115 042 läst ·
453 svar
115k läst
453 svar
Hantverkare vill ha betalt för att han kom ut och tittade (inte ens en offert eller förslag))
Medlem
· Gullspång
· 233 inlägg
Krille-72 skrev:
Nu är vi på inlägg #303. Det lär nog fortsätta komma kommentaren om bedrägeri, släng fakturan, betala inte osv.
Det kan vara nyttigt att åtminstone läsa några av en Ts inlägg innan man lämnar råd hur en Ts ska agera.
Men grundfrågan är intressant. En hantverkare kan givetvis försöka ta betalt för en offert. Men har hen inte informerat om detta innan så har en konsument rätten på sin sida att inte betala. Detta gäller för övrigt ALLA näringsidkare och finns förklarat i Ktjl 37§.
Men får läsa några gånger så man förstår att det inte alltid är gratis att ringa tuben Näringsidkare.
Hen.... En engelsk höna alltsåKrille-72 skrev:
Nu är vi på inlägg #303. Det lär nog fortsätta komma kommentaren om bedrägeri, släng fakturan, betala inte osv.
Det kan vara nyttigt att åtminstone läsa några av en Ts inlägg innan man lämnar råd hur en Ts ska agera.
Men grundfrågan är intressant. En hantverkare kan givetvis försöka ta betalt för en offert. Men har hen inte informerat om detta innan så har en konsument rätten på sin sida att inte betala. Detta gäller för övrigt ALLA näringsidkare och finns förklarat i Ktjl 37§.
Men får läsa några gånger så man förstår att det inte alltid är gratis att ringa tuben Näringsidkare.
Tycker inte att du ska betala. Bestrid fakturan.S Spiffe skrev:Hej,
Jag har råkat ut för en sak som gör mig alldeles paff. Jag håller på att färdigställa ett utekök dit jag tänkt dra vatten. Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. Sedan åkte han. Döm av min förvåning när det landar en faktura med en slags rådgivningsavgift på 900 kr samt utkörningsavgift på 400....plus moms förstås. Jag har anlitat hantverkare en del genom åren och då har oftast mer än en firma besökt mig och framräknat ett prisförslag (renovering av badrum, målning etc). och då kanske det handlar om att lägga ned lite tid för att räkna och återkomma med ett förslag. Det här är ju inte ens på den nivån. Jag har inte ens fått ett prisförslag Jag kan inte för mitt liv hitta någon motivering till varför det här skulle kosta. Han har ju bara besökt mig, det är ju inte så att jag fått en planering eller ens en offert eller kostnadsförslag. Jag kan tillägga att det inte sas något ord om att det skulle kosta något att göra ett besök när jag ringde dem. Det här är en större firma med ca 80 anställda fördelat över 5 orter i väst Sverige. Jag har själv jobbat som konsult och sålt min tid, men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. All tid är ju inte debiterbar och man för ta betalt för det arbete man faktiskt utför. Besök av en potentiell kund var för mig inte debiterbar tid. Hur ska jag tänka kring detta. Spontant tänker jag "bestrid". Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd. Eller tänker jag fel?
En tjänst som någon vill ha betalt för, innebär att leverantören har levererat något. T ex i ditt fall en redovisning hur projektet ska genomföras. Skriftligt.
Ett Ja det går nog att fixa, räcker inte för att ta betalt.
Då landar vi på leverantörens vilja att själv få jobbet.
Inte att ge dig ett opartiskt underlag för att gå vidare med en förfrågan.
Så mitt tips är att du ska bestrida fakturan!
Om det inte är sagt redan? Så är du bara skyldig att betala sådant ni kommit överens om och det verkar ni ju inte varit i detta fall. Påstår hantverkaren att ni varit överens om att han skulle få betalt för besöket, är det hens skyldighet att bevisa det. Det finns ett undantag och det är om det är "standard i branschen" att ta betalt för ett sådant besök, men det vet vi ju alla inte minst från denna tråd att det inte är. Bestrid fakturan, genom att skriva på en kopia av den med texten "Bestrides då ingen överenskommelse om rätt att ta betalt för ert besök gjorts. Datum och Signatur. Skicka sedan dels en kopia till deras mail, dels i brevform.
- Ja tänk att du haft något så "simpelt" så att du har tagit ut lite vvsfirmor för att diskutera var du kan göra genomföring och koppla på. Ve och Hu dem som haft mage att ta betalt för att diskutera detta med dig.S Spiffe skrev:Hej,
Jag har haft några VVS firmor för att titta på det hela, var man kan göra genomföring genom väggen och vilken ledning man kan koppla på. En kille var här i 25 minuter och kikade, nickade och sa att det verkar görbart. men att ta betalt för ett simpelt kundmöte har jag aldrig gjort. Jag har ju faktiskt inte fått någon tjänst utförd.
