Anlitade en firma för att få hjälp med att sätta kakel/klinker av ett badrum i källaren på 10 kv. Har satt en del kakel hemma själv men dessa väggar (av putsad betong) original från -61 behövde viss kärlek både för att bli släta och få fäste på. Så därför lejde jag bort arbetet. Tog in flera offerter och priset varierade enormt mycket. Han som jag anlitade kändes seriös men det var nog mitt livs största misstag. Kakelplattorna 20x40 cm bågnade likt en banan på många ställen efter någon vecka och klinkerplattorna på golvet lät ihåligt i nästan alla hörn på alla plattor. Har påpekat detta och hantverkaren och jag har skrivit ett avtal om att han ska åtgärda detta. Hela golvet är upprivit och det var så illa gjort att jag nästan inte vill lägga upp bilder på hur detta var gjort. Men jag gör det ändå. Istället för att flytspackla upp golvet innan har de fyllt upp efter hand med överblivna kakelplattor ????.
Nu till min fråga: Varför har kakelplattorna blivit bananformade och släppt från väggen ? Är det för att de smetat på över två cm fix på plattorna och sedan satt upp dem på väggen. Jag vill hävda att hantverkaren har orsakat detta. I dag skyller hantverkaren på att mina väggar är fuktiga. Visst en vägg är ut mot marken men den är lika snustorr som övriga väggar. Och det har bågnat på de andra väggarna också. Har kakelplattorna dragit till sig fukt och bågnat av allt fix ? Den fotade plattan är ju jätte tung dessutom. Hantverkaren vill nämligen inte göra om allt utan enbart väggen där det var som värst och numera nedrivet. Kan jag påpeka att de gjort fel och orsakat bågningen på kaklet så kanske jag kan få dem att göra om de tre andra väggarna också.
Nu till min fråga: Varför har kakelplattorna blivit bananformade och släppt från väggen ? Är det för att de smetat på över två cm fix på plattorna och sedan satt upp dem på väggen. Jag vill hävda att hantverkaren har orsakat detta. I dag skyller hantverkaren på att mina väggar är fuktiga. Visst en vägg är ut mot marken men den är lika snustorr som övriga väggar. Och det har bågnat på de andra väggarna också. Har kakelplattorna dragit till sig fukt och bågnat av allt fix ? Den fotade plattan är ju jätte tung dessutom. Hantverkaren vill nämligen inte göra om allt utan enbart väggen där det var som värst och numera nedrivet. Kan jag påpeka att de gjort fel och orsakat bågningen på kaklet så kanske jag kan få dem att göra om de tre andra väggarna också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Problemet är att jag betalt och de har lovat att göra om det.huggan skrev:
Om jag kan påvisa att kaklet bågnat p.g.a för mycket fix så innebär det att de gjort fel. Som det är nu så hävdar de att mina väggar varit fuktiga. Mina väggar är torra.
Vad hade du kollat för referenser på det företag som fått utföra arbetet? Dom verkar ju inte ens veta vad dom håller på med och t.o.m jag hade gjort arbetet bättre.
Det verkar som om dom bara slängt på en hög fix på plattorna för att sedan trycka dit på väggen, du ska ha på fix direkt på väggen i så lagom mängd att du ska hinna sätta dit plattorna innan det yttorkar, innan själva plattsättningen drar du med en fixkam som ger så små eller stora ränder i fixen beroende på strl på plattorna som ska sättas.
Låter det ihåligt någonstans saknas det helt enkelt tillräckligt med fix på det stället och en platta ska inte kunna bångna utan gör du på det sätt jag beskrivit ska plattorna sitta slätt och fint mot väggen.
En annan sak som tydligen måste påpekas trots att det egentligen är uttjatat: slutbetala ALDRIG ett arbete innan det är inspekterat och godkänt, för så fort ett företag har fått alla sina pengar så är dom inte så intresserade av ditt projekt längre om du verkligen inte fått tag på ett riktigt seriöst företag som är mån om sina kunder, om detta hade varit fallet hade du aldrig behövt skriva denna tråd.
Detta ska du gå vidare med och dom ska naturligtvis åtgärda allt detta eller betala tillbaka pengarna och du får anlita någon annan, hoppas att det löser sig för dig.
Det verkar som om dom bara slängt på en hög fix på plattorna för att sedan trycka dit på väggen, du ska ha på fix direkt på väggen i så lagom mängd att du ska hinna sätta dit plattorna innan det yttorkar, innan själva plattsättningen drar du med en fixkam som ger så små eller stora ränder i fixen beroende på strl på plattorna som ska sättas.
