23 074 läst ·
56 svar
23k läst
56 svar
Hantverkarfusk? Kakling!
Bra att du fått kontrakt på att jobbet ska göras om. Då kanske firman är lite seriös.
Jag föreslår att du begär att de gör om hela rummet, att allt fotodokumenteras så att du har bevis på att det är fackmannamässigt, samt att en annan hantverkare gör jobbet än den förra som uppenbarligen inte vet hur man sätter kakel.
Jag föreslår att du begär att de gör om hela rummet, att allt fotodokumenteras så att du har bevis på att det är fackmannamässigt, samt att en annan hantverkare gör jobbet än den förra som uppenbarligen inte vet hur man sätter kakel.
Kanske skulle det vara värt pengarna att anlita en besiktningsman med de rätta fackkunskaper för just kakling/våtrum som övervakar alla moment som firman gör, när dom åtgärdar sina fel.??
Känns inte som det finns någon som helst kontrollansvarig på firman. :x
Känns inte som det finns någon som helst kontrollansvarig på firman. :x
Ja, alltså, trots det jag skrev i förra inlägget. När det är så här illa, då hade jag verkligen undersökt möjligheterna att häva avtalet omedelbart och kräva ersättning för det jag betalat + ersättning för återställning. Det måste finnas något i lagen som säger att om utsikterna är noll att det blir bättre, så får man häva. Kolla konsumenttjänstlagen och prata med konsumentrådgivarna i din kommun, eller gå med i villaägarna och be dem om rådgivning.
Detta är ju så dåligt att det borde vara att betrakta som rent bedrägeri.
Detta är ju så dåligt att det borde vara att betrakta som rent bedrägeri.
Att de bångnande väggarna skulle bero på fukt är rent strunt. I ett vanligt badrum så är plattorna satta mot tätskiktet, och tätskiktet är ofta blött så att det är blött bakom plattorna. Hade fukt gjort att plattorna bångnade så hade väldigt många badrum haft problem med bångnande plattor. För att inte tala om alla badhus.
Jag är rätt säker på att det är taskigt jobb, man verkar ha struntat i underarbetet och bara smaskat dit plattorna. Särskilt med tanke på hur man har gjort golvet.
Jag får dock lite dubbla signaler. Hade firman varit 100% oseriös hade man inte skrivit på ett kontrakt där man åtagit sig att rätta jobbet utan då hade man typ lovat att ringa tillbaka 40 ggr utan att i praktiken göra något. Kan det vara så att man råkat anställa ett rötägg till hantverkare?
Jag är rätt säker på att det är taskigt jobb, man verkar ha struntat i underarbetet och bara smaskat dit plattorna. Särskilt med tanke på hur man har gjort golvet.
Jag får dock lite dubbla signaler. Hade firman varit 100% oseriös hade man inte skrivit på ett kontrakt där man åtagit sig att rätta jobbet utan då hade man typ lovat att ringa tillbaka 40 ggr utan att i praktiken göra något. Kan det vara så att man råkat anställa ett rötägg till hantverkare?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Sen är det väl även så att fogen hjälper väggarna att andas ut fukt och inget annat. Dvs - dem bågnar inte av en fuktig vägg eftersom väggen kan andas ut fukten.
Håller med tidigare skribenter om fotodokumentation men även ett tillägg i ert avtal om att det måste vara utfört enligt materialtillverkarnas instruktioner. Då är det bara att be dem göra om igen om det skulle bli fel och gången efter det så kan du häva köpet, kräva återställning och ev skadestånd.
Vet att sånt här drar ut nåt fruktansvärt på både tid och energi, men om du orkar står på dig så blir det oftast bra i slutändan.
Håller med tidigare skribenter om fotodokumentation men även ett tillägg i ert avtal om att det måste vara utfört enligt materialtillverkarnas instruktioner. Då är det bara att be dem göra om igen om det skulle bli fel och gången efter det så kan du häva köpet, kräva återställning och ev skadestånd.
Vet att sånt här drar ut nåt fruktansvärt på både tid och energi, men om du orkar står på dig så blir det oftast bra i slutändan.
Har blivit lovad nu att få pengarna tillbaka på det jag har betalt för arbetet. Det jag då går back på är inköp av kakel/klinker. Rätt eller fel ?, jag känner att jag inte orkar mer med dessa hantverkare.Marcussjogren skrev:Sen är det väl även så att fogen hjälper väggarna att andas ut fukt och inget annat. Dvs - dem bågnar inte av en fuktig vägg eftersom väggen kan andas ut fukten.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Hur mycket pengar handlar det om? Det känns ju ändå som att det kan vara läge att dra sig ur, däremot lär ju inte rivning ingå och jag vet ju att du tidigare nämnt att du kanske inte har obegränsat med stålar.carlas6 skrev:
Om dem river och gör om och gör rätt, så är det väl fine, men man vill ju ha det dokumenterat och fastställt att allt är korrekt utfört. Men det känns ju nästan som att firman börjar erkänna att dem inte har en aning om hur man kaklar? I så fall börjar det ju närma sig att dem skall stå även för rivning och kakel.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Håller till stor del med men är helt klart förstående till om man av ekonomiska skäl vill ge dem en andra chans.buspojken skrev:
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Jag hade under omständigheterna gjort som Roland och Pelpet föreslår - anlita en våtrumsbehörig som får granska alla steg samt fotodokumentera alla steg. Det behöver inte bli så många inspektionstillfällen, bara mellan varje helt moment.
De borde stå för kaklet och rivning också. Men det är även en fråga om pengar och egen ork.
Om kostnaden för kakel är liten jämfört med vad du betalat för arbetet, kanske det kan vara lika bra att ta den smällen, rensa ut skiten själv, och börja om med någon som (förhoppningsvis) vet bättre.
Vad heter företaget som har gjort detta?
Om kostnaden för kakel är liten jämfört med vad du betalat för arbetet, kanske det kan vara lika bra att ta den smällen, rensa ut skiten själv, och börja om med någon som (förhoppningsvis) vet bättre.
Vad heter företaget som har gjort detta?
Skriver inte ut firman. Har delgett firman denna tråd så de själva kan följa. De ska betala tillbaka på Fredag. Risken om jag hänger ut dom är att de blir sura och går upp i rök.shomakie skrev: