47 610 läst ·
232 svar
48k läst
232 svar
Har 7 år gammal tv, lönt att byta ut? Hjälp!
Philips har fortfarande android och google tv. Men inte på alla. De billigaste har fått deras egna os. Oled och miniled verksr vara de som har google tv idag. Då det krävs mer prestanda av mediaspelaren så är det rimligt att lägga det på premiumsegmentet.Graffen skrev:
Har läst det mesta i tråden, men inte hittat vad jag undrar över.
Nämligen att moderna Smart TV är sämre än de var för 5 år sedan.
Jag har en Philips 55" Ambilight som tyvärr fått en rand.....
Tänkte då köpa en ny, lite större med Ambilight.
Det visar sig då att de nya apparaterna har färre HDMI ingångar, inte stöd för optisk koppling till surround, inte ens NÅGON utgång till surround.
Men det absolut värsta var att de inte har ett riktigt operativsystem, bara något hemkokt skräp med enbart förinstallerade appar.
Jag vill inte ha en massa externa mediaspelare.
Det ska finnas i TVn. Varför skulle man annars ha en smart tv?
Så nu sitter man med en i övrigt kanonbra tv med trasig skärm....
Att ta ut ljud optiskt är omodernt idag. Man satsar istället på eArc via hdmi. Dvs man kopplar reciveren via hdmi. Funkar mycket bättre och integrerar även volymstyrning mm. Har du en surround förstärkare av medelgod kvalitet max 10 år så har du sannolikt sannolikt denna. Kollade dock på flera philips på deras hemsid som hade optisk ut. Flera med 4 hdmi in också. Sp den har nog vad du söker, men kanske till högre budget. Kan du leva utan ambilight så kan jag rekommendera TCL. Då får du en rätt bra google TV till hyffsat pris.
Det varierar nog stort. Jag tror att det för rätt många är så att när det faktiskt sitter människor i vardagsrummet är TVn nästan alltid på. Rätt eller fel gör jag inga värderingar kring utan det är naturligtvis fritt för alla att göra som det passar när det gäller TV-användning.E En glad amatör skrev:
Min tv är 12 år. Fantastisk bild. Men det var oxå en riktigt bra tv redan då. Det som blivit bättre är svärtan. Men det viktigaste är vilken kvalitet på sändningen du har. Köp hem o testa. Alltid öppet köpO oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Används prisjakt för att filtrera fram lämpliga modeller. Som någon redan skrivit finns det modeller som passar dig. SPDIF har för låg bandbredd för de moderna ljudformaten, därför använder man eArc för ljudet idag.Graffen skrev:
Har läst det mesta i tråden, men inte hittat vad jag undrar över.
Nämligen att moderna Smart TV är sämre än de var för 5 år sedan.
Jag har en Philips 55" Ambilight som tyvärr fått en rand.....
Tänkte då köpa en ny, lite större med Ambilight.
Det visar sig då att de nya apparaterna har färre HDMI ingångar, inte stöd för optisk koppling till surround, inte ens NÅGON utgång till surround.
Men det absolut värsta var att de inte har ett riktigt operativsystem, bara något hemkokt skräp med enbart förinstallerade appar.
Jag vill inte ha en massa externa mediaspelare.
Det ska finnas i TVn. Varför skulle man annars ha en smart tv?
Så nu sitter man med en i övrigt kanonbra tv med trasig skärm....
Nix.R Riedern skrev:
Var lite andra löner 1967.
Kan väl tillägga att det var en Luxor tv som köptes och då vi bodde långt upp i Skåne så hade vi 1an och 2an och om vädret var bra så kanske Danmarks sändning gick in och där sändes ibland tecknad film på lördagarna
Medlem
· Kalmar, Småland
· 93 inlägg
Jag jobbade på norra Europas största färgTVfabrik dvs Philips i Norrköping sent 1960-tal och några år in på 1970-talet. Och de vanligaste storlekarna på bildrör var då 21" och 24" och de kostade väl i butik ca 3000 kronor. Hur mycket jag hade i månadslön minns jag inte riktigt men jag gissar på 4500 kronor i månaden. På den tiden var det som sagt bildrör och TV-apparaterna var nästan enbart bestyckade med elektronrör.R Riedern skrev:
Paralellt med Philips i Norrköping fanns även Luxor i Motala som TV-tillverkare. Och vi kanske inte ska glömma bort Facit i Åtvidaberg som var Sveriges enda datortillverkare. 👍
50 tum =5 meter från tvn annars klarar man sig med 40 tum =4 meter från annars får man sitta hos grannen och kolla tvO oliver1979 skrev:Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
[länk]
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
A Argastesnickaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ca 8:- i timmen för industriarbetare. Så 1400:- i månaden. Så antingen var det 800:- i månaden för deltidsbrandman, eller så var det någon slags "daglig verksamhet"
Hur som, 3-4 normala månadslöner för en TV är ändå hyfsat dyrt. Dock inte lika löjligt dyrt som 5 årslöner.
Jaha, och du skriver "Förra året tjänade jag 156000 kr som deltidare med mycket extra jour och många larm."A Argastesnickaren skrev:
Det blir 13'000 i månaden. Det blir inte mycket att leva på ...