Låter det ihåligt någonstans saknas det helt enkelt tillräckligt med fix på det stället och en platta ska inte kunna bångna utan gör du på det sätt jag beskrivit ska plattorna sitta slätt och fint mot väggen.
En annan sak som tydligen måste påpekas trots att det egentligen är uttjatat: slutbetala ALDRIG ett arbete innan det är inspekterat och godkänt, för så fort ett företag har fått alla sina pengar så är dom inte så intresserade av ditt projekt längre om du verkligen inte fått tag på ett riktigt seriöst företag som är mån om sina kunder, om detta hade varit fallet hade du aldrig behövt skriva denna tråd.
Detta ska du gå vidare med och dom ska naturligtvis åtgärda allt detta eller betala tillbaka pengarna och du får anlita någon annan, hoppas att det löser sig för dig.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Bag hade nog begärt skadestånd och återställning.
Kollade inte upp några referenser. De verkade trovärdiga. Visst, de var billigast men hur jag än tänkte på allt som kunde gå fel kunde jag aldrig tro att de skulle bära sig åt på detta viset. Jag ville ha det vitt mot kvitto och ROT-avdrag. Jag är vanligtvis inte naiv men som ensamstående varannan-vecka-pappa så vrider man lite på slantarna. Och jag kan lova att jag skulle vilja ha detta ogjort.Vatthagen skrev:Vad hade du kollat för referenser på det företag som fått utföra arbetet? Dom verkar ju inte ens veta vad dom håller på med och t.o.m jag hade gjort arbetet bättre.
Egentligen vill jag inte se dom mer men det måste ju göras om. Ägaren har skrivit under ett kontrakt att de ska göra om allt och att jag inte ska behöva stå för något. Jag har varit i kontakt med ARN men det kändes inte som att de kunde hjälpa mig. Jag sitter som jag ser det i en rävsax. Har inte pengar att anlita en annan firma. Har ju betalt för jobbet en gång. Samtidigt ser jag det också som min skyldighet att ingen annan drabbas av denna firma.carlas6 skrev:Kollade inte upp några referenser. De verkade trovärdiga. Visst, de var billigast men hur jag än tänkte på allt som kunde gå fel kunde jag aldrig tro att de skulle bära sig åt på detta viset. Jag ville ha det vitt mot kvitto och ROT-avdrag. Jag är vanligtvis inte naiv men som ensamstående varannan-vecka-pappa så vrider man lite på slantarna. Och jag kan lova att jag skulle vilja ha detta ogjort.
Tyvärr på riktigt.Chrissofsweden skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
är nästan säker utländska hantverkare utan våtrumsbehörighet??
carlas6 skrev:Anlitade en firma för att få hjälp med att sätta kakel/klinker av ett badrum i källaren på 10 kv. Har satt en del kakel hemma själv men dessa väggar (av putsad betong) original från -61 behövde viss kärlek både för att bli släta och få fäste på. Så därför lejde jag bort arbetet. Tog in flera offerter och priset varierade enormt mycket. Han som jag anlitade kändes seriös men det var nog mitt livs största misstag. Kakelplattorna 20x40 cm bågnade likt en banan på många ställen efter någon vecka och klinkerplattorna på golvet lät ihåligt i nästan alla hörn på alla plattor. Har påpekat detta och hantverkaren och jag har skrivit ett avtal om att han ska åtgärda detta. Hela golvet är upprivit och det var så illa gjort att jag nästan inte vill lägga upp bilder på hur detta var gjort. Men jag gör det ändå. Istället för att flytspackla upp golvet innan har de fyllt upp efter hand med överblivna kakelplattor ????.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild][bild]
Du gör helt rätt som ber dem göra om jobbet, det har de (tyvärr) rätt till. Men be dem göra det ordenligt och fackmannamässigt. Om de gör om jobbet och gör fel en gång till, så får du återigen be dem göra om jobbet, eller erbjuda dem andra alternativ, men om de vill göra om jobbet har de rätt till det. De har tre försök på sig, blir det fortfarande inte bra har du rätt att häva köpet och kan då även ha rätt till skadestånd. Om de vägrar göra rätt för dig har du vissa möjligheter att anlita någon annan som rättar till felen de ställt till, och då på deras bekostnad. Men sådant där leder ju dessvärre som regel till tvister och man kan aldrig vara helt säker på vilken ersättning man kommer få i slutändan.