Har en liten central i garaget enligt bild. Märkte häromdagen att utebelysningen slocknat så gick ut i garaget och kollade så hade säkringen för belysningen löst ut men det hade även trefassäkringen gjort. Testade då att återställa dem och det verkade funka, båda stannade i uppfällt läge. Men nästa dag var belysningen ut funktion igen och kollade återigen säkringarna och trefassäkringen hade återigen löst ut. När jag nu testar att flippa upp den så är det inget "motstånd" i den utan känns helt slapp när jag trycker upp den. Kan säkringen gått sönder?

Det var väldigt blött och fuktigt i luften de där dagarna så en tanke skulle kunna vara att det blivit kortis i någon av lamporna som orsakade att säkringen löste. Trefasen styr en elpatron till golvvärmen i garaget och några uttag. Men även utebelysningen verkar matas av denna.

Några bra tips? Elcentral med säkringar i garage, en trefassäkring ser ut att ha löst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Det måste vara en udda koppling om ett fel orsakar att både belysningssäkringen och trefassäkringen löser ut. Dom ska ju inte ha någon förbindelse efter centralen. Kanske läge att ta dit någon för en genomgång av installationen.
Ps
Att säkringen inte går att återställa kan beror på ett kvarstående fel eller att säkringen gått sönder.
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Har en liten central i garaget enligt bild. Märkte häromdagen att utebelysningen slocknat så gick ut i garaget och kollade så hade säkringen för belysningen löst ut men det hade även trefassäkringen gjort. Testade då att återställa dem och det verkade funka, båda stannade i uppfällt läge. Men nästa dag var belysningen ut funktion igen och kollade återigen säkringarna och trefassäkringen hade återigen löst ut. När jag nu testar att flippa upp den så är det inget "motstånd" i den utan känns helt slapp när jag trycker upp den. Kan säkringen gått sönder?

Det var väldigt blött och fuktigt i luften de där dagarna så en tanke skulle kunna vara att det blivit kortis i någon av lamporna som orsakade att säkringen löste. Trefasen styr en elpatron till golvvärmen i garaget och några uttag. Men även utebelysningen verkar matas av denna.

Några bra tips? [bild]
[video]
3-fas Säkringen har tveklöst gått sönder.
Däremot kan vi inte berätta om felet kvarstår eller varför säkringarna löste ut.

Lite felsökning krävs. Öppna centralen och sedan lite kopplingsdosor, uttag och lampor så hittas säkert felet. Annars krävs mätning typ isolationsmätning.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det måste vara en udda koppling om ett fel orsakar att både belysningssäkringen och trefassäkringen löser ut. Dom ska ju inte ha någon förbindelse efter centralen. Kanske läge att ta dit någon för en genomgång av installationen.
Ps
Att säkringen inte går att återställa kan beror på ett kvarstående fel eller att säkringen gått sönder.
Hade en elektriker här för tre månader sedan som monterade in en 13A säkring till en luftvärmepump. Vet att han flyttade om en del i skåpet. Får kanske slå honom en signal. Min fråga angående om säkringar går sönder beror på att den känns annorlunda än förut. Lite slappare, eller hur jag ska uttrycka det.

Edit: Så typiskt. Nu gick det plötsligt att slå till trefasen. Elpatronen och cirkulationspumpen snurrar så problemet är inte där. Får mig då att misstänka utebelysningen. Ska hålla koll på vad som händer ikväll när skymningsreläet slår till.
 
B
Kolla även skarvsladdar som sitter i någonstans ute...
 
B BSOD skrev:
Kolla även skarvsladdar som sitter i någonstans ute...
Ja, tack. Har dragit ur allt som varit anslutet. Avfuktare, torkskåp, motorvärmarkabel etc.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.