägguttaget vilket inte bränner några säkringar.

Dvs att säkringen gick kan inte bero på överbelastning, utan beror på att något är trasigt.

Hej
Det var lite lurigt att kunna tala om vad för batteri det är exakt. Här kommer två bilder i alla fall.
Batteriet är tungt så jag skulle tro på bly.
Nu när jag behöver en ny laddare vore det ju toppen med en som klarar både dessa och vanliga 12v till bilen.
Vad tror ni om denna ctek på jula (ctek nämndes ju ovan).
https://www.jula.se/catalog/bil-och...llbehor/batteriladdare/batteriladdare-608150/
Den verkar ju ha någon smart funktion som testar batteriet om man tittar på instruktionsfilmer.
Tycker den verkar lovande. Man vill ju inte bränna denna oxå det första man gör.
Mvh
Fredrik

• Svart blybatteri med röd och blå kontakt, placerat på blå presenning med tydliga specifikationer på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tungt batteri på en blå presenning med en kartong från Coop i bakgrunden.
    Skapa konto
C
F fredand44 skrev:
Har som sagt suttit i en elmoped Zero R2. Sex st i serie.
Jäkla tung moppe med sex såna där pjäser. :D
Instämmer med övriga om att du skall skaffa en modern laddare om du skall ha en chans att få ordning på de där batterierna. De kan göra underverk med gamla blybatterier som "skadats" av djupurladdning. Men det är också fullt möjligt att de inte går att rädda.

Om laddaren har ett inbyggt skydd och ändå går sönder är det väl bara att lämna tillbaka den på garantin.

C
useless useless skrev:
Nackdelen med alla smarta laddare är att dom kräver en viss batterispänning för att starta, så om batteriet är väldigt urladdat händer ingenting.
CTEK anger startspänningen för åtminstone en laddare i sortimentet till 2.0V så den borde nog trigga på dessa batterier.
Välj för övrigt en laddare med rekonditioneringsfunktion.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Nu har jag köpt vad jag tror är lämplig laddare.
Hoppas hinna testa i helgen.
Mvh
Fredrik

• CTEK MXS 5.0 batteriladdare på en träyta, i originalförpackning.
    Skapa konto
C
Det där blir fint! Låt den köra igenom en hel rekonditioneringscykel så får du se vad batterierna går för sen.

Hej
Tänkte bara ge en status.
Jag har hållit på att ladda alla batterier med min ctek-laddare inställd på motorcykel-ikonen dvs inte bil-ikonen.
Men kommit fram till att jag får upp dem bara i 9V. Sen droppar de ned till 3V på bara någon dag.
Gissar att det inte går att göra något åt dessa batterier som är av blytyp för övrigt.
De är förseglade så det går tex inte att byta syra eller dylikt.
Det är väl bara att åka med dem till återvinningscentralen gissar jag?
Mvh
Fredrik

C
Har du kört i RECOND-läget?

Hej, ser att mitt svar att jag skulle köra recond inte verkar kommit in.
Jag körde recond på alla sex batterier igen, för säkerhetsskull. Tre med bil-läget och tre med motorcykel-läget, osäker på skillnaden. Men alla lös rött inom en timme.
Gissar att man aldrig kan få fart på dessa batterier igen?
Det är väl lika bra att lämna dem til återvinningen, eller vad tror ni?
Mvh
Fredrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.