Anläggningen är 25 år och långt i norr, ingen berättade att LyxDevi värmekabeln för driksvatten som är 25 M lång hade begränsad livslängd, allt ligger under jord och sten och största delen under huset och värmekabeln går inte att dra ut ur en sugande pemslangen, fjädrande stop ? som är 32 mm, vad är att göra ? Huset jag byggde är en rysk timring på 100 m2 , dårskap kallades det för, tror inte att det ryms en till i slangen eftersom det verkar vara stop, men vattnet har börjat komma ! nu i helgen.Ideer välkomnas.

V-kabeln tittar inte ut i andra änden då, en del gjorde så för att inte slutänden skulla vara i vatten.
Vet du om det finns vinklar på PEM, 90 grader. Sugande pump, då kan V-Kabeln gå ner till under nivån i brunnan för att inte frysa och ha vintervatten. Det sistnämda , så är det säkert en 90 graders koppling ner.

Om vi antar att du inte lyckas få loss kabeln. Men kolla som sagt änden vid/ i brunnen om du kommer åt.

Men jag skulle i så fall försöka gräva någonstans på mitten av sträckan. Kapa slangen där och försöka få bort kabeln. Och sedan skarva ihop igen, med ny kabel i slangen.

Det borde inte vara nödvändigt att gräva upp hela sträckan.

Jag har bytt en kabel som är 12m lång, det var förvånansvärt trögt att dra ur den ur slangen. Den löste ut jordfelsbrytaren ett år efter installation. Och sedan var det fullt med vatten inne i eluttaget den var kopplad till. Tydligen hade vatten tryckts in i kabeln, och sedan genom kallkabeln och ut genom den pågjutna kontakten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.