- Du har fått tjänsten att de har kommit ut till dig och diskuterat lösningar, så enkelt är det. Anlitade du sen alla som kom till dig och diskuterade, eller valde du sen att gå vidare med en "kompis" som var mycket billigare efter alla förslag, nu när du fick lösningen presenterad ?
Vill man ta betalt för att kunna offerera ett arbete så ska man givetvis berätta det INNAN man åker ut och tittar, inte efter. Har man inte avtalat priset i förväg är det gratis, så enkelt är det. Att jag som kund kan ha nytta av att ha inledande samtal med leverantörer är helt ointressant i sammanhanget.I ItWasntMe skrev:- Ja tänk att du haft något så "simpelt" så att du har tagit ut lite vvsfirmor för att diskutera var du kan göra genomföring och koppla på. Ve och Hu dem som haft mage att ta betalt för att diskutera detta med dig.
- Du har fått tjänsten att de har kommit ut till dig och diskuterat lösningar, så enkelt är det. Anlitade du sen alla som kom till dig och diskuterade, eller valde du sen att gå vidare med en "kompis" som var mycket billigare efter alla förslag, nu när du fick lösningen presenterad ?
Då får du väl berätta det för din kund INNAN besöket. Så kan kunden välja nån annan som INTE tar betalt för att komma och sälja in sin firma för jobbet. Pacta sunt servanda och fri konkurrens är grundpelare i vårt samhääles ekonomiska system.I ItWasntMe skrev:
Tänk att allt är gratis om ingen säger något. Är väl givet att man får betala för en montör om denne kommer för att konsultera.N Nisken skrev:
På med skygglapparna, spela lite dum, vifta med paragrafer, men sunt förnuft gäller inte
Sunt förnuft är väl att man inte begär betalt för något man inte kommit överens om att betala för?V Villaägarenr1 skrev:
Ansvaret för att undvika missförstånd faller ju på både köpare och säljare, även om ansvaret juridiskt faller på säljaren att visa att det finns ett avtal om att hen får ta betalt, om man inte är överens om detta efteråt.
Sedan finns det ju vedertagna regler inom olika branscher som styr, när man inte är överens. Men de reglerna gäller troligen inte i detta fall.
https://www.byggahus.se/forum/threa...ert-eller-foerslag.417235/page-2#post-4224642N Nisken skrev:Om det inte är sagt redan? Så är du bara skyldig att betala sådant ni kommit överens om och det verkar ni ju inte varit i detta fall. Påstår hantverkaren att ni varit överens om att han skulle få betalt för besöket, är det hens skyldighet att bevisa det. Det finns ett undantag och det är om det är "standard i branschen" att ta betalt för ett sådant besök, men det vet vi ju alla inte minst från denna tråd att det inte är. Bestrid fakturan, genom att skriva på en kopia av den med texten "Bestrides då ingen överenskommelse om rätt att ta betalt för ert besök gjorts. Datum och Signatur. Skicka sedan dels en kopia till deras mail, dels i brevform.
Självklart gäller sunt förnuft. Vill man ta betalt för en offert så informerar man om det. Inom vilken annan bransch än bygg skulle det ens hända?V Villaägarenr1 skrev:
I alla andra brancher är det rätt självklart att man får betala för all service eller konsultation.J j-o75 skrev:
Det är bara innom bygg som kunder tycks se det som en självklarhet att hantverkaren skall ge dem tips/lösningar helt gratis.
Lite som att resonera att man ringer en revisor och ber dem komma och kolla på ens deklaration, och sen bli förvånad att revisorn skickar en faktura.
Om jag åker in till en verkstad och visar min bil så får jag en offert och förslag på vad som behöver göras utan att det kostar något.I ItWasntMe skrev:I alla andra brancher är det rätt självklart att man får betala för all service eller konsultation.
Det är bara innom bygg som kunder tycks se det som en självklarhet att hantverkaren skall ge dem tips/lösningar helt gratis.
Lite som att resonera att man ringer en revisor och ber dem komma och kolla på ens deklaration, och sen bli förvånad att revisorn skickar en faktura.
Hantverkare kommer också ut och tittar på jobb och lämnar offert utan att det kostar något.
Om jobbet är så litet så att det är ointressant att lämna en offert innan så säger man väl bara det? Det är väl inte så svårt att skilja på om kunden gör en beställning av ett jobb eller bara vill ha en prisuppgift?