23 074 läst ·
56 svar
23k läst
56 svar
Hantverkarfusk? Kakling!
Brukar följa lite galna trådar här på forumet, men denna gång kan jag inte hålla mig från att skriva en kommentar!
Min bakgrund själv är att jag jobbat som byggare/plattsättare i 35år, och detta är bland det värsta jag sett!
Lider med dig, dock så kan jag bara säga att du varit lite naiv när man tar det billigaste, dessutom utan någon som helst referens.
Det som jag däremot tycker är lattjo är dom böjda plattorna, har svårt att tro att dom blivit böjda vid montage, är rätt säker på att dom är böjda fr fabrik, en platta kan vara antingen konvex el konkav, men dom kan inte ändra sig efter
tillverkningen. En billigare platta kan vara mer böjd än en dyrare (oftast)
Min bakgrund själv är att jag jobbat som byggare/plattsättare i 35år, och detta är bland det värsta jag sett!
Lider med dig, dock så kan jag bara säga att du varit lite naiv när man tar det billigaste, dessutom utan någon som helst referens.
Det som jag däremot tycker är lattjo är dom böjda plattorna, har svårt att tro att dom blivit böjda vid montage, är rätt säker på att dom är böjda fr fabrik, en platta kan vara antingen konvex el konkav, men dom kan inte ändra sig efter
tillverkningen. En billigare platta kan vara mer böjd än en dyrare (oftast)
Naturligtvis så har de ju även lyckats skada elslingan till golvvärmen vid ena golvbrunnen. Det fick jag erfara nu när jag hällde vatten i brunnen för att städa varvid jordfelsbrytaren löste ut (tack och lov). Nu måste även den bort 😭. Blir tungt att somna ikväll. Värre än Dallas det här.carlas6 skrev:Anlitade en firma för att få hjälp med att sätta kakel/klinker av ett badrum i källaren på 10 kv. Har satt en del kakel hemma själv men dessa väggar (av putsad betong) original från -61 behövde viss kärlek både för att bli släta och få fäste på. Så därför lejde jag bort arbetet. Tog in flera offerter och priset varierade enormt mycket. Han som jag anlitade kändes seriös men det var nog mitt livs största misstag. Kakelplattorna 20x40 cm bågnade likt en banan på många ställen efter någon vecka och klinkerplattorna på golvet lät ihåligt i nästan alla hörn på alla plattor. Har påpekat detta och hantverkaren och jag har skrivit ett avtal om att han ska åtgärda detta. Hela golvet är upprivit och det var så illa gjort att jag nästan inte vill lägga upp bilder på hur detta var gjort. Men jag gör det ändå. Istället för att flytspackla upp golvet innan har de fyllt upp efter hand med överblivna kakelplattor ????.
Nu till min fråga: Varför har kakelplattorna blivit bananformade och släppt från väggen ? Är det för att de smetat på över två cm fix på plattorna och sedan satt upp dem på väggen. Jag vill hävda att hantverkaren har orsakat detta. I dag skyller hantverkaren på att mina väggar är fuktiga. Visst en vägg är ut mot marken men den är lika snustorr som övriga väggar. Och det har bågnat på de andra väggarna också. Har kakelplattorna dragit till sig fukt och bågnat av allt fix ? Den fotade plattan är ju jätte tung dessutom. Hantverkaren vill nämligen inte göra om allt utan enbart väggen där det var som värst och numera nedrivet. Kan jag påpeka att de gjort fel och orsakat bågningen på kaklet så kanske jag kan få dem att göra om de tre andra väggarna också.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tätskiktet kan ha åkt bort med rivningen. Elslingan var nedgjuten innan. Ligger inte över någon ram. Spåren är från en vinkelslip efter upptagning av hål i klinkret för golvbrunnsilen.Tosse skrev:
:eek: man kapar väl plattorna rätt för ramen innan montering och inte med vinkelslip på plats.carlas6 skrev:
I brunnen på bilden finns det ingen brunnsmanchett men däremot ser klämringen ut att vara silikonad mot brunnen?
Vad har du för golv, det ser ut som att brunnen släppt från flytspacklet eller fixet så nånting i golvet rör sig och är inte korrekt monterat.
Finns inte en tillstymmelse till tätskikt öht, inte innan eller eft rivning, borde synts några rester om det använts.
Den skadade värmekabeln ser ut att fått sin skada vid rivning, höljet vid skadan ser färsk ut.
Förstorar man bilden på brunnen så tror jag inte att det finns silikon, dom har nog bara tryck dit klämringen,
borde sitta rester efter tätskikt under om det funnits ngt.
Den skadade värmekabeln ser ut att fått sin skada vid rivning, höljet vid skadan ser färsk ut.
Förstorar man bilden på brunnen så tror jag inte att det finns silikon, dom har nog bara tryck dit klämringen,
borde sitta rester efter tätskikt under om det funnits ngt.
Ja detta avlopp är till badkar. Finns ett till som är till duschen. Elkabeln har jag lagt ned sen tidigare med flytspackel över. Just där skadan skett är det i alla fall 5mm flytspackel ovanpå. Tror också att de skurit där vid rivning. Har påpekat tidigare att jag har golvvärme men det föll nog bort. Ringde och påpekade skadan men de hade naturligtvis inte använt någon maskin utan bara kofot vid rivning. Vi ska höras på Fredag då han skrivit via sms att han ska betala tillbaka pengarna för jobbet.huggan skrev:
Ta de pengar du kan få, så snabbt som bara möjligt, den där firman blir inte gammal. Visst kan du ta strid om ersättning för materialet, men gör det i så fall i ett senare skede.carlas6 skrev: